درمان گیاهی بیماری زونا : درمان های طبیعی زونا و مواد مضر برای زونا

درمان گیاهی بیماری زونا

زونا عفونت ویروسی است که باعث جوش‌های دردناک می‌شود. در این مطلب اطلاعاتی در زمینه درمان گیاهی بیماری زونا و درمان های طبیعی زونا و مواد مضر برای زونا به شما می دهیم.

ویروس واریسلا زوستر(VZN) منجر به این عفونت ویروسی می‌شود. در واقع این ویروس، همان ویروسی است که موجب تبخال می‌شود. اگر در کودکی به آبله مرغان دچار شده‌اند، ویروس شینگل در بدن‌تان غیرفعال است. این ویروس می‌تواند دوباره فعال شود و زونا یا همان شینگل را ایجاد کند. این جوش‌ها می‌توانند در هر قسمت از بدن ظاهر شوند اما معمولا تنها روی بخش کوچکی تاثیر می‌گذارند.

بخوانید: درمان قطعی بیماری زونا: درمان‌های خانگی و طبیعی زونا

درد معمولا جز اولین نشانه‌های شینگل است. جوش و تاول‌های چرکی چند روز بعد از علائم درد ظاهر می‌شوند. برخی از افراد مبتلا به زونا معمولا تب، حساسیت نسبت به نور و خستگی را نیز تجربه می‌کنند.

زونا چیست و چرا ایجاد می شود؟

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، تقریبا از هر سه نفر یک نفر در آمریکا در مقطعی از زندگی دچار زونا می‌شود. ویروس شینگل می‌تواند بین دو تا شش هفته طول بکشد. شینگل موجب مرگ نمی‌شود، اما برخی افراد مبتلا به این بیماری دردههای نورالژی را تجربه می‌کنند. در واقع این زمانی است که فیبرهای عصبی آسیب می‌‌بینند و باعث درد شینگل می‌شوند که تا مدت‌ها بعد از خوب شدن جوش‌ها ادامه دارد.

واریسلا زوستر عامل اصلی آبله مرغان و زونا است .وقتی بدن انسان در معرض این ویروس قرار دارد، این ویروس زخم درست می‌کند آنها را گسترش می‌دهد که خارش دار است و آبله مرغان نام دارد سپس آن ها وارد نورون ها می‌شوند و بعد از چند سال یا حتی چند دهه بعد ، ظاهر می‌شوند .دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا دلیل این بیماری واکنشی به خاطر ضعف ایمنی مربوط به عفونت در سن شما است یا خیر. واریسلا بخشی از یک گروه از باکتری ها به نام هرپس است که شامل هرپس و تب خال تناسلی می‌باشد بنابراین به عنوان هرپس زوستر شناخته می شوند .اما ویروسی که باعث آبله مرغان و زونا می شود ویروسی نیست که باعث هرپس یا تب خال تناسلی می‌شود.

درمان گیاهی بیماری زونا

درمانی قطعی برای شینگل وجود ندارد ولی پزشکان معمولا داروهای ضد ویروسی تجویز می‌کنند که به کاهش نشانه‌ها و کوتاه شدن مدت ویروس کمک می‌کند.

در چنین مواقعی استفاده زا داروهای موثر و ضدویروس تنها گزینه نیست و بیماران می‌توانند از چندین درمان طبیعی برای کاهش درد و ناراحتی خود استفاده کنند.

حمام درمانی

پاکسازی روزانه تاول‌ها می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. از همین رو توصیه می‌شود در چنین مواقعی روزانه حمام آب خنک بگیرید تا حساسیت‌های پوستی کاهش پیدا کنند. خنکی آب می‌تواند درد ناشی از تاول‌ها را تسکین دهد و خارش را نیز کم کند. شما می‌توانید با حمام درمانی، این علائم و نشانه‌ها را کاهش دهید. ریختن یک تا ۲ فنجان بلغور جوی دوسر کلوئیدی یا نشاسته ذرت در وان آب ولرم و نشستن در آن به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه می‌تواند روش خوب و موثری برای درمان این مشکل باشد. به یاد داشته باشید هیچ وقت از آب داغ استفاده نکنید. آب داغ در واقع می‌تواند تاول‌های شینگل را بدتر کند زیرا گرما جریا خون را افزایش می‌دهد.

پس از دوش گرفتن بدن خود را کاملا خشک کنید و بعد حوله را بشویید تا از پخش شدن ویروس و سرایت آن به دیگران جلوگیری کنید.

درمان گیاهی بیماری زونا: استفاده از کمپرس مرطوب و خنک

علاوه بر دوش گرفتن با آب خنک برای کاهش درد و خارش‌های مربوط به جوش‌های زونا شما می‌توانید از یک کمپرس خنک و مرطوب استفاده کنید. این کار را چندین بار در طول روز انجام دهید تا نشانه‌ها و علائم کاهش پیدا کنند. همچنین می‌توانید یک پارچه نخی را با آب سرد بشویید و آب آن را بگیرید و بعد آن را روی تاول‌ها و جوش‌ها بگذارید. خنکی کمپرس در کاهش درد بسیار موثر است. این کار را زمانی که احساس درد و خارش دارید تکرار کنید. به یاد داشته باشید که از گذاشتن بسته یخ روی جوش‌ها خودداری کنید این سردی بیش از حد ممکن است حساسیت پوستی را افزایش دهد و درد را بدتر کند.

استفاده از جوش شیرین و نشاسته ذرت

با استفاده از جوش شیرین و نشاسته ذرت و آب می‌توانید به طور طبیعی خمیری را درست کنید که به کاهش خارش ناشی از جوش‌های زونا کمک بسیاری می‌کند. از همین رو برای تهیه این خمیر، مقداری جوش و شیرین و نشاسته ذرت را در فنجانی بریزید و کمی آب به مقداری که خمیری شود اضافه کنید. این خمیر را روی جوش‌ها بگذارید و بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بشویید. در طول روز هنگامی که خارش دارید می توانید این کار را تکرار کنید.

کرم‌ها و لوسیون‌های تسکین دهنده

درمان گیاهی بیماری زونا

لوسیون‌ها و کرم‌ها روند درمان گیاهی بیماری زونا را سرعت نمی بخشند، اما آنها می‌توانند درد و ناراحتی را تا حدودی تسکین دهند. از لوسیون‌های معطر در چنین مواقعی خودداری کنید. آنها موجب حساسیت و تحریک بیشتر می‌شوند. از همین رو بهتر است به دنبال یک لوسیون یا کرم طبیعی باشید.ما در ادامه این لوسیون و کرم طبیعی را به شما معرفی می‌کنیم.

سعی کنید از لوسیون‌ها و کرم‌ها کم استفاده کنید. مواد تشکیل دهنده آنها ممکن است مانع خشک شدن زخم‌ها شود و روند درمان را طولانی کند. به همین دلیل از پمادهای آنتی بیوتیکی برای روی زخم‌ها استفاده نکنید.

اگر تصمیم دارید از لوسیون و کرم استفاده کنید، بهتر است از کرم‌هایی که حاوی کپسایسین هستند سه یا چهار بار در روز استفاده کنید. این ماده فعال در فلفل قرمز یافت می‌شود. کپسایسین خواص ضدالتهابی دارد و برای کاهش درد موثر است. ممکن است دردی بعد از اولین بار که از این کرم استفاده می‌کنید ایجاد شود اما به ارامی از بین می‌رود. همچنین می‌توانید از لوسیون کالامین بعد از حمام گرفتن برای تسکین پوست تحریک شده و خشک شدن تاول‌ها استفاده کنید. کپسایسین در فلفل‌های تند (سبز و قرمز) یافت می‌شود.

درمان گیاهی بیماری زونا: تاثیر خوردن فلفل

علت اصلی تند بودن فلفل‌ها همین ماده است. با اینکه فلفل طبیعت گرمی دارد، اما خوردن آن باعث خنکی و کاهش دما در بدن می‌شود. به همین دلیل مردم مناطق حاره و گرم، بیشتر فلفل مصرف می‌کنند. گفتنی است اگر این ماده بیش از حد مجاز مصرف شود، ممکن ‌است باعث تهوع، درد معده، اسهال و سایر مشکلات گوارشی شود. در برخی افراد غذاهای حاوی این ماده ممکن است باعث رفلاکس اسید معده شوند. اگر شما پس از خوردن غذاهای تند، اغلب دچار سوء هاضمه می‌شوید، بهتر است از مواد غذایی حاوی کپسایسین اجتناب کنید. فلفل همچنین می‌تواند مشکلات هضم را در افرادی که به سبزیجات حساس هستند، ایجاد کند. غذاهایی که دارای سبزیجات آلرژی زا هستند (مانند گوجه و بادمجان) ممکن است اثرات منفی از جمله حساسیت غذایی، آلرژی، التهاب روده، بیماری‌های خود ایمنی یا سندرم روده را برای افراد در پی داشته باشند.

درمان زونا با استفاده از رژیم غذایی

سیستم ایمنی ضعیف، زونا را بدتر می‌کند. برخی از تغییرات غذایی می‌تواند به تقویت سیتم ایمنی و جلوگیری از پخش شدن زونا به دیگر بخش‌های بدن کمک زیادی کند. از همین رو باید برای درمان زونا عملکرد سیستم ایمنی باید با خوردن غذاهایی خاص و پرهیز از برخی خوراکی‌ها تقویت شود.

رژیم غذایی مخصوص زونا حاوی غذاهایی با ویتامین A، B-12، C و E و همچنین آمینواسیدهای لیزین است. غذایی‌هایی که تسکین دهنده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد غذایی مفید برای درد زونا

میوه‌های زرد و نارنجی

سبزیجات با برگ‌های سبز

گوشت قرمز

تخم مرغ

مرغ و ماهی

لبنیات

غلات کامل

حبوبات

لوبیا

گوجه فرنگی

اسفناج

از طرفی برخی غذاها هستند که باید از خوردن آنها در چنین مواقعی که با زونا رو به رو هستید جلوگیری کنید. از جمله این غذا‌ها می‌توان به مواردی که در ادامه گفته میشود اشاره کرد:

غذاهای مضر برای زونا

غذاها و آبمیوه‌هایی که مقدار زیادی شکر دارند

غذاهای غنی از آرژینین(مانند شکلات‌، ژلاتین و آجیل‌ها)

کربوهیدرات‌های تصفیه نشده

غذاهایی که چربی اشباع نشده دارند

خوردن بیش از حد این غذاها می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند و ویروس را بیشتر در بدن نگه دارد. همچنین گفتنی است مصرف غذاهایی با سطح بالای آرژینین می‌تواند باعث شوند که ویروس دوباره تولید شود.

درمان با داروهای هومیوپاتی و گیاهی

تاکنون در مورد درمان هومیوپاتی چیزی شنیده‌اید؟ در واقع یکی از درمان‌های سنتی متعارف است که برای بهبود نشانه‌های شینگل یا زونا استفاده می‌شود. در واقع هومیوپاتی یکی از روشهای درمانی است که در حیطه طب مکمل قرار دارد و امروزه در دنیا بسیار گسترش یافته است. در هومیوپاتی رویکرد تشخیصی و درمانی پزشک بر مبنای پیدا کردن اختلالی است که در سیستم روانی عصبی غددی ایمنی یا PNEI (سیتم مرکزی متعادل کننده بدن ) به وجود می‌آید و موجب بروز علایم در اعضای مختلف بدن شده است. بر همین مبنا  بیماری که با یک شکایت بخصوص مثل سر درد به پزشک مراجعه می کند توسط پزشک هومیوپات به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته و کلیه علایمی که در دیگر اعضای وی وجود دارد نیز مبنای تشخیص اختلال مرکزی سیستم PNEI قرار میگیرد. هدف از تجویز دارو در هومیوپاتی ایجاد تحریکی بر روی سیستم PNEI در جهت تعدیل عملکرد آن می‌باشد.

در حا حاضر، شواهد علمی کمی وجود دارد که استفاده از این روش درمانی را تایید کند. همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا ایمنی و اثربخشی درمان‌های هومیوپاتی را تایید نمی‌کند. در هر صورت اگر تصمیم گرفتید از این روش درمانی استفاده کنید، ابتدا باید با پزشک مشورت کنید.

برخی مکمل‌ها و داروهای گیاهی نیز می‌توانند به بدن کمک کنند تا با ویروس‌ها مبارزه کند و اضطراب و نگرانی حاصل از شینگل را کاهش دهند. از جمله این  داروهای گیاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ملاتونین

گل راعی

روغن پونه کوهی

گیاه سرخارگل

بادرنجبویه

چای سبز

اسیدهای چرب ضروری

قبل از استفاده از هرکدام از این گیاهان ابتدا باید با پزشک مشورت کنید. اطمینان حاصل کنید که تشخیص صحیح دارید.

متاسفانه، درمان‌های طبیعی برای همه افراد کار نمی‌کنند. حتی اگر درمان طبیعی موثری پیدا کردید، درمانی برای شینگل وجود ندارد و ویروس باید دوره‌اش را بگذراند. با این حال درمان‌های نامرسوم ممکن است ناراحتی و درد را کاهش دهند و روند درمان را سرعت ببخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *