درمان قطعی بیماری زونا: درمان‌های خانگی و طبیعی زونا

درمان قطعی بیماری زونا

در این مطلب درباره درمان قطعی بیماری زونا و درمان های خانگی و طبیعی زونا بخوانید. چگونه زونا را درمان کنیم؟ روغن های مناسب برای درمان زونا.

بخوانید: بیماری زونا: علائم، عوارض، درمان و راه انتقال زونا

زونا چیست و درمان قطعی بیماری زونا چه چیزهایی هستند؟

هنگامی با علائمی مثل خارش یا درد شدید یا ضایعات پوستی دردناک در روی بدن یا صورت مواجه می‌شوید تشخیص ممکن است این باشد که دچار شینگل یا زونا شده‌اید. البته در مواقع با چنین حالتی باید به پزشک مراجعه کرد و تشخیص دقیق را او بگوید و درمان را شروع کنید. اما درمان‌های خانگی نیز وجود دارند که به کاهش این علائم و نشانه‌ها می‌توانند کمک بزرگی کنند. در آمریکا، هرساله حدود یک میلیون مورد شینگل ارزیابی می‌شوند. زونا معمولا به فعالیت مجدد ویروس واریسلا زوستر بعد از دوران کودکی، پیری، استرس یا دیگر بیماری‌هایی که می‌توانند این ویروس را فعال کنند برمی‌گردد.

این نوع از ویروس با تحریک و خارش پوستی و درد و سوزش همراه است. زونا معمولا به‌شکل خطوطی شبیه تاول‌ در یک سمت از بدن معمولا در نواحی نیم‌تنه، گردن یا صورت دیده می‌شود. در اکثر موارد، زونا پس از ۲ تا ۳ هفته از بین می‌رود. به‌ندرت پیش می‌آید، فردی که قبلا به زونا مبتلا شده است، دوباره دچار این مشکل شود. بیماری زونا معمولا رایج است.

چه زمانی برای زونا به پزشک مراجعه کنیم؟

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری(CDC) توصیه می‌کند بعد از ظاهر شدن علائم و نشانه‌ها فوری برای درمان قطعی بیماری زونا به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زونا معمولا با معاینه تاول‌ها و تحریکات پوستی مانند قرمزشدگی و… همراه است. پزشک درباره‌ی سابقه‌ی درمانی و پزشکی فرد نیز سؤالاتی مطرح می‌کند. در بعضی موارد نادر و خاص، لازم است که پزشک بخشی از پوست یا آب درون تاول‌ها را بررسی کند. برای برداشتن نمونه بافت پوست یا آب مذکور باید از وسیله‌ استریلی موسوم به سوآب کمک گرفته بشود. سپس نمونه‌های برای بررسی وجود ویروس به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.

در سال ۲۰۱۷، واکسی به نام Shingrix که برای مقابله با این شرایط تولیده شده بود توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد. توصیه می‌شود افراد بالای ۵۰ سال این واکس را بزنند تا خطرات ناشی از زونا در آنها کاهش پیدا کند.

واکسن‌ها می‌توانند از توسعه‌ی علائم شدید بیماری بکاهند و عوارض را تقلیل بدهند. همه‌ی کودکان باید دو دُز واکسن آبله‌مرغان که با نام واکسن واریسلا نیز شناخته می‌شود، تزریق کنند. بزرگسالانی که تا کنون به آبله‌مرغان دچار نشده‌اند نیز باید واکسینه بشوند. واکسینه شدن، تضمینی قطعی برای از بین بردن خطر ابتلا به زونا و آبله‌مرغان نیست، اما از هر ۱۰ نفر فرد واکسینه‌شده، ۹ نفر را از این بیماری مصون می‌کند.

افراد بالای ۶۰ سال فقط به تزریق یک واکسن نیاز دارند که به واکسن واریسلا زوستر نیز موسوم است. این واکسن از عوارض شدید و علائم بیماری می‌کاهد. زونا مسری است.

درمان قطعی بیماری زونا

درمان‌های رایج زونا که به صورت مصرف انتی بیوتیک و درمان های ضدویروسی است، زمان و دوره درمان را به شدت کاهش می‌دهد؛ اما اگر شما دوست ندارید که به صورت شیمیایی زونا را درمان کنید، باید بگوییم که با درمان های طبیعی زمان و دوره درمان شما افزایش خواهد یافت. درمان‌های طبیعی می توانند دردهای ناشی از تاول ها را به شدت کاهش دهند و در مواردی زمان درمان را هم تسریع ببخشند. زونا به خودی خود درمان می شود و مدت زمانی در حدود سه هفته برای بهبودی کامل زمان نیاز دارد. زونا به ندرت، بر اساس گفته های موسسه ملی بهداشت امریکا، دوباره به سراغ قربانی خودش برمی گردد.

پس از اینکه به پزشک مراجعه کردید، شما می‌ توانید همچنین از درمان‌های خانگی برای کاهش نشانه‌های این بیماری استفاده کنید. اما باید به یاد داشته باشید که این درمان‌ها دارویی نیستند و جهت تسکین علائم می‌توان استفاده کرد. در ادامه به معرفی این درمان‌های خانگی می‌پردازیم.

درمان قطعی بیماری زونا: انواع درمان خانگی زونا

درمان با روغن‌های طبیعی

روغن‌های طبیعی از قدیم تاکنون برای بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات پوستی به عنوان داروهای خانگی مفید استفاده می‌شدند. برخ از روغن‌های طبیعی خواص شگفت انگیزی دارند که می‌توانند به تحریکات پوستی و بهبود مشکلات پوستی کمک شایانی می‌کنند. برخی از این روغن‌ههای طبیعی عبارتند از:

روغن بابونه

این روغن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و می‌تواند زخم‌ها را بهبود ببخشد و به بازسازی سلول‌های پوست کمک کند.

روغن اوکالیپتوس

خواص روغن اکالیپتوس برای سلامتی واقعا شگفت اور است. این روغن که از گروه روغن‌های معطر است از برگ های گیاه تازه اکالیپتوس به دست می آید. و مزایای فراوانی برای سلامتی و زیبایی دارد. برگ های اکالیپتوس خاصیت طعم دهندگی فوق العاده ای نیز دارند و روغنی که از آنها گرفته می‌شود مصارف بسیار زیادی برای زیبایی، سلامتی و دارویی دارد. این روغن هم خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند بهبود زخم‌های بیماران سرطانی را سرعت ببخشد.

درمان قطعی بیماری زونا: روغن درخت چای

این روغن نیز خواض ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد و می‌تواند به بهبود این مشکل پوستی کمک کند.

در برخی موارد، روغن‌های اسانس خالص می توانند موجب واکنش‌های آلرژی شوند، از همین رو قبل از مصرف مقدار کمی از آنها را روی پوست خود امتحان کنید.

بهتر است روغن‌ها را با یک روغن حامل رقیق کنید یا به داروخانه مراجعه کنید و یک پماد امن موضعی خریداری کنید.

سازمان غذا و دارو بسیاری از روغن‌ها را برای درمان تایید نکرده است. بنابراین قبل از مصرف هرگونه روغنی بهتر است با پزشک مشورت کنید.

روغن نعنای تند برای کاهش درد بیماری زونا

درمان قطعی بیماری زونا

روغن نعناع تند بسیار متنوع و عموما ً مورد استفاده قرار می گیرد ، روغن نعناع تند دارای اثرات ضد ویروسی در برابر ویروس هرپس است ، با این حال باید قبل از استفاده رقیق شود. همچنین می‌توانید از روغن پیازچه که یکی از قوی‌ترین روغن‌های ضد ویروسی است استفاده کنید. با این حال با گرم شدن هوا ممکن است پوست شما را بسوزاند از همین رو می‌توانید از روغن بادرنجبویه استفاده کنید که انتخاب بهتری برای تاول‌ها می‌تواند باشد.

کمپرس آب سرد استفاده کنید

خنک نگه داشتن لباس‌ها یا کمپرس سرد روی جوش‌ها می‌تواند به کاهش التهاب و خارش کمک زیادی کند. همچنین می‌تواند پارچه‌ یا حوله نخی را در آب سرد خیس کنید و آب آن را بگیرید روی محل جوش‌ها و مناطقی که خارش دارند بگذارید. این کار می‌توانید در صورت لزوم تکرار کنید.

همچنین توصیه می‌شود که پوست در معرض دمای‌های شدید قرار نگیرد. بنابرایت افراد باید حمام آب خیلی سرد یا داغ پرهیز کنند. آب داغ جریان خون را افزایش و درمان زخم‌ها را کاهش می‌دهد، در مقابل آب سرد هم حساسیت پوستی را افزایش می‌دهد.

استفاده از گیاه هاماملیس انجیلی یا نارون کوهی (witch hazel)

محققان براین باورند که گیاه نارون کوهی موثر‌تر از بابونه برای کاهش التهاب و خارش پوست است. شاید نام این گیاه برایتان عجیب باشد و آن را نشنیده باشید. این گیاه دارای خواص بیشماری است. شما می‌توانید در مدل‌های مختلف این گیاه را خریداری کنید. رایج ترین این مدل‌ها کرم‌ها یا آب  نارون کوهی است. بسیاری از کرم‌های نارون کوهی در فروشگاه‌های آنلاین در دسترس هستند. می‌توانید به طور موضعی در مناطق سوزش و التهاب از این گیاه استفاده کنید تا علائم را کاهش دهد.

درمان قطعی بیماری زونا: دوش آب سرد بگیرید

حمام کردن با آب خنک هر روز می‌تواند خطر ابتلا به عفونت ر کاهش دهد. آب خنک همچنین می‌تواند از زخم و خارش را جلوگیری کند.

با بلغور جوی دو سر حمام کنید

برخی مطالعات نشان می‌دهد که بلغور جوی دوسر می‌تواند به مرطوب نگه داشته پوست خشک  همچنین پوست‌های متورم و حساس کمک زیادی کند. این درمان بی خطر و موثر است. بلغور جوی دوسر کلوئیدی می‌تواند از واکنش‌های آلرژی کمک کند. مواد فعالی که به کاهش التهاب کمک می‌کنند شامل فلاونوئیدها و ساپونین‌ها هستند. افراد می‌توانند از محصولات جوی دوسر برای کاهش درد و خارش در حمام‌های خود استفاده کنند. یک حمام سنتی برا حفظ طراوت پوست، از بین برنده میکروب ها و زخم های بدن که در درمان آبله مرغان استفاده می شود و اکنون برای تسکین خیلی از بیماریهای پوستی که توام با خارش هستند هم کاربرد دارد یا زمانی که پوست در نتیجه آلرژی ها، گزش حشرات، و یا آفتاب سوختگی ملتهب میشود. ضمن اینکه آرامش بخش و تسکین دهنده هم هست. بلغور جو دوسر بلغور جو دوسر کلوئیدی سرشار از اسیدهای چرب است  و می تواند پوست  را مرطوب نگه دارد. همچنین،  دارای خواص ضد تحریک کننده و ضد التهابی دارد  که خارش پوست را فوری از بین می برد.۱ فنجان بلغور جو دوسر کلوئیدی به یک وان حمام پر از آب ولرم بریزید.  در این آب به مدت حداقل خودتان را ۱۵ دقیقه خیس کنید.  این حمام تسکین دهنده تا ۳ بار در روز، بسته به شدت وضعیت استفاده کنید.

استفاده از گیاه جنتیانا

محققان دریافته‌اند که گیاه جنتیانا با گل‌های آبی یا بنفش که در آمریکای شمالی رشد می‌کند، تاثیر مثبتی برای تسکین دردهای زونا دارد و ابتلا به نورالژی را کاهش می‌دهد. با کاهش التهاب در پوست، گیاه جنتیانا درد را کم می‌کند.

یک رژیم غذایی مناسب انتخاب کنید

رژیم غذایی سالم برای جلوگیری و پیشگیری تمام بیماری‌ها حیاتی و ضروری است. سالم اهمیت استفاده از رژیم غذایی که شامل سبزیجات، میوه‌ها و دانه‌هایی مانند حبوبات، مغزها و گوشت‌های بدون چربی است بر کسی پوشیده نیست.

در مواقعی که با چنین مشکلات پوستی رو به رو هستید باید از خوراکی‌های نارنجی و قرمز و سبز استفاده کنید که حاوی حاوی کاروتنوئید لیکوپن، لوتئین، زاکسانتیون و پرویناتامین A هستند. کاروتنوئید ها برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی بسیار مهم هستند و در خوراکی‌هایی که درادامه گفته می‌شود یافت می‌شوند.

خوراکی‌های نارنجی: هویچ، کدوتنبل و زردآلو

خوراکی‌های قرمز: هندوانه، فلفل قرمز، گریپ فروت و گیلاس

خوراکی‌های سبز: کلم، اسفناچ، خربزه، کاهو و کاسنی فرنگی یا سالادی

سعی کنید از چربی‌های اشباع شده و ترانس و شکر و نمک زیاد جلوگیری کنید تا التهاب شما کاهش پیدا کند.

از ویتامین‌ها استفاده کنید

افراد سالم زیاد به مصرف مکمل‌ها ندارند، اما کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و بالای ۵۰ سال هستند باید از مکمل‌ها برای حفظ سلامتی و ایمنی استفاده کنند. ارتباط نزدیکی بین ویتامینD و عملکرد سیستم ایمنی وجود دارد. بسیاری از افراد مسن در معرض پایین آمدن سطح ویتامین دی قرار دارند. بنابراین باید به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار گیرند و با مشورت پزشک از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنند.

مصرف ویتامین C، زینک و سلنیوم می‌تواند همچنین سیستم ایمنی را بهبود ببخشد.

با این حال، مصرف دز بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز می‌تواند نتیجه عکس داشته و برای سلامتی مضر باشد. مولتی ویتامین‌ها که معمولا سطح مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی دارند می‌توانند گزینه بهتری باشند.

درمان قطعی بیماری زونا

سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار همانطور که می‌دانید به طور کلی برای بدن مضر است و آسیب‌های جدی به سلامتی وارد می‌کند. ترک سیگار می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها را کاهش دهد.

سیگار سیستم ایمنی بدن را در مقابل عفونت‌ها به ویژه در افراد مسن ضعیف می‌کند و روند درمان را به تاخیر می‌اندازد.

درمان قطعی بیماری زونا: استرس را از خود دور کنید

با استفاده از مدیتیشن و روش‌های رلکس کردن سعی کنید استرس و تنش را از خود دور کنید. زمانی که دور از استرس باشید روند درمان بهتر صورت می‌گیرد.

درمان زونا می‌تواند سخت باشد، بنابراین با پیروی از رژیم غذایی مناسب و استراحت کردن به بهبود آن می‌توانید کمک کنید. در حال حاضر واکسنی برای جلوگیری از زونا در دسترس است. هرکسی که بالای ۵۰ سال سن دارد یا در خطر ابتلا به زونا است باید به پزشک مراجعه کند و این واکسن را بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *