آیا قهوه سرطان زا است؟

قهوه یک  نوشیدنی به شدت محبوب است، ولی بسیاری از افراد نگران این هستند که ممکن است قهوه باعث سرطان شود. دیگران ادعا می‌کنند که نوشیدن قهوه مزایای سلامتی دارد و می‌تواند از بروز سرطان نیز جلوگیری کند. خوب، شواهد چه می‌گویند؟ سرطان یک بیماری پیچیده است، و همیشه شناسایی دلیل آن کار ساده‌ای نیست. محققان به بررسی مواد بسیار مختلفی پرداخته‌اند تا مشخص شود کدام یک از آن‌ها ریسک ابتلای فرد به سرطان را افزایش می‌دهد. مواد اولیه‌آی که می‌توانند باعث بروز سرطان شوند را سرطان‌زا می‌نامند.

آژانس بین‌المللی تحقیقات در زمینه سرطان بیش از ۱،۰۰۰ مطالعه‌ی انجام شده روی انسان و حیوانات را بازبینی کرد و هیچ مدرکی نیافت که نشان دهنده‌ی سرطان‌زا بودن قهوه باشد.

بااین‌حال، در مورد ارتباط بین قهوه و سرطان به تحقیقات بیشتری نیاز است. مطالعه‌ای که رد سال ۲۰۱۷ انجام شد نشان داد که نوشیدن قهوه ممکن است ریسک گسترش برخی انواع خاص سرطان را کاهش دهد.

اگرچه در برخی مواقع مطالعات قدیمی‌تر ارتباطی بین نوشیدن قهوه و گسترش سرطان یافته بودند، ولی دلیل آن‌ها غالبا استعمال دخانیات بود نه قهوه. افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند بیشتر به نوشیدن قهوه تمایل دارند.

ریسک‌ها

اکثر سرطان‌ها به‌خاطر ترکیب عوامل بروز می‌کنند، از جمله ژن افراد، محیط و سبک زندگی.

آیا قهوه سرطان زا است

برخی فاکتورهای کلیدی ریسک برای سرطان عبارتند از:

– استعمال دخانیات
– اضافه وزن داشتن
– رژیم غذایی ناسالم
– مصرف الکل
– قرار گرفتن در معرض نور خورشید
– ریسک محل کار، مانند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا اشعه
– ژن‌های اکتسابی خاص، اگرچه دلیل نسبتا نامتعارفی است

ممکن است این فاکتورهای ریسک برای افزایش احتمال برپز سرطان در فرد ترکیب شوند، به عنوان مثال، برخی افراد ممکن است یک رژیم غذایی ناسالم داشته باشند و ورزش کافی انجام ندهند.

نوشیدن قهوه به‌عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم به احتمال زیاد یک عامل ریسک سلامتی نخواهد بود، ولی مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند به مشکلات سلامتی منجر شود. قهوه حاوی کافئین است، که محرکی است برای هوشیارتر شدن مغز می‌شود و به‌صورت موقتی فشار خون را افزایش می‌دهد.

 افرادی که مشکل قلبی دارند اگر پس از مصرف آن به تپش قلب دچار شوند ممکن است از مصرف قهوه اجتناب کنند. قهوه ممکن است به رفلاکس اسید در برخی افراد منجر شود و به مشکلات شکمی بیانجامد.

نوشیدن قهوه در بعدازظهر ممکن است باعث اختلال خواب شود، و همه می‌دانیم که خواب خوب شبانه برای سلامتی ضروری است. جایگزین کردن قهوه با یک نسخه‌ی بدون کافئین یا دمنوش گیاهی در شب‌ها مفید است.

آیا لازم است افراد مصرف قهوه را کم کنند؟

انجمن غذاو دارو ایالات متحده پیشنهاد می‌کند که بزرگسالان بیش از ۴-۵ فنجان قهوه در روز مصرف نکنند. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که کودکان و نوجوانان محصولات کافئین دار مصرف نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *