علائم و درمان آرتروز زانو : راه های جلوگیری از آتروز زانو

آرتروز زانو

آتروز عارضه ای دردناک است که دلایل گوناگونی دارد. چگونه می توان از آرتروز جلوگیری کرد؟ علائم و درمان آرتروز زانو چیست؟ در ادامه بخوانید.

بخوانید: درمان آرتروز گردن :‌ عوامل و علائم و درمان های خانگی آرتروز

علائم و درمان آرتروز زانو : آرتروز چیست؟

آرتروز اختلالی است که در آن غضروف بین مفاصل کم کم تحلیل می‌رود. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد استخوان‌های مفاصل به هم ساییده می‌سوند بدون اینکه دیگر از کمک غضروف بهره‌مند باشند. این سایش منجر به بروز درد، خشکی و کاهش توانایی حرکت می‌شود.

چه جیزی سبب بروز آرتروز زانو می‌شود؟

آرتروز بدترین نوع آرتریت است. در حالی که این بیماری در افراد جوان هم رخ می‌دهد، اما شانس ابتلا به آن بعد از ۴۵ سالگی بیشتر است. به علاوه زانو بیش از هر مفصل دیگری مورد حمله این بیماری قرار می‌گیرد و تقریبا همه آدم‌ها به درجه‌ای از این بیماری مبتلا می‌شوند. دلایل بروز آرتروز زانو عبارتند از:

– سن. با بالا رفتن سن توانایی التیام غضروف کاهش می‌یابد.

– وزن. با بالا رفتن وزن فشار روی همه مفاصل افزایش پیدا می‌کند،‌ به خصوص فشار روی زانو

– وراثت

– جنسیت. زنان ۵۵ ساله و بالاتر بیش از مردان در معرض ابتلا به آرتروز زانو هستند

– ورزش کردن. کسانی که در رشته‌های فوتبال، تنیس یا دو فعالیت دارند در معرض خطر بالاتر ابتلا به آرتروز زانو قرار دارند.

– برخی بیماری‌ها. افرادی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند، بیش از بقیه در معرض خطر توسعه آرتروز زانو قرار دارند. برخی اختلالات متابولیک، مانند بیش از حد بودن آهن یا هورمون رشد نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

علائم و درمان آرتروز زانو

علائم و درمان آرتروز زانو : نشانه های آرتروز زانو

– دردی که در حین حرکت افزایش پیدا می‌کند، و در حین استراحت بهبود می‌یابد

– تورم

– احساس گرما در مفصل

– خشکی زانو به خصوص صبح‌ها

– کاهش دامنه حرکتی زانو

– صدای ترق در هنگام حرکت دادن زانو

درمان آرترو زانو

– کاهش وزن. از دست دادن مقداری از وزن می‌تواند تاثیری زیادی در کاهش درد آرتروز داشته باشد.

– ورزش. تقویت ماهیچه‌های دور زانو سبب می‌شود که مفصل ثبات بیشتری داشته باشد و به این ترتیب درد هم کاهش می‌یابد. تمرینات کششی به حرکت و انعطاف‌پذیری مفصل زانو کمک می‌کند.

– مسکن و داروهای ضد التهاب. شما می‌توانید داروهای بدون نسخه را برای تسکین درد زانو استفاده کنید، داروهایی مثل استامینوفن، ایپوبروفن. بدون مشورت با پزشک‌تان، داروهای بدون نسخه را به مدت بیش از ده روز مصرف نکنید به این دلیل که عوارض جانبی دارند. در صورتی که داروهای بدون نسخه دردتان را تسکین نداند، پزشک‌تان داروی ضد التهاب یا داروهای دیگری برای تسکین درد تجویز خواهد کرد.

علائم و درمان آرتروز زانو : درمان با تزریق

– تزریق کورتیکواستروئیدها یا هیالورونیک اسید به زانو. استروئیدها داروهای ضدالتهابی بسیار قدرتمند هستند. هیالورونیک اسید معمولا به عنوان نوعی مایع روانساز در مفاصل وجود دارد.

– درمان‌های جایگزین. برخی از درمان‌های جایگزین که می‌توانند موثر باشند عبارتند از کرم‌های موضعی که حاوی کپسایسین هستند، طب فشاری و مکمل‌ها.

– فیزیوتراپی و کاردرمانی. اگر در انجام فعالیت‌های روزانه مشکل دارید، فیزیوتراپی و کاردرمانی می‌توانند کمک‌کننده باشند. فیزیوتراپیست‌ها شیوه‌هایی را برای تقویت عضلات و افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل‌تان به شما می‌آموزند. متخصصین کاردرمانی به شما راه‌هایی را برای انجام منظم فعالیت‌های روزانه از جمله کارهای خانه یاد می‌دهند.

– عمل جراحی. در صورتی که درمان‌های دیگر هیچ کدام تاثیری نداشتند، عمل جراحی گزینه‌ موثری محسوب می‌شود.

منبع: webmd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *