دسته‌ها: بیماری

تشخیص بیماری آپاندیس : چطور بفهمیم مبتلا به آپاندیس شدیم؟

آپاندیس در کجای بدن قرار دارد؟‌چرا بیماری اپاندیس به وجود می‌آید؟ انواع آزمایش های آپاندیس و تشخیص بیماری آپاندیس به چه روش هایی است؟

آپاندیس در اتصال روده کوچک و روده بزرگ قرار دارد. یک لوله نازک حدود ۴ تا ۷ سانتی متر است. معمولا، آپاندیس در کمیپایین‌تر از شکم سمت راست قرار دارد. عملکرد آپاندیس هنوز ناشناخته است. اما نظریه‌ای وجود دارد که بیان می‌کند، آپاندیس به عنوان یک مخزن برای باکتری‌های مفید و کمک به راه اندازی دوباره سیستم گوارش بعد از بیماری‌های اسهالی عمل می‌کند. دیگر کارشناسان معتقدند که آپاندیس تنها یک زائده‌ای بی فایده و غیرقابل استفاده‌ای است که از دوره‌های تکاملی انسان باقی مانده است. عمل جراحی که برای بیرون آوردن آپاندیس از بدن انجام می‌شود هیچ گونه مشکلی برای سلامتی به وجود نمی‌آورد.

شرایط آپاندیس

به دلایل نامعلومی، آپاندیس اغلب دچار التهاب، عفونی و در نتیچه پارگی شده و این مسئله موجب درد شدیدی در قسمت پایین شکم سمت راست می‌شود و با حالت تهوع و استفراغ همراه است.

تومورهای آپاندیس: تومورهای کارسینوئید (Carcinoid) مواد شیمیایی ترشح می‌کنند که موجب فلاشینگ دوره‌ای، خس خس صدا و اسهال می‌شوند. تومورهای اپیتلیال (Epithelial) در آپاندیس رشد می‌کنند که هم می‌توانند خوش خیم و هم سرطانی باشند. تومورهای آپاندیس معمولا کم هستند.

آزمایش‌های تشخیص بیماری آپاندیس

معاینات پزشکی

تست اصلی برای آپاندیسیت، یک معاینه ساده از باقی‌مانده‌های شکم است که در تشخیص بسیار مهم هستند. تغییرات در آزمایش شکمی به پزشک کمک می‌کند که وضعیت آپاندیس را متوجه شود.

بخوانید: آپاندکتومی : درمان آپاندیس و نحوه تشخیص

سی تی اسکن

در سی تی اسکن از اشعه ایکس و کامپیوتر برای ایجاد تصاویری دقیق استفاده می‌شود. در آپاندیسیت، سی تی اسکن‌ها می‌توانند آپاندیس متورم شده و اینکه آیا پاره شده است یا خیر را نشان دهند.

سونوگرافی

در سونوگرافی از امواج صوتی برای تشخیص علائم آپاندیس مانند آپاندیس متورم شده استفاده می‌شود.

آزمایش خون (CBC)

سی بی سی یک آزمایش خون ساده است که تعداد گلبول های خون را می‌شمارد. افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون، می‌تواند نشانه عفونت و التهاب باشد. اغلب این افزایش در آزمایش خونی که در طول آپاندیسیت گرفته می‌شود دیده می‌شود.

دیگر تست‌های عکسبرداری

زمانی که پزشک به یک تومور نادر آپاندیس مشکوک می‌شود، با عکس برداری می‌تواند آن را پیدا کند. تصویربرداری ام آر آی (MRI)، پی ای تی (PET) و سی اسکن از جمله نمونه‌های عکسبرداری هستند.

درمان آپاندیس

آپاندکتومی: عمل جراحی تنها درمان آپاندیس است. پزشک ممکن است از تکنیک سنتی (یک برش بزرگ) یا لاپاروسکوپی (چندین برش کوچک و استفاده از دوربین برای مشاهده درون شکم) استفاده کند. برای بیرون آوردن تومور آپاندیس عمل جراحی ضروری است. اگر تومور بزرگ باشد، ممکن است به جراحی تشریحی بیشتری برای بیرون آوردن بخشی از روده باشد.

آنتی بیوتیک: از آنجایی که تشخصی مورد بحث است، مصرف آنتی بیوتیک می‌تواند هرگونه عفونت بالقوه‌ای که موجب این علائم می‌شوند را درمان کند. به طور کلی، آنتی بیوتیک‌ها به تنهایی نمی‌توانند به طور موثر آپاندیس را درمان کنند.

منبع

مطالب مرتبط