دسته‌ها: بیماری

آپاندکتومی : درمان آپاندیس و نحوه تشخیص

آپاندکتومی چیست و در چه مواقعی انجام می‌شود؟‌ عوارض آپاندکتومی چه می‌باشد؟ عوامل ایجاد آپاندیسیت و نحوه تشخیص بیماری آپاندیس را بخوانید. 

آپاندیسیت به وضعیت متورم شدن آپاندیس گفته می‌شود. آپاندیس یک بافت ۳ تا ۷ سانتی‌متری است که از روده بزرگ منشعب می‌شود. مطالعاتی صورت گرفته که نشان می‌دهد که آپاندیس ممکن است نقش مهمی در ایمنی روده و شکم ایفا کند اما هنوز این مطالعه اثبات نشده است. تنها چیزی که می‌دانیم این است که انسان بدون آپاندیس و عواقب ظاهری آن می‌تواند زندگی کند.

آپاندیسیت چیست؟

آپاندیسیت یک وضعیت ضروری پزشکی است که همیشه برای خارج کردن آپاندیس نیاز به عمل جراحی دارد. آپاندیس اگر درمان نشود، ممکن است باعث پارگی شود به ویژه اگر آپاندیس در حالت متورم شدن باشد و یا اینکه سوراخ می‌شود و مواد عفونی آن وارد شکم می‌شود. این مسئله موجب پریتونیت که یک التهاب جدی حفره شکم است می‌شود که مرگبار است، مگر اینکه بیمار خیلی سریع تحت عمل جراحی قرار گیرد و یا به تشخیص پزشک با آنتی بیوتیک‌های قوی درمان شود.

در برخی مواقع، در اطراف یعنی بیرون آپاندیس، آبسه‌های عفونی تشکیل می‌شود. بافت های اسکار آپاندیس از گسترش عفونت در سایر قسمت‌های شکم جلوگیری می‌کنند.  یک آبسه آپاندیس همچنین می‌تواند سوراخ یا ترکیده شود و در نتیجه باعث پریتونیت شود.

در آمریکا از هر ۲۰ نفر یک نفر دچار آپاندیسیت می‌شود. هرچند این وضعیت می‌تواند در هر سنی به رخ دهد و سنین ۱۰ تا ۳۰ سال بیشتر آپاندیس می گیرند.

چه عواملی موجب آپاندیسیت می‌شوند؟

آپاندیسیت زمانی رخ می‌دهد که به وسیله مدفوع، سرطان یا باقی مانده مواد غذایی، دهانه مجرای آپاندیس مسدود شود. این انسداد همچنین ممکن است از عفونت رخ دهد، زیرا آپاندیس در پاسخ به هر عفونتی در بدن متورم شود.

نشانه‌های آپاندیس چیست؟

از جمله علائم  مهم آپاندیس می‌توان به درد خفیف در ناحیه ناف یا بالای شکم اشاره کرد که وقتی به قسمت پایین سمت راست شکم می‌رسد بیشتر می‌شود. این جز اولین نشانه‌های آپاندیس است. کاهش اشتها، تهوع و استفراغ و متورم شدن شکم، تب، ناتوانی در دفع گاز از جمله دیگر علائم اولیه هستند.

بخوانید: آپاندیس چیست و آزمایش‌های آپاندیس چه چیزهایی هستند؟

پس از مدتی سایز علائم آپاندیس ممکن است ظاهر شوند.

درد تیری در سایز نقاط بدن مانند بالا و پایین شکم یا قسمت پشت بدن بیمار تجربه می‌کند.

درد و مشکل در دفع ادرار

گرفتگی شدید

یبوست و اسهال با دفع گاز از جمله این علائم هستند. اگر هر کدام از این علائم را دارا بودید، فوری به پزشک مراجعه کنید. زیرا زمان در تشخیص و درمان این بیماری بسیاری حیاتی و ضروری است. در این وضعیت هیچ غذا یا نوشیدنی میل نکنید و از مصرف خودسرانه دارو های ضد درد یا پدهای گرم کننده پرهیز کنید زیرا ممکن است موجب تشدید بیماری و پارگی آپاندیس شوند.

چگونه آپاندیس تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص آپاندیس ممکن است کمی دشوار باشد. نشانه‌های آپاندیس اغلب مبهم و شبیه به دیگر علائم بیماری‌ها مانند مشکلات کیسه صفرا، عفونت مثانه یا عفونت ادراری، عفونت روده، بیماری کروم و یا مشکلات تخمدان باشند.

اما در چنین وضعیت اوژانسی پزشک معمولا برای تشخیص از چند روش استفاده می‌کند.

معاینه شکم برای تشخیص التهاب

آزمایش ادرار برای تشخیص عفونت مجاری اداری

معاینه مقعدی

آزمایش خون برای تشخیص عفونت

سی تی اسکن و سونوگرافی

آپاندیس چگونه درمان می‌شود؟ روش‌هایی مانند آپاندکتومی

عمل جراحی تنها راه حل اولیه برای درمان آپاندیس است. پزشک با جراحی کردن آپاندیس که آپاندکتومی نامیده می‌شود را خارج می‌کند.

معمولا اگر بیمار مشکوک به آپاندیسیت باشد، پزشک معمولا سریع‌ترین روش یعنی خارج کردن آپاندیس را در نظر میگیرد. اگر آپاندیس، آبسه تشکیل داده باشد، شما دو روش دارید: اول اینکه کشیدن چرک و مایع درون آبسه و بعد اقدام به خارج کردن آپاندیس کنید. اگرچه برخی تحقیقات نشان می‌دهد که درمان آپاندیسیت حاد با آنتی بیوتیک‌ها ممکن است رفع شود در مواردی خاص نیاز به عمل جراحی نباشد.

آپاندکتومی

آنتی بیوتیک‌ را معمولا قبل از اینکه آپاندکتومی به مبارزه پریتونیت بپردازد داده می‌شود. بیمار بیهوش می‌شود و آپاندیس با یک برش تقریبا ۱۰ سانتی‌تر به وسیله لاپاراسکوپی خارج می‌شود. اگر بیمار پریتونیت داشته باشد شکم همچنین استریل و بعد چرک را بیرون می‌کشند.

بعد از ۱۲ ساعت پس از جراحی ممکن است بتوانید بلند شوید و راه بروید و معمولا بعد از دو یا سه هفته به به روند عادی روزانه می‌توانید برگردید. اگر عمل جراحی با لاپاروسکوپی صورت گیرد، شکم کمتر برش می‌خورد و زودتر بهبود می‌یابد.

بعد از آپاندکتومی، ممکن است علائمی که در ادامه گفته می‌شود را هنوز دارا باشید بنابراین توصیه می‌شود که با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض آپاندکتومی

استفراغ

افزایش درد در شکم

سرگیجه و احساس ضعف

خون در استفراغ یا ادرار

افزایش درد و قرمزی در قسمتی که برش زده شده است.

تب

چرک در محل زخم

آیا آپاندیس را می‌تواند پیشگیری کرد؟

هیچ راهی برای جلوگیری از آپاندیس وجود ندارد. هرچند ممکن است افرادی که غذاهای با فیبر بالا مانند ماهی، سبزیجات و میوه مصرف می‌کنند، کمتر در معرض آپاندیس باشند.

منبع

مطالب مرتبط