دسته‌ها: خواص

۵۱ کاربرد جوش شیرین : فواید جوش شیرین برای خانه و سلامتی

فهرست مطالب

کاربرد جوش شیرین برای خوشبو کردن و نیز سلامتی بدن و راه های استفاده از جوش شیرین برای ضدعفونی کردن و شست و شو و تمیز کردن اجسام مختلف.

قصد ندارم توطئه کنم اما نقشه سختی برای مبارزه با چیزهای مضری که بسیاری از شرکت ها به نام مبارزه با چرک و میکروب ارائه میکنند، دارم. شکایت اصلی من درباره آلاینده های محیطی ناشی از محصولات تمیز کننده و مراقبت شخصی است که وارد فاضلاب و چرخه آب میکنیم که حالا به جایی رسیده است که در دلفین ها،تری‌کلوسان (آفت کشی که به عنوان یک ماده آنتی باکتریال به بسیاری از محصولات افزوده میشود) دیدهشده است.

بنابراین میخواهم همه را تشویق کنم که برای ۵۱ کار زیر از جوش شیرین استفاده کنند. علاوه بر مهربانی با آبزیان، میتوانیم از خودمان دربرابر مجموعه ای مواد سمی که در محصولات پاک کننده خانگی وجود دارند محافظت کنیم. پاک کننده های مرسوم میتوانند ما را در معرض مواد شیمیایی بسیاری که با آسم، سرطان و دیگر مشکلات سلامتی ارتباط دارند، قرار دهند.

خواص فوق العاده جوش شیرین

جوش شیرین میتواند جایگزین فوق العاده ای برای بسیاری از محصولات مراقبت شخصی باشد، که گره آلاینده ها و سلامت شخصی ما را کور تر میکنند (عمدتا در شکل رایجه های مصنوعی، سدیم لورت سولفات، و پارابن ها)

 

خب جوش شیرین چگونه در نقشه من برای بهتر کردن دنیا جای میگیرد؟ جوش شیرین، یعنی سدیم بی کربنات به تنظیم pH کمک میکند – یعنی یک ماده را نه خیلی اسیدی و نه خیلی بازی میکند. زمانی که جوش شیرین با یک ماده اسیدی یا بازی تماس حاصل میکند، به طور طبیعی pH آن را خنثی میسازد. علاوه بر این، جوش شیرین توانایی به تعویق انداختن تغییرات بیشتر در تعادل pH که با عنوان «اثر بافری» شناخته میشود را دارد.

این توانایی دوگانه در خنثی سازی و بافری کردن به جوش شیرین این امکان را میدهد که کارهایی مانند خنثی سازی رایحه های اسیدی (مثلا در یخچال) و حفظpH  خنثی (مثلا در آب لباسشویی، که به بهینه سازی پودر لباسشویی کمک میکند) را انجام دهد. یک واکنش شیمیایی ساده است اما اثرات زیادی در حیطه پاک کنندگی و از بین بردن بوهای بد به همراه دارد. بدون مقدمه چینی بیشتر، به اصل مطلب بپردازیم…

۵۱ کاربرد جوش شیرین

خمیردندان بسازید

خمیری از جوش شیرین و محلول هیدروژن پراکسید ۳ درصد را میتوانید به عنوان جایگزینی برای خمیردندان های فاقد فلوراید تجاری استفاده کنید. همینطور میتوانید مسواکتان را به همراه خمیر دندان در جوش شیرین فرو ببرید و استفاده کنید.

دهانتان را خوشبو کنید

یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب ریخته و دهانتان را با آن بشویید. با این کار، بوهای بد دهان به جای این که با بوی جدیدی پوشش داده شوند، خنثی میشوند.

دستگاه های دهان و دندان را تمیز کنید

دستگاه های دهان و دندان مانند سیم دندان، دندان مصنوعی یا دهان گیر را در محلولی از ۲ قاشق چای خوری جوش شیرین و یک کاسه کوچک آب گرم قرار دهید. جوش شیرین ذرات غذا را جدا کرده و بوی این دستگاه ها را از بین میبرد. میتوانید این وسایل را با جوش شیرین و مسواک نیز تمیز کنید.

از جوش شیرین به عنوان اسکراب صورت و بدن استفاده کنید

به خودتان یک اسکراب صورت و بدن تقویت کننده هدیه دهید. خمیری از ۳ بخش جوش شیرین و ۱ بخش آب درست کنید. آن را با حرکت دایره ای روی پوست بکشید تا پوست های مرده آن پاک شود و سپس آبکشی نمایید. این اسکراب برای استفاده روزانه مناسب است.

دئودورانت های قوی را کنار بگذارید

کمی جوش شیرین به زیر بغلتان بزنید تا بوی بد آن ها از بین برود.

داروی ضداسید معده

جوش شیرین یک ضداسید بی ضرر و موثر برای تسکین سوزش معده، معده درد و/یا سوءهاضمه است. برای اطلاع از دستورالعمل مصرف روی جعبه جوش شیرین را بخوانید

درمان جای نیش حشرات و خارش پوست

برای درمان جای نیش حشرات، خمیری از جوش شیرین و آب درست کنید و روی محل مورد نظر قرار دهید. برای تسکین خارش، پس از حمام، کمی جوش شیرین کف دستتان ریخته و روی پوست نمناک خود بمالید.

یک پاک کننده و نرم کننده دست درست کنید

صابون های ناملایم را رها کرده و با خمیری از ۳ بخش جوش شیرین و یک بخش آب، یا ۳ بخش جوش شیرین در مایع دستشویی ملایم، خاک و کثیفی دستهایتان را تمیز کرده و رایحه طبیعی را به آن‌ها بازگردانید

موهایتان را تقویت کنید

سرکه برای موها عالی است، اما جوش شیرین هم در حمام جای خودش را دارد. مقدار کمی از جوش شیرین را به همراه شامپوی مورد علاقه تان کف دستتان بریزید و مثل همیشه موهایتان را بشویید – جوش شیرین به تمیز کردن باقی مانده های محصولات حالت دهنده مو کمک کرده و باعث میشود موهایتان تمیزتر و خوش حالت تر شوند.

شانه ها و برس هایتان را تمیز کنید

برای کاربرد جوش شیرین در براق شدن موها، شانه ها و برس هایتان را تمیز نگه دارید. چربی طبیعی و محصولاتی که روی آن ها باقی مانده اند را با قرار دادن شانه ها و برس ها در محلول ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین در لگن کوچکی از آب گرم، تمیز کنید.

در وان حمام از جوش شیرین استفاده کنید.

نصف پیمانه جوش شیرین را در وان حمام بریزید، این کار موجب خنثی شدن اسیدهای موجود روی پوست میشود و به تمیز شدن چربی ها و عرق کمک میکند، و سبب نرم شدن پوست میگردد. نمک های حمام نیز بسیار معجزه آسا هستند..

پاهایتان را نرم کنید

۳ قاشق غذا خوری جوش شیرین را در یک وان آب گرم حل کرده و پاهایتان را در آن قرار دهید. به آرامی مالش دهید.

ساخت پاک کننده با جوش شیرین

یک اسکراب نرم برای سطوح درست کنید

برای تمیز کردن موثر و بی ضرر وان، سینک و کاشی های حمام – حتی کاشی های فایبرگلس و شیشه ای – کمی جوش شیرین روی آن ها بریزید و با اسفنج نم دار به صورت معمول آن ها را تمیز کنید. سپس سطوح را آبکشیده و خشک کنید. برای افزایش قدرت پاک کنندگی، خمیری از جوش شیرین، نمک درشت و مایع ظرفشویی درست کنید – آن را روی سطوح بزنید و بگذارید کمی بماند سپس پاک کنید.

برای شستن ظروف، قابلمه و تابه با دست

۲ قاشق غذاخوری سر پر جوش شیرین (به همراه مایع ظرفشویی معمولی) را به آبی که ظرف ها را در آن خیسانده اید اضافه کنید تا چربی و باقی مانده های غذا از روی ظروف، قابلمه ها و تابه ها زدوده شود، برای ظرف هایی که در آن ها غذا پخته اید، ابتداآن ها را در جوش شیرین و مایع ظرف شویی و آب بخیسانید، سپس کمی جوش شیرین روی اسفنج یا پارچه نم دار بریزید و ظرف ها را بشویید.

خوشبو کردن اسفنج ها

اسفنج های بو گرفته را در یک محلول قوی جوش شیرین بخیسانید تا تمیز شوند (۴ قاشق غذا خوری جوش شیرین در ۱ حدود یک لیتر آب)

ماکروفرتان را تمیز کنید

کمی جوش شیرین روی یک اسفنج نمدار بریزد و به آرامی سطح داخلی و خارجی ماکروفر را تمیز کنید با این روش بوی مواد شیمیایی در ماکروفر نمیماند. سپس سطوح را به طور کامل آب بکشید.

ظروف نقره را جلا دهید

برای این کاربرد جوش شیرین با ۳ بخش جوش شیرین و ۱ بخش آب یک خمیر درست کنید و با یک پارچه یا اسفنج تمیز آن را روی ظرف نقره ای بمالید. سپس کاملا آبکشی کنید.

قوری چای و قهوه را تمیز کنید

با شستن فنجان ها و قهوه ساز در محلولی از یک چهارم پیمانه جوش شیرین در یک لیتر آب گرم لکه های چای و قهوه را از بین ببرید و مزه تلخ آن ها را کم کنید. اگر لکه ها از بین نمیروند، ظرف ها را یک شب در محلول جوش شیرین و مایع ظرفشویی بخیسانید یا با جوش شیرین و اسنفج نم دار آن را بسابید.

فر خود را تمیز کنید

کمی جوش شیرین در قسمت پایینی فر بریزید و کمی آب روی آن اسپری کنید تا خیس شود. بگذارید شب تا صبح بماند. سپس فر را تمیز کنید و جوش شیرین را با اسفنج یا جاروبرقی پاک کرده و آبکشی نمایید.

تمیز کردن زمین

چرک و کثیفی زمین های  بدون وکس و کاشی را (بدون ایجاد خراش) با استفاده از یک دوم پیمانه جوش شیرین در یک سطل آب گرم تمیز کنید – با این محلول زمین را شسته و سپس آبکشی نمایید. برای از بین بردن علامت های خراشیدگی، از جوش شیرین و اسفنج نمدار استفاده کرده و سپس آبکشی کنید.

تمیز کردن مبلمان

میتوانید با ریختن جوش شیرین روی یک اسفنج نمناک و مالیدن آرام آن روی سطوح، مبلمان و دیوار ها را تمیز کرده و لکه های روی آن ها را (حتی لکه مدادشمعی) پاک کنید. سپس سطوح را با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید.

پرده های دوش را تمیز کنید

میتوانید با پاشیدن جوش شیرین روی یک اسفنج یا برس نمدار پرده های پلاستیکی دوش را تمیز و خوشبو نمایید. پس از تمیز کردن پرده، آن را آبکشی نمایید و آویزان کنید تا خشک شود.

قدرت مایع لباسشوییتان را افزایش دهید

با افزودن نصف پیمانه جوش شیرین به مایع لباسشویی میتوانید قدرت آن را افزایش دهید. این کار باعث تعادل بهتر pH میشود که تمیز تر شدن لباس ها، بوی بهتر و براق تر شدن آن ها را به همراه دارد.

شستشوی لباس نوزاد

برای پوست نوزادان باید از ملایم ترین شوینده ها استفاده شود، که امروزه به آسانی پیدا میشوند، اما شوینده های از بین برنده بو و لکه اغلب قوی هستند. برای لکه های قوی نصف پیمانه جوش شیرین را به مایع لباسشویی بیفزایید، یا هنگام آبکشی نصف پیانه جوش شیرین را برای از بین بردن بوی بد لباس ها به آن ها اضافه کنید.

شستشوی پوشک های پارچه ای

نصف پیمانه جوش شیرین را در دو لیتر آب ریخته و پوشک ها را کاملا در آن بخیسانید.

شستشو و خوشبو کردن لوازم ورزشی

از محلول جوش شیرین برای تمیز کردن و خوشبو ساختن لوازم ورزشی استفاه کنید (۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک لیتر آب گرم). برای خوشبو کردن ساک های ورزشی روی آن ها جوش شیرین بریزید، و چوب های گلف را (بدون ایجاد خراش) با خمیر جوش شیرین (۳ بخش جوش شیرین در ۱ بخش آب) و یک برس تمیز کرده و آبکشی نمایید.

لکه های روغن و گریس را از بین ببرید.

برای تمیز کردن لکه های سبک روغن و گریس از روی زمین گاراژ، روی لکه ها جوش شیرین بپاشید و با یک برس نمدار آن ها را بسابید.

کاربرد جوش شیرین برای تمیز کردن باتری ها

میتوانید از جوش شیرین برای خنثی سازی خوردگی های اسیدی روی باتری ماشین، ماشین های چمن زنی و غیره استفاده کنید. حتما پیش از تمیز کردن، اتصال پایانه های باتری را قطع کنید. برای تمیز کردن خوردگی های موجود روی پایانه های باتری، خمیری از ۳ بخش جوش شیرین و ۱ بخش آب درست کرده و با یک پارچه نمدار روی پایانه ها بکشید. پس از تمیز کردن و اتصال مجدد پایانه ها، روی آن ها ژل پترولیوم بمالید تا از ایجاد خوردگی های بیشتر جلوگیری شود. هنگام کار با باتری احتیاط کنید – چرا که حاوی اسید قوی ای هستند.

شستشوی ماشین

برای تمیز کردن چراغ ها، کروم، شیشه ها، تایر، و صندلی ها و کف پوش ماشین بدون نگرانی از ایجاد خراش روی آن ها، از جوش شیرین استفاده کنید. محلولی از یک چهارم پیمانه جوش شیرین در یک لیتر آب گرم درست کنید. آن را با یک اسفنج یا پارچه نرم روی سطوح مورد نظر بکشید تا هرگونه دوده، شیره درخت، حشره و قیر پاک شود. اگر لکه ها از بین نمیروند، جوش شیرین را روی یک اسفنج خیس یا برس نرم بپاشید.

خوشبو کردن یخچال

یک جعبه در باز حاوی جوش شیرین را در قسمت عقبی یخچال قرار دهید تا بوهای موجود در یخچال را خنثی کند.

خوشبو کردن تخته برش

برای این کاربرد جوش شیرین کمی جوش شیرین روی تخته برش بریزید، و پس از تمیز کردن آبکشی کنید.

خوشبو کردن سطل زباله

کمی جوش شیرین در کف سطح زباله بریزید تا بوی زباله ها را خنثی کند.

خوشبو کردن محفظه زباله های قابل بازیافت

روی هر چیزی که در محفظه قرار میدهید کمی جوش شیرین بپاشید. همچنین میتوانید چند وقت یک بار با اسفنج نمدار آغشته به جوش شیرین محفظه زباله های قابل بازیافت را تمیز کنید.

خوشبو کردن چاه

برای خوشبو کردن چاه سینک و وان، و جلوگیری از بالا زدن بوی آن ها، نصف پیمانه جوش شیرین را با آب گرم در چاه بریزید – این کار اسیدها و مواد بودار موجود در ته چاه را خنثی میکند. (این کار روش خوبی برای دور ریختن جوش شیرینی است که قبلا از آن در یخچال استفاده کرده اید).

خوشبو و تمیز کردن ماشین ظرفشویی

پیش از روشن کردن ماشین ظرفشویی از جوش شیرین برای خوشبو کردن آن استفاده کنید و سپس جوش شیرین را به عنوان یک شوینده ملایم در ماشین ظرفشویی به کار ببرید.

خوشبو کردن دستگاه دفع زباله (وسیله ای در زیر سینک آشپزخانه که تکه های درشت آشغال ریخته شده را ریزریز میکند)

برای خوشبو کردن دستگاه دفع زباله، کمی جوش شیرین را با آب گرم در چاه سینک بریزید. جوش شیرین اسیدها و مواد بودار موجود در ته چاه را خنثی میکند.

خوشبو کردن ظرف غذا

پس از هر بار استفاده یک جعبه بدون نشستی حاوی جوش شیرین را در ظرف غذا قرار دهید تا بوی آن را از بین ببرد.

بوی فرش ها را از بین ببرید

مقدار زیادی جوش شیرین را روی فرش بپاشید و بگذارید یک شب یا بیشتر بماند (هرچه بیشتر بهتر). سپس آن را با جارو تمیز کنید (بیشتر آن را با جارو دستی و باقی مانده را با جارو برقی تمیز کنید چرا که ممکن است کیسه جاروبرقی پر و سنگین شود)

بوی بد جاروبرقی را از بین ببرید

با استفاده از روش بالا برای تمیز کردن فرش، بوی بد جاروبرقی را نیز از بین ببرید.

خوشبو کردن کمد ها

برای این کاربرد جوش شیرین یک جعبه حاوی جوش شیرین را در کمد بگذارید تا بوی کمد را از بین ببرد.

خوشبو کردن خودرو

 مواد بو دار روی لوازم و کف خودرو مینشینند و دوباره وارد هوا میشوند. این مواد بو دار را با پاشیدن مستقیمجوش شیرین روی صندلی ها و کفی ماشین، از بین ببرید. ۱۵ دقیقه (اگر مواد بو دار قوی هستند بیشتر از این میزان) صبر کنید و سپس جوش شیرین را با جارو برقی جمع آوری نمایید.

کاربرد جوش شیرین برای خوشبو کردن جعبه خاک گربه

کفه جعبه را با جوش شیرین بپوشانید و سپس به صورت معمول آن را با خاک پر کنید. برای خوشبو کردن جعبه پس از هر بار تمیز کردن، روی خاک جوش شیرین بپاشید. برای این کار میتوانید از چای سبز نیز استفاده کنید.

خوشبو کردن خاک و بستر حیوانات خانگی

برای از بین بردن مواد بد بوی بستر حیوانات خانگی روی آن مقدار زیاد جوش شیرین بپاشید، ۱۵ دقیقه (یا در صورت قوی بودن بو بیشتر) صبر کنید و سپس با جاروبرقی جوش شیرین را جمع آوری کنید.

بخوانید: درمان جای جوش : روش های طبیعی و خانگی بردن جای جوش

خوشبو کردن کفش کتانی

زمانی که از کفش هایتان استفاده نمیکنید در آن ها کمی جوش شیرین بپاشید. قبل از پوشیدن جوش شیرین را کفش هایتان بتکانید.

خوشبو کردن پارچه ها

هنگام آبکشی ملحفه و حوله ها نصف پیمانه جوش شیرین به آن ها بیفزاید.

خوشبو کردن لباس ها

لباس های ورزشی، یکی از لباس های بد بویی هستند که میتوانید با افزودن نصف پیمانه جوش شیرین هنگام آبکشی بوی بد آن ها را از بین ببرید.

خوشبو کردن عروسک های پولیشی

جوش شیرین را روی این عروسک ها بریزید و پس از ۱۵ دقیقه آن را بتکانید.

ماده ای همه کاره برای پیک نیک رفتن

در پیک نیک بعدیتان کاربرد جوش شیرین را فراموش نکنید. میتوانید از آن برای شستن ظرف ها، تمیز کردن حیوانات خانگی، شستشوی دست ها، از بین بردن بوی بد، خمیر دندان و خاموش کردن آتش و … استفاده کنید.

آتش ها را خاموش کنید

جوش شیرین میتواند به کنترل اولیه آتش سوزی های کوچک گریس یا وسایل الکتریکی در آشپزخانه کمک کند. وقتی جوش شیرین حرارت ببیند، کربن دی اکسید آزاد میکند که به کم شدن شعله ها کمک میکند. در آتش سوزی های کوچکی که هنگام آشپزی رخ میدهد (در ماهی تابه، منقل، فر، گریل)، در صورت وجود ایمنی، گاز یا برق را قطع کنید. از آتش فاصله بگیرید و یک مشت جوش شیرین را روی شعله ها بریزید- و برای اطمینان به آتش نشانی زنگ بزنید.

مراقبت از فاضلاب خانگی

استفاده منظم از جوش شیرین برای چاه ها میتواند به جریان آزادانه در فاضلاب خانگی شما کمک کند. برای حفظ pH مناسب در انبار فاضلاب خانگی هفته ای یک پیمانه جوش شیرین در آن بریزید.

اسکراب سبزیجات و میوه ها

استفاده از کاربرد جوش شیرین روشی ایمن برای شستشوی خاک و کثیفی از میوه ها و سبزیجات تازه است. تنها کمی جوش شیرین را روی یک اسفنج نمدار بریزید، میوه ها و سبزیجات را با آن شسته و آب بکشید.

این ۵۱ پیشنهاد من برای استفاده از جوش شیرین بود. اگر ترفندی بلدید که من به آن اشاره ای نکردم لطفا در کامنت ها آن را به اشتراک بگذارید.

نکات مهم برای استفاده از جوش شیرین

نکته اول: لپ تاپ خود را چیزهایی مانند کوسن یا بالشت هنگامی که روشن است قرار ندهید. مواد نرم می‌توانند منافذ جریان هوا به ویژه منافذ پشتی را مسدود کنند و این خود باعث می‌شود کامپیوتر داغ شود.

نکته دوم: هرگز چیزی را روی صفحه کلید لپ تاپ زمانی که سیستم در حال اجرا در حالت در بسته است قرار ندهید. به این دلیل که باعث می‌شود کامپیوتر به طور مکرر روشن و خاموش شود و این خود موجب ایجاد گرمای بیش از حد و خالی شدن باتری می‌شود.

نکته سوم: در طول شب زمانی که در خواب هستید سعی کنید کامپیوتر خود را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود. اگر همیشه در طول روز مجبور هستید از آن استفاده کنید، آن را در حالت استندبای در مواقعی که استفاده نمی‌کنید تنظیم کنید. این کار موجب صرفه جویی در انرژی و کاهش خروجی گرما از اجزای کامپیوتر می شود.

نکته چهارم: زمانی که لپ تاپ خود را داخل کیف‌تان قرار می‌دهید همیشه از خاموش بودن آن اطمینان حاصل کنید.

نکته پنجم: دریچه‌های هوا را تمیز کنید. گرد و غبار انباشته شده در دریچه‌ها که آنها را مسدود می‌کنند در واقع مانع کار کردن آنها می‌شوند. شما همچنین می‌توانید یک تمیز کننده اکتریکی کوچک برای تمیز کردن این گرد و غبارها از دریچه‌ها خریداری کنید.

منبع