عوامل خطر سرطان پوست : شرایط ایجاد سرطان پوست

عوامل خطر سرطان پوست چه چیزهایی هستند؟ عوامل مختلف ژنتیک و محیطی سرطان چه چیزهایی هستند؟ سبک زندگی و تاثیر آن بر سرطان پوست.

عامل خطر اولیه برای سرطان‌های بدخیم و غیربدخیم، در معرض UV قرار گرفتن است که شامل نور خورشید و تخت‌های برنزه می‌شود و هرچه میزان در معرض UV قرار گرفتن بیشتر باشد، خطر ابتلا بالاتر می‌رود. افرادی که در نواحی با نور خورشید زیاد در طول سال زندگی می‌کنند و یا افرادی که زمان زیادی را بیرون از ساختمان و بدون پوشش و یا ضدآفتاب محافظ سپری می‌کنند، در خطر بیشتری هستند. قرار گرفتن در معرض نور در کودکی، به‌خصوص برای افرادی که در کودکی مکرراً دچار آفتاب‌سوختگی می‌شدند، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

کاهش عوامل تحت کنترلتان می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست مانند ملانوما کمک کند. بررسی منظم پوست می‌تواند به شناسایی سرطان پوست در مراحل اولیه و هنگامی‌که قابلیت درمان بالایی دارد، کمک کند.

عوامل خطر سرطان پوست

سن

با بالا رفتن سن، خطر ابتلا به سرطان پوست نیز افزایش می‌یابد که احتمالاً به دلیل در معرض UV قرار گرفتن است. اما سرطان‌های پوست ممکن است در افراد جوان‌تری که زیاد در معرض خورشید قرار می‌گیرند هم ظاهر شود. آفتاب‌سوختگی مداوم، به‌خصوص هنگام کودکی، خطر ابتلا به ملانوما را افزایش می‌دهد.

سرکوب ایمنی

شرایطی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند، مانند ویروس‌ها، بیماری‌ها و یا تراپی سرکوب ایمنی در ارتباط با پیوند اعضا، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

جنس

مردان با احتمال دو برابر بیشتر نسبت به زنان به BCC و سه برابر بیشتر به SCC مبتلا می‌شوند.

رنگ پوست

سفیدپوستان خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان پوست نسبت به غیرسفیدپوستان دارند. همچنین خطر ابتلا در افرادی که موی بلوند و یا قرمز، چشمان آبی یا سبز و یا پوستی که به‌راحتی می‌سوزد و یا کک‌مک در آن ایجاد می‌شود دارند، بیشتر است.

خال‌ها

بیشتر خال‌ها بی‌خطر هستند و هیچ‌گاه به سرطان تبدیل نمی‌شوند اما داشتن تعداد زیاد خال می‌تواند احتمال ابتلا به ملانوما را افزایش دهد. وجود نای‌دیسپلازیک (خال‌هایی که ممکن است به ملانوما شبیه باشند) همچنین ممکن است خطر ابتلا را تا ۱۰ درصد افزایش دهد. همچنین بیشتر این خال‌ها به ملانوما تبدیل نمی‌شوند و درصد کوچکی ممکن است تبدیل شوند و افرادی که این نوع از خال‌ها را دارند باید به‌طور منظم برای بررسی کامل پوست به متخصص پوست مراجعه کنند.

پیشینه‌ی شخصی و/یا خانوادگی

افرادی که یکی یا چند نفر از والدین و یا خواهر و برادرهای آنها سرطان پوست دارند، ممکن است در خطر بیشتر باشند. افرادی که قبلاً نیز سرطان پوست داشته‌اند، بیشتر در خطر ابتلای دوباره به این بیماری هستند

شرایط ارثی

شرایطی مانند xerodermapigmentosum، یک بیماری ارثی هستند که بر توانایی پوست برای بازسازی آسیب‌های ناشی از UV اثر دارند، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش داده و ممکن است باعث ابتلا به بیماری در سنین کمتری شوند.

سبک زندگی

سیگار کشیدن

کسانی که سیگار می‌کشند با احتمال بیشتری به SCC به‌خصوص در ناحیه لب‌ها دچار می‌شوند.

در معرض مواد شیمیایی بودن

برخی مواد شیمیایی مانند آرسنیک، تار صنعتی، زغال، پارافین و برخی انواع روغن، ممکن است خطر ابتلا به برخی انواع سرطان‌های پوست را افزایش دهند.

در معرض UV بودن

افرادی که در طول روز بیرون از ساختمان کار می‌کنند و یا بیشتر زمان تفریح خود را بیرون از ساختمان و در معرض UV می‌گذرانند در خطر بیشتری هستند. افرادی که از تخت‌های برنزه استفاده می‌کنند نیز خطر ابتلا به سرطان پوست را در خود بالا می‌برند.

سندروم Basal cell nevus

افرادی با این شرایط که سندروم گورلین نیز گفته می‌شود، اغلب در طول زندگی BCC زیادی را خواهند داشت و این شرایط ممکن است پیش از ۲۰ سالگی آنها رخ دهد.

ویروس‌ها

برخی انواع ابتلا به ویروس HPV، به‌خصوص آنهایی که بر نواحی مقعدی و تناسلی اثر می‌گذارند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند. افرادی که به ویروسی که به هشتمین ویروس تبخال انسانی معروف است و KS مرتبط با ویروس تبخال نیز خوانده می‌شوند مبتلا شوند، با احتمال بیشتری KS می‌گیرند. بر طبق جامعه سرطان آمریکا، برخی بیماران KS به دلیل ابتلا به HIV، سیستم ایمنی ضعیف‌شده دارند.

در معرض تشعشع بودن

درمان با تشعشع ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست در نواحی درمانی را افزایش دهد.

درمان پسوریازیس

افرادی که برای پسوریازیس و با یک ترکیب از پسورالن که یک درمان طبیعی و درمان اشعه فرابنفش است درمان شده‌اند، ممکن است در خطر ابتلای بیشتری برای SCC و دیگر انواع سرطان پوست قرار داشته باشند.

منبع

مطالب مرتبط