دسته‌ها: نیمروز

مضرات عجیب بدخوابی برای بدن

تا به حال در مورد به ­هم ­ریختگی ساعت داخلی بدن چیزی شنیده­اید؟ درواقع ممکن است ساعت هشت صبح باشد اما بدن شما طوری عمل کند که انگار شش صبح است و واکنش­ هایی متناسب نداشته باشد. پزشکان این مشکل را از طریق آزمایش خون شناسایی می­کنند. این آزمایش ۴۰ نشانگر مرتبط با ژن­ها را در خون اندازه ­گیری می­کند و می­تواند هر زمان از روز انجام شود.

در تحقیقاتی که در نشریه الکتریکی هلث آنلاین صورت گرفته آگاهی از ساعت داخلی بدن می­تواند به شما کمک کند که از زمان خود بهتر استفاده کنید. در ساعت بهتری به رختخواب بروید، به­موقع بیدار شوید، در زمان مناسب دارو بخورید یا بهترین زمان برای مصرف وعده­ های غذایی را مشخص کنید. محققان می­گویند خوردن یک وعده غذایی در زمان «نادرست» می­تواند باعث ایجاد تغییراتی در متابولیسم شود. مثلا سرعت متابولیسم را کند کرده و موجب افزایش وزن در افراد شود. اطلاع از ساعت داخلی بدن همچنین می­تواند به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری

از چگونگی تأثیر ساعت شبان ه­روزی بر ابتلا به بیماری­ها و همین­طور روند درمان آن­ها داشته باشد. دانشمندان معتقدند اختلال در ریتم شبانه ­روزی بدن با اختلالات روانی مانند افسردگی، اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر و اختلالات متابولیک از جمله چاقی و دیابت همراه است.

 

منبع: همشهری تندرستی

مطالب مرتبط