دسته‌ها: نیمروز

درمان زخم معده با مصطکی

به تازگی، در پژوهش های انجام گرفته روی حیوانات گزارش شده است که این ماده میتواند به عنوان درمان طبیعی زخم معده  عمل کند.به علاوه، پژوهشی روی ۳۸ فرد مبتلا به زخم معده نشان داده است که مصرف روزانه ۱ گرم مصطکی در مقایسه با دارونما، منجر به ۳۰ درصد کاهش بیشتر در علائم زخم معده میشود.

مصطکی صمغی است که از درخت پسته مصطکی گرفته میشود.از دیگر نام های متداول مصطکی میتوان به آدامس عربی، آدامس یمنی و اشک خیوس اشاره کرد.درخت مصطکی عموما در مناطق مدیترانه ای رشد میکند و شیره آن را میتوان خشک کرد تا به تکه هایی از صمغ شفاف و شکننده تبدیل شود.

زمانی که این صمغ جویده میشود به آدامس سفید رنگ کدری با طعمی شبیه به کاج تبدیل میشود.مصطکی در پزشکی باستانی برای درمان مشکلات گوارشی متفاوت از جمله زخم معده و بیماری کرون مورد استفاده قرار میگرفت.پس از دو هفته، زخم معده در ۷۰% از شرکت کنندگان گروهی که مصطکی مصرف کردند و تنها در ۲۲% از آن هایی که در گروه دارونما قرار داشتند، درمان شد.

به نظر میرسد مصطکی فعالیت ضدباکتریایی بر علیه هلیکوباکتر پیلوری نیز دارد.در پژوهشی که اخیرا صورت گرفته است، مصرف ۳۵۰میلی گرم آدامس مصطکی سه بار در روز به مدت ۱۴ روز عفونت هلیکوباکتر پیلوری را ۷ تا ۱۵% موثرتر از درمان های مرسوم، از بین برد. با وجودی که این یافته ها در همه پژوهش های صورت گرفته در سراسر جهان مشاهده نشده است، مصرف طولانی مدت مصطکی ضرری به همراه ندارد. بنابراین، ارزش امتحان کردن را دارد. مصطکی را میتوانید در اکثر فروشگاه های سلامتی به شکل آدامس یا مکمل پودری پیدا کنید.

خلاصه

مصطکی یک داروی ضد زخم سنتی است که میتواند به کاهش علائم و افزایش سرعت بهبود زخم معده کمک کند. این ماده ضرری ندارد اما اثرات آن میتواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

منبع: همشهری تندرستی

مطالب مرتبط