دسته‌ها: نیمروز

عوارض رژیم لاغری برای سلامتی و بدن + توصیه ها

اگر کسی کارهایی بکند که وزن را خیلی سریع پایین بیاورد، سراغ رژیم لاغری نامعقولی می رود که به صورت ناگهانی کالری مصرفی اش را کم می کند یا ورزش های سنگین انجام می دهد. این روش ها صد درصد برای این دسته افراد عوارض در پی خواهند داشت. در رأس عوارض رژیم های لاغری افراطی و سریع ریزش مو، شل شدن پوست و تولید سنگ کیسه صفرا و ایجاد اختلال در عملکرد اندام های درونی را می توان نام برد. در این نوع رژیم لاغری افراد علاوه بر این که چربی از دست می دهند، عضله هم از دست می دهند که باعث ضعف شخص می شود.

 

عوارض رژیم لاغری سخت

رژیم لاغری که خیلی برنامه غذایی فرد را محدود می کند باعث می شود فرد نتواند رژیم را ادامه بدهد. فرد یک دوره چند روزه تحمل می کند و رژیم را ادامه می دهد اما در نهایت رژیم سخت را رها می کند و به عادت غذایی قبل برمی گردد و پس از آن از حالت قبل هم اوضاع وخیم تر می شود. در واقع این نوع رژیم ها را نمی شود طولانی مدت نگه داشت بحث دیگر بحث کاهش شدید در مقدار کالری است که می تواند باعث شود مواد غذایی لازم به فرد نرسد و مشکلات متعددی برای او به وجود بیاید. به خصوص مواد معدنی، املاح و ویتامین ها که کمبود آن مشکلات پوستی و ریزش موی سر را در پی دارد.

 

خطر از دست دادن آب بدن به جای چربی در رژیم لاغری

مواردی هست که متاسفانه در ایران هم مشاهده شده که برای لاغر شدن بدن افراد یا نقاطی از بدن را با بعضی مواد مثل نایلون می پوشانند و شروع به ورزش می کنند که تعریق زیادی در پی دارد.

 

بیشتر بخوانید: آب کردن چربی های بدن با روش ویژه کرایوتراپی

 

این تعریق وزن را پایین می آورد و تصور می کنند که یک جلسه ای یک یا دو کیلو لاغر شده اند و این فرآیند را تبلیغ می کنند. در حالی که این کاهش وزن ارزشمند نیست، چون ناشی از کاهش آب بدن هست و از دست دادن آب بدن می تواند باعث مشکلات پوستی و ایجاد سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا شود.

مفهوم واقعی رژیم لاغری

فرد باید بداند چه مواد غذایی را از برنامه روزانه اش حذف کند و چه موادی را حفظ کند. موادی شامل پروتئین ها، ویتامین ها و املاح و حتی بخشی از کربوهیدرات ها نیاز روزانه و ضروری بدن هستند که اگر کاملا حذف شوند فرد دچار کاهش شدید انرژی می شود.

تجارت پرسود چربی سوزها در مورد رژیم لاغری

رژیم گرفتن راهکاری است تا افرادی که از اضافه وزن در معرض خطر سلامتی یا از دادن شغل و موقعیتی قرار گرفته اند. برای خلاصی از چاقی انتخاب می کنند. البته که رژیم ها قواعد و باید و نباید خودشان را دارند و حتما باید با نظر پزشک تغذیه انجام شوند. دکتر سعید ساسانی، متخصص طب ورزشی و تغذیه درباره رژیم های افراطی می گوید: «بحث کاهش وزن سریع و رژیم های لاغری مسئله محبوبی در دنیاست و افراد زیادی هستند که دوست دارند وزنشان را کاهش بدهند و چربی از دست بدهند و به خاطر همین محبوبیت، تجارت خیلی قوی در این خصوص به وجود آمده و تبلیغات گسترده در این زمینه انجام می شود. شرکت های مختلف ادعاهایی در این مورد کرده و محصولات مختلفی وارد بازار می کنند اما در واقع به تمام این خبرها و تبلیغات نمی شود اعتماد کرد و خیلی از این داروها می تواند عوارض جبران ناپذیری برای مصرف کننده در پی داشته باشد.

 

چربی سوزها چقدر قابل اعتمادند

چربی سوزهای زیادی در بازار هستند که با به صورت دارویی یا به صورت مکمل غذایی مصرف می-شوند. مکمل های غذایی معمولا عوارض زیادی ندارند ولی بعضی افراد نباید بعضی مکمل ها را مصرف کنند. در ترکیبات بعضی مکمل های چربی سوز ممکن است، کافئین وجود داشته باشد که برای کسی که فشار خون دارد یا درگیر بیماری های قلبی است مضر است. انتخاب مکمل های غذایی چربی سوز حتما باید از یک فرد متخصص و براساس شرایط جسمانی هر فردی انتخاب شود. در نتیجه این که مثلا یک فردی دیده دوستش با مصرف یک مکمل غذایی چربی سوز، وزن کم کرده و نتیجه گرفته، نمی تواند به صرف این مشاهده خودسر اقدام به مصرف مکمل غذایی چربی سوز کند، دسته دوم چربی سوزها، مواد دارویی هستند ، فقط چند قلم یعنی حدود ۱۰ – ۱۲ قلم چربی سوز دارویی هستند که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا FDA قرار گرفته اند. پزشکان و متخصصان تغذیه مجازند که این موارد را برای افراد در رژیم لاغری تجویز کنند. این در حالی است که داروهای چربی سوز بسیاری در بازار هست که تاییدیه FDA را ندارند و باعث کاهش شدید اشتها می شوند که خیلی خطرناک است و روی بخش هایی از مغز اثر می گذارند. این ها ترکیباتی از آمفتامین ها و مواد محرک هستند و خوردن شان اشتها را کم می کنند اما کاملا برای سلامتی خطرناک هستند.رژیم غذایی باید نیازهای روزانه فرد از ویتامین ها، پروتئین و املاح را تامین کند

هرگز فراموش نکنید

کسی که می خواهد رژیم لاغری بگیرد در وهله اول باید بداند که در این راه عجله نباید بکند. مقدار چربی را که طی سال ها در بدن فرد جمع شده، نمی توان ظرف یک یا دو ماه از بین برد بلکه باید زمان متناسب و کافی برای آن صرف کند. حتما باید ورزش را در برنامه زندگی اش بگنجاند. رژیم غذایی به تنهایی یک مدتی جواب می دهد اما بعد از آن بدن متوقف می شود و حتما باید ورزش مناسب همراهی اش کند. نوع رژیم غذایی باید نیازهای روزانه فرد از ویتامین ها، پروتئین و املاح را تامین کند. عدد کاهش وزن هم نباید در مدت کوتاه زیاد باشد تا مشکلی برای فرد پیش نیاید.

 

منبع: همشهری تندرستی

مطالب مرتبط