دسته‌ها: نیمروز

۱۳ درمان خانگی و طبیعی یبوست

مجله سرگرمی نیمروز:‌ یبوست یک مشکل بسیار رایج است. می‌توان گفت این مشکل به واسطه‌ی خوراکی هایی که می‌خورید یا از آن‌ها دوری می‌کنید، گزینه‌های سبک زندگی، داروها یا بیماری‌ها ایجاد می‌شود. کمتر از سه مرتبه در هفته اجابت مزاج را یبوست می‌گویند.

یبوست نشانه‌های ناخوشایندی دارد، مثلا، احساس ناراحتی در زمان دستشویی، نفخ شکمی و درد به خاطر سخت و خشک بودن مدفوع، و غیره.

در ادامه شما را با ۱۳ درمان طبیعی یبوست آشنا می‌کنیم.

 

۱. آب بیشتری بنوشید

دهیدراته شدن مداوم بدن می تواند باعث یبوست شود. برای جلوگیری از این مشکل، مهم است که به اندازه کافی آب بنوشید و بدن‌تان را هیدراته نگه دارید.

وقتی به یبوست دچار هستید، می‌توانید با نوشیدن مقداری آب گازدار احساس راحتی کنید چرا که به شما کمک می‌کند آب از دست رفته بدن‌تان را به دست آورید و روده‌تان را به حرکت می‌اندازد.

۲. فیبر بیشتری مصرف کنید، به‌ویژه فیبر محلول

غالبا به افرادی که دچار یبوست شده‌اند گفته می‌شود میزان دریافتی فیبرشان را افزایش دهند.

این گفته به این خاطر است که افزایش مصرف فیبر باعث می‌شود حجم و تداوم حرکات روده افزایش یابد و به این ترتیب عبور مواد را از درون روده تسهیل می‌کند.

فیبرهای غذایی به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

الف. فیبر نامحلول

در سبوس گندم، سبزیجات و غلات کامل یافت می‌شود. این نوع فیبر باعث می‌شود مدفوع‌تان حجم پیدا کند و به عبور آن از روده کمک می‌کند و راحت‌ةر از سیستم گوارش‌تان عبور می‌کند.

ب. فیبر محلول

در سبوس جو، جو، مغزها، دانه‌ها، لوبیا، عدس و نخود و همچنین میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. انی‌ها آب را جذب می‌کنند و یک خمیر ژله‌ای شکل می‌دهند که حرکت مدفوع را تسهیل می‌کند.

۳. بیشتر ورزش کنید

تحقیقات نشان داده است که ورزش کردن در افراد مبتلا به یبوست و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) به کاهش نشانه‌های آن منجر شده است.

باید بدانید که ورزش کردن هیچ تأثیری بر تعداد دفعات مراجعه فرد به دستشویی ندارد، ولی می‌تواند نشانه‌های یبوست را کاهش دهد.

۴. قهوه بنوشید، به‌ویژه قهوه کافئین دار

مصرف قهوه می‌تواند نیاز برخی افراد به دستشویی را افزایش دهد. این امر به این دلیل است که قهوه باعث تحریک عضلات سیستم گوارش‌تان می‌شود. قهوه مقادیر اندکی فیبر محلول دارد که به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

۵. برگ سنا مصرف کنید

سنا یک گیاه ملین است که عموما به بهبود یبوست کمک می‌کند. این گیاه حاوی یک ترکیب گیاهی به نام گلیکوزید است که اعصاب روده‌تان را تحریک می‌کند و حرکات آن را سرعت می‌بخشد.

استفاده از این گیاه برای دوره زمانی کوتاه مدت مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی اگر نشانه‌های یبوست پس از چند روز از بین نرفتند حتما به پزشک مراجعه کنید.

مصرف برگ سنا برای زنان باردار، شیرده یا کسانی که مشکلات خاص سلامتی دارند، مانند بیماری التهابی روده، توصیه نمی‌شود.

۶. خوراکی‌های پروبیوتیک یا مکمل‌های پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک‌ها ممکن است به جلوگیری از یبوست مزمن کمک کنند. افرادی که به یبوست مزمن رنج می‌برند به عدم تعادل باکتریایی در روده‌شان مبتلا هستند و خوراکی‌های پروبیوتیک می‌توانند این تعادل را بهبود ببخشند.

پروبیوتیک‌ها همچنین با تولید اسید لاکتیک و اسیدهای چرب زنجیره کوتاه به درمان یبوست کمک می‌کنند، حرکات روده را بهبود می‌بخشند و عبور مدفوع را تسهیل می‌کنند.

۷. از ملین‌های بدون نسخه استفاده کنید

شما می‌توانید با پزشک یا داروساز صحبت کنید و یک ملین کارآمد انتخاب کنید.

این داروها به چند دسته تقسیم می‌شوند:

الف. عامل حجم دهنده

این نوع از ملین‌ها بر پایه فیبر هستند و برای افزایش محتوای آب در مدفوع‌تان استفاده می‌شوند.

ب. نرم کننده مدفوع

این نوع از ملین‌ها حاوی روغن هستند و برای نرم کردن مدفوع استفاده می‌شوند و حرکت مدفوع در روده را تسهیل می‌کنند.

ج. ملین محرک

این نوع ملین‌ها اعصاب روده را تحریک می‌کنند و حرکات روده را افزایش می‌دهند.

د. ملین‌های اسمزی (Osmotic laxative)

این نوع ملین‌ها به واسطه‌ی کشیدن آب از بافت‌های اطراف و ورود آن به سیستم گوارش باعث نرم شدن مدفوع‌تان می‌شوند.

۸. رژیم غذایی کم FODAMP را امتحان کنید

یبوست می‌تواند نشانه‌ی سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) باشد.

رژیم غذایی کم FODAMP (کربوهیدارت های زنجیره کوتاهی که به خوبی در روده کوچک جذب نمی‌شوند) یعنی یک رژیم حذفی که غالبا برای درمان سندرم روده تحریک پذیر استفاده می‌شود. این رژیم در درمان یبوستی که به خاطر سندرم روده تحریک پذیر باشد مؤثر است.

شما باید به دیگر جنبه‌های این رژیم نیز توجه داشته باشید، مثلا این‌که به اندازه کافی آب و فیبر دریافت کنید، تا از شر نشانه‌ها و علائم یبوست رها شوید.

۹. مکمل گلوکومانان مصرف کنید

گلوکومانان یک نوع فیبر قابل حل است و در درمان یبوست کارآمد ظاهر شده است. گلوکومانان مانند پروبیوتیک عمل می‌کند و حرکات روده را بهبود مي‌بخشد.

۱۰. فیبر پروبیوتیک مصرف کنید

فیبر غذایی باعث افزایش حجم و غلظت مدفوع می‌شود که هر دوی این موارد می‌تواند تعداد دفعات اجابت مزاج را افزایش دهند.

فیبر پروبیوتیک می‌تواند با تغذیه باکتری‌های مفید در روده باعث بهبود سلامت گوارش شود. این کار می‌تواند توازن باکتری‌های روده‌تان را بهبود ببخشد و در نتیجه تعداد دفعات کار کردن روده‌تان را بیشتر کند.

خوراکی‌های سرشار از فیبر پروبیوتیک عبارتند از سیر، پیاز و موز.

۱۱. سیترات منیزیوم را امتحان کنید

سیترات منیزیوم یک درمان خانگی محبوب برای مقابله با یبوست است. سیترات منیزیوم نوعی ملین اسمزی است که بدون نسخه قابل تهیه است.

استفاده از مکمل‌های منیزیوم (به اندازه متوسط) می‌تواند به رها شدن از یبوست کمک کند. از دوزهای بالاتر آن برای پاکسازی روده ثبل از فرآیندهای پزشکی استفاده می‌شود.

۱۲. آلو بخورید

آلو و آب آلو غالبا به‌عنوان درمان طبیعی یبوست معرفی می‌شود. آلو علاوه بر فیبر، حاوی سوربیتول طبیعی است، سوربیتول نوعی قندالکلی است که تأثیر ملین دارد.

تحقیقات نشان داده‌اند که آلو از فیبر مؤثرتر است پس از این راه حل طبیعی غافل نشوید.

اگر به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستید از مصرف آلو اجتناب کنید چرا که در گروه خوراکی‌های FODAMP قرار دارد.

۱۳. از لبنیات دوری کنید

در برخی موارد، عدم تحمل لبنیات می‌تواند به‌خاطر تأثیری که بر حرکات روده می‌گذارد باعث بروز یبوست شود.

اگر لبنیات را از برنامه غذایی‌تان حذف کردید حتما آن را با دیگر خوراکی‌های سرشار از کلسیم جایگزین کنید.

 

منبع

مطالب مرتبط