دسته‌ها: بیماری

۲۸ راه برای کاهش سریع فشار خون

چطور فشار خون را سریع پایین بیاوریم و انواع راه های کاهش سریع فشار خون چیست؟ کاهش سریع فشار با رژیم غذایی و داروهای کاهش سریع فشار خون بالا 

اگر فشار خون شما به طور غیرعادی بالاست، باید آن را سریعا پایین بیاورید. روش هایی برای این کار از طریق رژیم غذایی و سبک زندگی وجود دارد اما اگر در حال حاضر دچار پرفشاری خون هستید بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کرده و دارو دریافت کنید. در ادامه چیزهایی که باید درباره گزینه های موجود برای خود بدانید شرح داده شده است:

انواع راه های کاهش سریع فشار خون

۱٫ کاهش فشار خون با رژیم غذایی

۱٫ رژیم غذایی متعادل داشته باشید

رژیم غذایی متشکل از غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و لبنیات میتواند فشار خون شما را تا ۱۴ میلی متر جیوه کاهش دهد به ویژه زمانی که در رژیم غذایی خود میزان چربی های اشباع و کلسترول را به حداقل رسانده باشید.

تغییرات در رژیم غذایی معمولا اولین قدم برای پایین آوردن فشار خون هستند. اگر معمولا فقط رژیم غذایی خود را تغییر دهید اثرات آن تدریجی خواهد بود اما اگر آن را با فعالیت و تغییر در سبک زندگی همراه سازید، فشار خونتان بسیار سریع تر کاهش خواهد یافت.

پس از این که فشار خون خود را تا سطح لازم کاهش دادید، میتوانید گهگاه از یک شکلات یا شیرینی لذت ببرید اما همیشه باید سعی کنید اغلب اوقات از چنین رژیمی پیروی کنید تا فشار خونتان ددوباره بالا نرود.

۲٫ نمک را کنار بگذارید

سدیم دشمن طبیعی فشار خون است. کاهش اندکی در میزان سدیم مصرفی اغلب  فشار خون را ۲ تا ۸ میلی متر جیوه کاهش میدهد.

مصرف سدیم خود را به ۲۳۰۰ میلی گرم در روز یا کمتر محدود کنید. اگر بیش از ۵۱ سال سن دارید، و دچار بیماری زمینه ای هستید که مسبب بالا رفتن فشار خونتان شده، حداکثر در روز ۱۵۰۰ میلی گرم سدیم مصرف کنید.

همیشه باید برچسب غذاهای فرآوری شده، که حاوی مقدار بسیار زیادی سدیم هستند را چک کنید.

اگر میخواهید به غذای خود طعم بدهید، میتوانید این کار را به وسیله گیاهان یا ادویه ها انجام دهید. بعضی از گیاهان و ادویه ها حتی میتوانند در کاهش فشار خون به شما کمک کنند:

فلفل هندی رگ های خونی را گشاد کرده و جریان خون را بهبود میبخشد

زردچوبه التهاب را در کل بدن کاهش میدهد بنابراین عملکرد قلبی عروقی را بهبود بخشیده و موجب کاهش در فشار خون میشود.

سیر هم کلسترول و هم فشار خون را کاهش میدهد.

۳٫ مصرف الکل را محدود یا حذف کنید

الکل اگر به میزان کم مصرف شود به کاهش فشار خون کمک میکند. با این حال اثرات مثبت الکل پس از ۲ نوشیدنی از بین میرود. الکل در مقادیر بالاتر میتواند باعث افزایش فشار خون گردد.

در مردان و زنان بالای ۶۵ سال، نوشیدن یک لیوان شراب یا نوشیدنی دارای محتوای مشابه الکل در روز. بزرگسالان زیر ۶۵ سال میتوانند تا دو لیوان در روز بنوشند.

یک نوشیدنی یا یک لیوان برابر است با ۱۲ اونس (۳۵۵ میلی لیتر) آبجو، ۵ اونس (۱۴۸ میلی لیتر) شراب یا ۱٫۵ اونس (۴۵ میلی لیتر) مشروبات الکلی.

شراب و دیگر نوشیدنی های الکلی در مقادیر کم تا متوسط میتوانند فشار خون شما را ۲ تا ۴ میلی متر جیوه کاهش دهند.

توجه داشته باشید که این امر تنها زمانی کمک کننده است که از قبل الکل مصرف میکردید، با این حال اگر به طور منظم الکل مصرف نمیکنید نتایج ضعیف تر یا ریسکی تری خواهید داشت.

حجم زیاد الکل میتواند اثربخشی داروهای فشار خون را کاهش دهد.

اگر در حفظ مقدار نوشیدن خود در محدوده توصیه شده مشکل دارید، برای قلبتان بهتر است که به طور کلی نوشیدن الکل را ترک کنید.

۴٫ شیر بنوشید

شیر سرشار از پتاسیم و کلسیم است، که هر دو با کاهش فشار خون ارتباط دارند. لبنیات همچنین حاوی ویتامین دی هستند که میتواند کمک کننده باشد.

از پزشکتان درباره این که لبنیات کم چرب یا فاقد چربی برای شما بهتر است یا لبنیات پرچرب سوال کنید. شیر کامل میتواند فشار خون را بهتر از شیر کمچرب یا فاقد چربی کاهش دهد، اما ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. شیر کامل حاوی پالمیتیک اسید است که بر اساس برخی پژوهش ها میتواند سیگنال های درونی مسئول انبساط رگ های خونی را مسدود کند. در نتیجه، رگ های خونی شما تنگ باقی مانده و فشار خونتان بالا باقی می ماند.

۵ چای ترش بنوشید

چای ترش حاوی ختمی است که در صورت نوشیدن ۳ فنجان چای ترش در روز، میتواند فشار خون را سریعا و تا حد زیادی کاهش دهد.

چای باید به مدت ۶ دقیقه دم بکشد

اگر هیچ اقدام دیگری به جز نوشیدن سه بار در روز چای ترس نمیکنید، میتواند فشار خون سیستولی خود را طی ۶ هفته تا ۷ میلی متر جیوه کاهش دهید.

چای ترش حاوی آنتوسیانین و دیگر آنتی اکسیدان هایی است که به رگ های خونی قدرت بخشیده و از تنگ شدن آن ها و افزایش فشار خون جلوگیری میکنند.

اگر داروی کاهش کلسترول، مانند سیمواستاتین مصرف میکنید، پیش از نوشیدن چای ترش با پزشکتان مشورت کنید.

۶٫ یک لیوان آب ذغال اخته بنوشید.

یک لیوان آب ذغال اخته کمک کالری میتواند فشار خون را به اندازه یک لیوان شراب قرمز پایین بیاورد.

آب ذغال اخته حاوی آنتی اکسیدانی به نام پروانتوسیانیدین است. این ماده مغذی تولید  ET-1را در بدن محدود میکند، ترکیبی که عروق خونی را تنگ کرده و فشار خون را افزایش میدهد.

۷٫ از میوه ها و سبزیجات کاهنده فشار خون استفاده کنید

در حالی که میوه ها و سبزیحات بخش مهمی از رژیم غذایی هستند، برخی از آن ها به طور قابل توجهی برای کاهش فشار خون موثر هستند.

کیوی بخورید: پژوهشی که توسط انجمن قلب آمریکا انجام شده، نشان داد که خوردن سه کیوی در روز به مدت ۸ هفته میتواند فشار خون سیستولی را به طور چشمگیری کاهش دهد. کیوی سرشار از آنتی اکسیدانی به نام لوتئین است.

هندوانه بخورید: هندوانه حاوی فیبر، لیکوپن، ویتامین آ، و پتاسیم است، که همه این موارد با فشار خون پایین ارتباط دارند. هندوانه حاوی اسید آمینه ای به نام ال-سیترولین/ال-آرژنین نیز هست که پژوهش های اولیه نشان میدهند به کاهش فشار خون کمک میکند.

میوه ها و سبزیجات غنی از پتاسیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. پژوهشگران به طور کلی بر سر این نظر که پتاسیم برای هر رژیم غذایی طراحی شده به منظور کاهش فشار خون ضروری است، توافق دارند. از منابع مناسب پتاسیم میتوان به نخود فرنگی، موز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، آب پرتقال، لوبیا قرمز، طالبی، خربزه، و کشمش اشاره کرد.

۸٫ آب نارگیل بنوشید

آب نارگیل سرشار از پتاسیم، الکترولیت ها، و دیگر مواد مغذی است که با کاهش فشار خون ارتباط دارند.

در پژوهشی در مجله پزشکی هند غربی آب نارگیل فشار خون سیستولی را در ۷۱ درصد از شرکت کنندگان و فشار دیاستولی را در ۲۹ درصد از آن ها کاهش داد.

۹٫ توفو و سویای بیشتری بخورید

محصولات تولید شده با سویا حاوی ایزوفلاون ها هستند، مواد مغذی ای که با کاهش فشار خون رابطه مستقیم دارند.

در پژوهشی در سال ۲۰۱۲، پژوهشگران کشف  کردند که رژیم های غذایی غنی از ایزوفلاون ها در مقایسه با سطوح پایین ایزوفلاون ها، با ۵٫۵ میلی متر جیوه فشار خون پایین تر در ارتباط اند.

۱۰ از کمی شکلات تلخ لذت ببرید

شکلات به طور کلی غنی از فلاون هاست. این مواد مغذی به انبساط رگ های خونی و در نتیجه کاهش فشار خون کمک میکنند.

در حالی که شکلات در هر شکلی میتواند کمک کننده باشد، شکلات تلخ و کاکائوی خالص نسبت به شکلات های شیری غلظت بالاتری داشته و میتوانند بهترین گزینه باشند.

پژوهش ها نشان داده است که خوردن شکلات میتواند فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد اما نتایج در افرادی که فشار خون نرمال یا نزدیک به نرمال دارند ضعیف تر است.

۱۱٫ فلفل قرمز بخورید

کپسایسین ، یکی از ترکیبات تند فلفل، میتواند به کاهش فشار خون کمک کند.

۲٫ داشتن یک سبک زندگی مناسب برای کاهش فشار خون

۱٫ ۳۰ دقیقه زمان برای ورزش متوسط کنار بگذارید

حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در اکثر روزهای هفته میتواند به سرعت و به طور پایدار فشار خون شما را کاهش دهد. میتوانید از طریق انجام فعالیت های ورزشی یا کارهای معمولی ورزش کنید.

پیش از افزایش میزان ورزشی که در روز میکنید، باید از پزشک خود راهنمایی بخواهید. افزایش شدید فعالیت فیزیکی میتواند شما را در ریسک بالاتر حمله قلبی یا سکته قرار دهد.

پیاده روی قدرتی یکی از ساده ترین ورزش هایی است که میتوانید به روزتان بیفزایید. پیاده روی سریع به مدت ۳۰ دقیقه میتواند فشار خون شما را تا ۸ میلی متر جیوه کاهش دهد.

دیگر فعالیت های ورزشی ای که میتوانید انجام دهید، والیبال، فوتبال، بسکتبال، دوچرخه سواری، رقص، ایروبیک آبی، شنا، و طناب زنی است.

کارهای مفیدی که میتوانید انجام دهید عبارت اند از شستن ماشین، شستن پنجره ها و زمین، باغبانی، جارو کردن برگ ها، پارو زدن برف و بالا و پایین رفتن از پله ها.

۲٫ نفس عمیق بکشید

تنفس عمیق و آرام میتواند بدن شما را آرام کرده و باعث شود تولید نیتریک اکسید افزایش و هورمون های استرس کاهش یابد.

نیتریک اکسید رگ های شما را باز کرده و بنابراین فشار خونتان را کاهش میدهد.

هورمون های استرس رنین را افزایش میدهند، یک آنزیم کلیوی که با فشار خون بالا در ارتباط است.

حداقل پنج دقیقه در صبح را برای تمرکز بر تنفس عمیق و تنفس شکمی بگذارید.

برای اثر قوی تر بر فشار خون، مدیتیشن رسمی را یاد بگیرید، یوگا انجام داده یا چیگونگ و تای چی را امتحان کنید.

۳٫ ساعت هایی که صرف کار کردن میکنید را کاهش دهید

کار کردن بیش از ۴۰ ساعت در هفته ریسک ابتلا به فشار خون را افزایش میدهد. اگر نیاز دارید فشار خونتان را سریعا کاهش دهید، باید از مدت زمان کارتان در صورت امکان کم کنید.

این امر به ویژه زمانی اهمیت دارد که کارتان به طور قابل توجهی استرس زا باشد. هورمون های استرس باعث تنگ شدن عروق خونی میشوند که پمپاژ خون را برای قلب سخت میکند. در نتیجه فشار خونتان افزایش می یابد.

۴٫ موسیقی گوش دهید

گوش دادن به موسیقی آرامشبخش به مدت ۳۰ دقیقه در روز میتواند به کاهش فشار خون کمک کند به ویژه اگر این کار را به همراه تکنیک های تنفس عمیق و داروهای فشار خون انجام دهید.

موسیقی های آرامش بخشی مانند موسیقی کلاسیک انتخاب کنید

پس از یک هفته، فشار خون سیستولی شما کاهش خواهد یافت.

۵٫ سیگار را ترک کنید

نیکوتین یکی از علل فشار خون بالاست. اگر سیگار میکشید یا در اطراف افرادی هستید که سیگار میکشند، حذف آن از زندگی روشی برای کاهش سریع فشار خونتان است.

سیگار فشار خونتان را تا یک ساعت پس از کشیدن ۱۰ mmHg یا بیشتر افزایش میدهد. اگر به طور مداوم سیگار بکشید، فشار خونتان بالا باقی میماند. این اثر در افرادی که به طور مداوم در اطراف سیگاری ها هستند نیز دیده میشود.

۳٫ کاهش فشار خون با دارو

۱٫ مکمل CoQ10 مصرف کنید

کوآنزیم Q10  یک مکمل طبیعی و آنتی اکسیدان با توانایی کاهش فشار خون تا ۱۷ میلی متر جیوه (سیستولی) و بیش از ۱۰ میلی متر جیوه (دیاستولی)، در صورت مصرف منظم، است. این مکمل رگ های خونی شما را گشاد کرده و پمپاژ خون را در آن ها راحت میسازد.

درباره این مکمل با پزشکتان صحبت کند. او ممکن است به شما توصیه کند ۶۰ تا ۱۰۰ میلی گرم مکمل CoQ10  را تا سه بار در روز مصرف کنید.

۲٫ درباره مدرها سوال کنید

مدرها سدیم و آب اضافی را از بدن خارج میکنند.

از آنجایی که سدیم مسئول فشار خون بالا است، از بین بردن سدیم اضافی میتواند فشار خون را به طور چشمگیری کاهش دهد.

۳٫ مسدودکننده های بتا را در نظر داشته باشید

مسدود کننده های بتا باعث کاهش سرعت ضربان قلب میشوند

در نتیجه، قلب خون کمتری را پمپاژ کرده و فشار خونتان کاهش می یابد.

۴٫ مسدود کننده های ACE  را امتحان کنید

ACE   مخفف «آنزیم مبدل آنژیوتانسین» است. این آنزیم باعث میشود بدنتان آنژیوتانسین، ماده شیمیایی مسئول تنگ کردن شریان های سراسر بدن، را تولید کند.

مسدود کننده ACE  باعث میشود رگ های خونی گشاد شوند که منجر به جریان یافتن راحت تر خون در رگ ها  و کاهش فشار خون میشود.

۵٫ درباره مسدود گیرنده های آنژیوتانسین ۲ اطلاعات کسب کنید

این دارو مستقیما اثر آنژیوتانسین را که مسئول تنگ شدن شریان هاست، سرکوب میکند.

آنژیوتانسین برای این که روی رگ های خونی اثر بگذارد باید با یک گیرنده جفت شود. این دارو گیرنده را مسدود میکند بنابراین باعث میشود این ماده شیمیایی هیچ اثری نداشته باشد.

بخوانید: درمان طبیعی فشار خون بالا ‌: برای پایین آوردن فشار خون چی بخوریم؟

۶٫ درباره مسدود کننده های کاناال کلسیم تحقیق کنید

مسدود کننده های کانال کلسیم از ورود کلسیم به قلب و شریان ها جلوگیری میکنند.

کلسیم باعث میشود سلول های ماهیچه های صاف در این نواحی سفت شوند، یعنی قلب باید برای پمپاژ خون در شریان ها سخت تر کار کند.

این داروها باعث انبساط رگ های خونی و  در نتیجه کاهش فشار خون میشوند.

۷٫ درباره مسدود کننده های بتا مطالعه کنید

مسدود کننده های بتا مقاومت را در شریان ها کاهش میدهند. در نتیجه ماهیچه های عروقی منبسط شده و جریان خون را راحت تر میکنند.

۸٫ در باره آگونیست های گیرنده آلفا-۲ سوال کنید

این دارو عملکرد بخش سمپاتیک سیستم عصبی غیرارادی را کاهش میدهد.

یعنی آدرنالین کمتری تولید میشود. آدرنالین، در کنار دیگر هورمون های استرس، میتواند باعث تنگ شدن رگ های خونی گردد.

۹٫ یک مسدود کننده آلفا-بتای ترکیبی مصرف کنید

این دارو برای بیمارانی که دچار فشار خون بالای خطرناک هستند اولین خط درمانی بوده و فشار خون را سریع تر از اکثر داروها کاهش میدهند.

این دارو مقاومت رگ های خونی را کاهش داده و باعث کم شدن سرعت ضربان قلب میگردد.

۱۰٫ درباره آگونیست های مرکزی اطلاعات کسب کنید

این داروها از انقباض راحت رگ های خونی شما جلوگیری کرده و بنابراین باعث میشوند خون راحت تر در آن ها جریان داشته باشد.

توجه داشته باشید که این اثر مشابه تاثیر مسدود کننده های آلفا-بتا است.

۱۱ درباره مسدود کننده های آدرنژیک محیطی مطالعه کنید

مغز هدف اصلی این داروهاست. انتقال دهنده های عصبی ای که مسئول دادن دستور به ماهیچه های صاف قلب و رگ های خونی هستند با مصرف این دارو مسدود میشوند، بنابراین پیام تنگ شدن رگ های خونی هرگز به مقصد نمیرسد.

۱۲٫ از داروهای گشاد کننده عروق استفاده کنید

این داروها تنها باعث انبساط ماهیچه های رگ های خونی میشوند. در نتیجه، با گشاد شدن رگ های خونی خون با فشار کمتری جریان می یابد.

مطالب مرتبط