دسته‌ها: بیماری

درمان های خانگی فشار خون :‌ برای پایین آمدن فشار چه کار کنیم؟

درمان خانگی فشار خون با ورزش و چطور با رژیم غذایی فشار را پایین بیاوریم؟ نقش استرس و کافئین در بالا رفتن فشار خون و نقش کاهش وزن در پایین آمدن فشار

داروهای فشار خون معمولا برای درمان فشار خون بالا استفاده میشوند. با این حال میتوانند فشار زیادی به بدن وارد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ای شوند که از خود فشار خون بالا بدتر اند (به ویژه به این دلیل که روش های دیگری برای کاهش فشار خون وجود دارد). در ادامه درمان های خانگی فشار خون که واقعا موثر هستند را مشاهده میکنید.

درمان های خانگی برای فشار خون بالا

به گفته  Mayo Clinic «سبک زندگی نقش مهمی را در درمان فشار خون بالا بازی میکند.» و، اگر تغییرات خاصی را در سبک زندگی ایجاد کنید میتوانید فشار خون خود را کنترل کنید. «با این کار میتوانید از نیاز پیدا کردن به دارو جلوگیری کرده، آن را به تاخیر انداخته یا کاهش دهید.»

در ادامه درمان های خانگی متداول برای فشار خون بالا را مشاهده میکنید که واقعا موثر اند.

ورزش

به نظر نمیرسد ورزش کردن درمان خانگی فشار خون باشد اما چنین است. به گفته  Mayo Clinic«فعالیت فیزیکی منظم – برای مثال ۱۵۰ دقیقه در هفته، یا حدود ۳۰ دقیقه در اکثر روز های هفته – میتواند فشار خون شما را ۵ تا ۸ میلی جیوه کاهش دهد.»

کاهش وزن

کاهش وزن – نتیجه ورزش منظم – یکی از متداول ترین (و موثر ترین) درمان های خانگی برای فشار خون بالاست. اضافه وزن شانس برخی بیماری ها را کاهش دهد، از حمله فشار خون بالا و آپنه خواب – که میتواند به بالا رفتن فشار خون منجر شود. علاوه بر کاهش وزن، Mayo Clinic پیشنهاد میکند که اندازه دور کمر خود را نیز تحت نظر داشته باشید. Mayo Clinic اشاره میکند که «بزرگ بودن دور کمر شما را در ریسک ابتلا به پرفشاری خون قرار میدهد.»

رژیم غذایی سالم

یک روش مطمئن برای کمک به کاهش وزن، داشتن یک رژیم غذایی سالم (و البته، برنامه ورزشی) است. کاهش وزن تنها نتیجه رژیم غذایی سالم نیست. بعضی مواد غذایی علاوه بر کمک به کاهش وزن، به کاهش فشار خون شما نیز کمک میکنند. موز، بروکلی، سالمون و آجیل میتوانند علاوه بر دیگر خواصی که برای سلامت دارند، به کاهش فشار خون نیز کمک کنند.

بخوانید: درمان فشار خون پایین با روش های طبیعی و خانگی

کاهش مصرف نمک

سدیم یکی از علل فشار خون بالاست.  و کاهش مصرف آن یک درمان خانگی عالی برای افرادی است که فشار خون بالا دارند. تلاش آگاهانه برای خواندن برچسب مواد غذایی و کاهش مصرف روزانه سدیم (یعنی نمک) میتواند به کاهش سطوح فشار خون کمک کرده و خواص زیادی را برای سلامت به همراه داشته باشد.

الکل کمتری بنوشید

 نوشیدن مقدار زیادی الکل میتواند روی سطوح فشار خون شما اثر داشته باشد. به گفته Mayo Clinic «نوشیدن بیش از اندازه متوسط الکل میتواند فشار خون را تا حد زیادی افزایش داده و اثربخشی داروهای ضدفشار خون را نیز کاهش دهد.»

کافئین مصرفی خود را کاهش دهید

اثر کافئین روی فشار خون پیچیده است. از یک سو، افرادی که به طور منظم کافئین مصرف میکنند ممکن است هیچ افزایشی را در فشار خون خود تجربه نکنند. اما از سوی دیگر، کافئین میتواند فشار خون کسانی که به طور منظم آن را مصرف نمیکنند را به طور چشمگیری افزایش دهد. در هر دو صورت، بهتر است در مصرف کافئین اعتدال را رعایت کرد.

سیگار را کنار بگذارید

علاوه بر کاهش مصرف الکل و کاهش مصرف کافئین، ترک سیگار نیز میتواند برای سلامت و درمان فشار مفید باشد. افرادی که سیگار را ترک میکنند میتوانند شاهد کاهش چشمگیری در سطح فشار خون خود باشند.

استرس خود را کاهش دهید

استرس مسئول مشکلات سلامتی زیادی است، از جمله فشار خون بالا. یکی از روش های درمان خانگی فشار خون این است که یاد بگیرید استرس خود را کاهش دهید. برخی افراد از مدیتیشن بهره زیادی می برند در حالی که دیگران ورزش کردن، مطالعه یا حمام کردن را ترجیح میدهند.

مطالب مرتبط