دسته‌ها: بیماری

درمان طبیعی فشار خون بالا ‌: برای پایین آوردن فشار خون چی بخوریم؟

برای درمان طبیعی فشار خون بالا چه کار باید بکنیم؟ پایین آوردن فشار خون با خوردن لیمو و انگور . نقش آب ریحان و آب نارگیل در کم کردن فشار خون. سیب برای فشار خون.

فشار خون بالا، چه کسی از این مشکل جدی رنج نمیبرد؟ تقریبا همه افراد (مردان و زنان) از این مشکل جدی رنج میبرند. نام دیگر آن پرفشاری خون است. فشار خون بالا میتواند منجر به مشکلات سلامتی مختلفی مانند نارسایی کلیوی، حملات قلبی، سکته و غیره گردد. فشار حدود ۱۴۰/۹۰ mm Hg یا بالاتر، فشار خون بالا درنظر گرفته میشود. میتوانید با کمک گرفتن از مواد طبیعی ای که در آشپزخانه یا سوپرمارکت ها در دسترس قرار دارند این مشکل را حل کنید. در ادامه برخی از درمان های خانگی مهم را که به شما در کنترل فشار خونتان و داشتن زندگی ای بدون مشکل کمک میکنند، شرح داده ایم.

درمان طبیعی فشار خون بالا با مواد غذایی

۱-لیمو

لیمو یکی از درمان های خانگی عالی برای فشار خون بالاست. لیمو رگ های خونی را  نرم نگه داشته و از افزایش فشار خون جلوگیری میکند. علاوه بر این، لیمو به علت درصد ویتامین سی ای که دارد، به کاهش شانس نارسایی قلبی کمک میکند. ویتامین سی یک آنتی اکسیدان عالی است که به حنثی کردن همه عواقب مضر رادیکال های آزاد کمک میکند.

دستور مصرف:

یک لیموی تازه بزرگ یا دو لیموی متوسط را بردارید

آب آنها را بگیرید

کمی آب را به جوش بیاورید

آب لیمو را در آب حل کنید

صبح ها پیش از خوردن صبجانه میل نمایید

پس از شروع این درمان باید حداقل چند هفته آن را ادامه دهید.

به جای این کار میتوانید هر روز به همراه وعده های غذاییتان کمی آب لیمو بخورید. اگر به مدت چند هفته به طور منظم آب لیمو بخورید متوجه کاهش قابل توجه سطوح فشار خون خود خواهید شد و میتوانید فشار خونتان را تحت کنترل درآورید.

۲-انگور

انگور یک درمان خانگی خوب دیگر برای فشار خون بالاست. انگور یک میوه مولتی ویتامین در نظر گرفته میشود که دارای سطح بالایی از فسفر و پتاسیم است. بنابراین برای کنترل سطوح فشار خونتان به طور روزانه انگور بخورید. انگور باعث بهبود سلامت شما شده و به کنترل فشار خونتان کمک میکند.

دستور مصرف:

یک خوشه انگور را بشویید

آن را یکی یکی از جدا کرده و در مخلوط کن بریزید

انگورها را مخلوط کنید

میتوانید اگر دوست دارید کمی شکر به این شربت بیفزایید

هر روز صبح با یا بدون صبحانه این شربت را بنوشید.

میتوانید آب انگور را از فروشگاه هم تهیه کنید. اما این آب میوه ها دارای مقدار زیادی نگهدارنده و مواد مصنوعی هستند. اگر امکانش را دارید بهتر است همیشه به سراغ آبمیوه های طبیعی و تازه بروید. با این کار بهبود سلامت شما تضمین میشود.

۳-عسل

برای رهایی از فشار خون بالا میتوانید یک قاشق غذاخوری عسل را با آب گرم مخلوط کرده و آن را به طور روزانه مصرف کنید؛ با این کار مطمئنا فشار خون شما پایین خواهد آمد.

عسل فشار روی قلبتان را کاهش داده و روی رگ های خونی شما نیز اثر آرامبخش دارد. بنابراین، درمان خانگی مناسبی برای فشار خون بالا خواهد بود. عسل به شما کمک میکند که فشار خون بالای خود را تحت کنترل قرار دهید. میتوانید هر روز صبح یک ساعت پیش از خوردن صبحانه یک قاشق چای خوری عسل خام میل کنید. یا میتوانید از دستورالعمل زیر پیروی نمایید.

دستور مصرف:

یک قاشق چای خوری عسل را با دو قاشق چای خوری آب زنجبیل مخلوط کنید.

دو قاشق چای خوری پر پودر زیره را به آن بیفزایید و هم بزنید

این مخلوط را دوبار در روز میل کنید.

یک درمان خانگی موثر دیگر:

یک قاشق غذاخوری آب ریحان را با نصف عاشق غذا خوری عسل خالص مخلوط کنید

سپس آن را به خوبی با مقداری آب ولرم حل کنید

این محلول را هر روز با شکم خالی میل کنید. باید مصرف این مخلوط را حداقل تا چهار هفته ادامه دهید تا متوجه اثر آن شوید.

۴-آب ریحان

برای رهایی از فشار خون بالا میتوانید از آب ریحان استفاده کنید. دو بار در روز آب ریحان به همراه قاشق غذاخوری عسل را میل کنید.

دستور مصرف:

یک دسته برگ ریحان بردارید

آن را به خوبی بشویید و گره بزنید

کمی آب در یک قابلمه بریزید

برگ ها را در قابلمه بگذارید

آب را تا جایی که به جوش آید حرارت دهید

سپس بگذارید چند دقیقه همانطور بماند.

آب را جدا کرده و در یک ظرف نگه دارید

میتوانید با استفاده از برگ ها یک خمیر ساخته و به عنوان ترشی یا ادویه استفاده کنید.

همچنین میتوانید از دستور مصرف زیر استفاده کنید:

برگ های ریحان را خرد و له کنید

آن را به عنوان طعم دهنده در غذاهایی که میپزید بریزید

آن را به سالاد ها و سوپ هایی که درست میکنید نیز اضافه کنید

ریحان را برای کنترل فشار خونتان به طور منظم مصرف کنید.

۵-کرفس

کرفس فواید زیادی برای درمان طبیعی فشار خون بالا به همراه دارد. سعی کنید کرفس را به برنامه غذایی خود افزوده و آن را روزانه به همراه یک لیوان آب میل کنید، قطعا با این کار میتوانید فشار خون بالای خود را درمان نمایید.

کرفس دارای مقادیر بالایی از فیتوکمیکال- ان-بوتیلفتالید است. این ماده در کنترل فشار خون بالا به شما کمک میکند. فتالیدها میتوانند به انبساط ماهیچه های درون و اطراف دیواه های شریان ها کمک کنند، این امر باعث میشود خون فضای بیشتری داشته و آزادانه در شریان ها جریان یابد. در عین حال، این ماده به کاهش هورمون هاس استرس که رگ های خونی را ترک کرده و در فشار خون بالا نقش دارند نیز کمک میکند.

باید روزانه حداقل یک ساقه کرفس را به همراه یک لیوان آب بخورید. با این حال خوردن چهار ساقه کرفس در روز میتواند در کاهش فشار خون بسیار مفید تر باشد. برای افزایش پروتئین از این دستورالعمل استفاده کنید:

دستور مصرف:

یک قاشق چای خوری کره بادام یا کره بادام زمینی بدون نمک را بردارید

یک ساقه کرفس را در آن فرو ببرید

ساقه کرفس را مانند زمانی که سیب زمینی سرخ کرده را در کچاب فرو میبرید بخورید.

کره بادام و کره بادام زمینی هردو حاوی مقادیر بالایی از چربی های اشباع نشده هستند که به سلامت قلب کمک میکنند.

۶-آب نارگیل

برای درمان طبیعی فشار خون بالا، آب نارگیل بسیار موثر است. آب نارگیل به هیدراته شدن بدن کمک کرده و از مشکلات سلامتی مختلفی جلوگیری میکند. برای رهایی از فشار خون بالا هر روز آب نارگیل بخورید.

دستور مصرف:

آب یک نارگیل تازه و ترد را خارج کنید

آب نارگیل را در یک ظرف شیشه ای بریزید

اگر آب چندین نارگیل را خارج کنید میتوانید آن را در یخچال نگه دارید

حتما هر روز صبح پیش از صبحانه با شکم خالی از این آب نارگیل میل کنید.

آب نارگیل در  محیط سرد تازه باقی میماند با این حال پیشنهاد ما این است که هر روز یک نارگیل تازه را ببرید و آبش را بخورید.

میتوانید خود نارگیل را هم بخورید چرا که به کاهش فشار خون و تحت کنترل نگه داشتن آن کمک میکند.

۷-فلفل هندی

همه میدانیم که فلفل هندی بسیار تند است اما برای رهایی از فشار خون بالا به خوبی عمل میکند. سعی کنید هر روز از این فلفل استفاده کنید، همچنین میتوانید آن را به سبزیحات، سوپ یا سالاد خود بیفزایید. برای کنترل سطوح فشار خون تنها کمی فلفل هندی کافی است.

افرادی که از پرفشاری خون خفیف رنج میبرند از مصرف فلفل هندی بهره خواهند برد. این فلفل با جلوگیری از به هم چسبیدن پلاکت ها و جمع شدن آن ها را خون به جریان خون کمک میکند.

باید کمی فلفل هندی را به وعده های روزانه خود، مثلا به سبزیجات یا سالاد میوه ای که میخورید، اضافه کنید. تنها مقدار کمی از آن کافی است. اگر فلفل زیادی بخورید ممکن است گلویتان بسوزد. میتوانید از این دستور مصرف هم استفاده کنید:

یک کاسه سوپ برای خود بپزید

ادویه زیادی به آن نزنید

پس از آماده شدن سوپ تنها کمی فلفل هندی به آن بیفزایید

فلفل هندی خیلی تند است، تنها مقدار کمی از آن کافیست.

۸-سیر

سیر ویژگی های آنتی باکتریایی ای دارد که از فشار خون جلوگیری کرده و جریان خون را بهبود میبخشد. بنابراین هر روز سیر بخورید، قطعا بهترین نتایج را از آن برای درمان طبیعی فشار خون بالا خواهید گرفت.

بسیاری از پژوهش های انجام شده نشان داده اند که سیر دارای اثرات کاهنده فشار خون خوبی است. هم سیر پخته شده و هم سیر خام به کنترل فشار خون کمک میکنند. در عین حال سیر میتواند سطوح کلسترول را به طور قابل توجهی کاهش دهد. سیر با تحریک تولید هیدروژن سولفید و نیتریک اکسید به انبساط رگ های خونی کمک میکند.

باید روزانه یک یا دو حبه سیر له شده را بخورید. میتوانید با دندان آن را له کرده و بجوید. له کردن حبه های سیر باعث تولید هیدروژن سولفید میشود. این ترکیب سبب ایجاد جریان خون سالم، کاهش فشار روی قلب، و دفع گاز ها میشود. اگر دوست ندارید سیر خام بخورید یا دهانتان را میسوزاند، باید آن را به همراه یک لیوان شیر گرم میل نمایید.

میتوانید از این دستورالعمل نیز پیروی کنید.

دستور مصرف:

کمی آب گرم را در قابلمه بریزید

سیر خرد شده را در آب بیندازید

آب را به جوش آورده و بگذارید چند دقیقه بجوشد

این مایع را باید در یک ظرف شیشه ای ریخته و در فریزر نگه دارید

باید دوبار در روز این ترکیب را در آب گرم حل کرده و با شکم خالی میل نمایید.

۹-برگ کاری

برگ کاری درمان طبیعی خوبی برای کنترل سطح فشار خون است. اگر از برگ های کاری آبمیوه درست کنید بهتر است. برای درست کردن آب برگ کاری، باید ۲۰-۲۵ کاری را به ۱ فنجان آب گرم بیفزایید. سعی کنید این آب را هر روز صبح میل کنید.

دستور مصرف:

یک فنجان آب را در یک قابلمه بریزید

آب را به جوش آورید و سپس شعله را کم کنید

بگذارید بجوشد و برگ های کاری را در آن بریزید

اجازه دهید برگ ها برای چند دقیقه بجوشند تا محلول غلیظ شود

آب را جدا کرده و در یک ظرف شیشه ای بریزید

هر روز صبح یک فنجان آب ولرم را با اب کاری مخلوط کنید

با شکم خالی هر روز صبح میل نمایید

برای گرفتن نتیجه بهتر، یک فنجان هم عصرها بخورید.

۱۰-آب

سعی کنید تا جایی که میتوانید آب بخورید، چرا که نوشیدن آب زیاد باعث میشود بدنتان هیدراته شود و میتوانید فشار خون خود را کنترل کنید.

حتما روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. آب میوه و نوشیدنی های دیگر به حساب نمی آیند. آب خالص باعث میشود بدنتان آرام و بدون استرس باشد، بنابراین فشار خونتان کاهش می یابد.

۱۱-سیب

سیب برای درمان طبیعی فشار خون بالا بسیار مفید است. سیب سرشار از روی است که از پرفشاری خون جلوگیری کرده و سطح فشار خون را نیز کنترل میکند. میتوانید یک سیب را با پوست بخورید. پوست سیب نیز به کاهش فشار خون کمک میکند. اگر نمیخواهید کل سیب را بخورید میتوانید از این دستور پیروی کنید.

دستور مصرف:

یک سیب تازه را به خوبی بشویید

آن را خرد کرده و در دستگاه آبمیوه گیری بریزید

کمی آب و در صورت تمایل شکر را در دستگاه آبمیوه گیری بریزید. پیشنهاد میکنیم از شکر استفاده نکنید. میتوانید برای شیرین کردن آبمیوه از عسل استفاده کنید.

سیب را مخلوط کنید تا آبمیوه شما آماده نوشیدن شود

آن را در یک لیوان بریزید

این آبمیوه را هر روز صبح به همراه صبحانه میل کنید.

اگر به طور منظم به مدت یک ماه این آبمیوه را بخورید، متوجه تغییر قابل توجهی در فشار خونتان خواهید شد. فشار خون شما کاهش یافته و تحت کنترل باقی میماند.

۱۲-روغن جگر ماهی

روغن جگر ماهی برای درمان طبیعی فشار خون بالا بسیار مفید است و بسیاری از افراد آن را برای کنترل فشار خون خود ترجیح میدهند. روغن جگر ماهی غنی از امگا ۳ است که فشار خون و دیگر بیماری ها را کنترل میکند.

میتوانید کپسول های روغن ماهی را از داروخانه ها خریداری کنید. باید روزانه دو کپسول مصرف کنید، یکی در صبح و یکی در عصر. معمولا این کپسول ها هیچ عوارض جانبی ای ندارند، اما ممکن است کمی خارش را تجربه کنید. اگر چنین مشکلی پیدا کردید، مصرف این کپسول ها را متوقف کنید. در غیر این صورت، کپسول های روغن جگر ماهی را به مدت دو ماه مصرف کنید تا فشار خون شما پایین بیاید.

اگر دوز بهتری میخواهید، میتوانید بطری های روغن جگر ماهی را خریداری کرده و برای پخت و پز از آن ها استفاده کنید. اگر این روغن را به صورت خام روی سالاد بریزید ممکن است بوی بدی بدهد. اما اگر چیزی را در آن سرخ کنید مشکلی نداشته و قابل خوردن است. میتوانید سبزیحاتی مانند کدو سبز و پاپایا را به همراه فلفل هندی در این روغن بپزید.

۱۳-چغندر

برای کنترل سطوح فشار خون میتوانید از آب چغندر کمک بگیرید. آب چغندر حاوی سدیم، فسفر، روی، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم است که اثربخشی بالایی دارند. سعی کنید هر روز اب چغندر بخورید.

بخوانید: درمان فشار خون پایین با روش های طبیعی و خانگی

دستور مصرف:

یک مشت چغندر را به خوبی بشویید

آن ها را در دستگاه آبمیوه گیری ریخته و یک فنجان آب بیفزایید

میتوانید برای بهتر کردن مزه آن کمی نمک بیفزایید

تا جایی که میخواهید اب چغندر را محلوط کنید. غلظت آب چغندر به سلیقه شما بستگی دارد.

آب چغندر را در یک لیوان بریزید. میتوانید در صورت تمایل از ادویه هایی مانند گشنیز یا فلفل نیز استفاده کنید

هرروز صبح پیش از صبحانه با شکم خالی این نوشیدنی را مصرف کنید. پیشنهاد میکنیم یک ساعت پیش و پس از نوشیدن آب چغندر چیزی نخورید.

۱۴-پاپایا

برای درمان طبیعی فشار خون بالا باید پاپایا بخورید. پاپایا حاوی سدیم، روی، منیزیم، فسفر و نیز مولتی ویتامین است. پاپایا از بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرده و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

خوردن پاپایا میتواند بهترین راه برای کنترل فشار خون باشد. با این حال راه های زیادی برای خوردن آن وجود دارد. میتوانید پاپایا رو بپزید، سرخ کنید، بچوشانید، با آن سوپ درست کنید- میتوانید با هر روشی که میخواهید پاپایا را بخورید و هنوز کاملا موثر خواهد بود. با این حال، راحت ترین راه این است که آبش را بگیرید. برای این کار از دستور زیر پیروی کنید

یک پاپایای تازه را پوست بگیرید

آن را به قطعات کوچک خرد کنید

قطعات پاپایا را در یک مخلوط کن بریزید

یک فنجان آب به مخلوط کن اضافه کنید

آن را تاجایی مخلوط کنید که برایتان مناسب باشد

آب پاپایا را در یک لیوان بریزید

کمی نمک به آن بیفزایید تا خوشمزه تر شود. میتوانید به آن فلفل هم بزنید

هر روز صبح پیش از صبحانه آب پاپایا بخورید.

۱۵-روغن زیتون

روغن زیتون برای رهایی از فشار خون بالا بسیار موثر است. سعی کنید به غذاها و سالادتان روغن زیتون بیفزایید.

۱۶-تخم هندوانه

تخم های هندوانه حاوی ترکیبی به نام کوکوربوسیترین برای درمان طبیعی فشار خون بالا هستند. این ماده به گشاد شدن رگ های خونی کمک میکند. از سوی دیگر، این تخم ها عملکرد کلیه ها را نیز افزایش میدهند که به نوبه خود فشار خون را کاهش داده و به شریان ها کمک میکند.

همچنین هندوانه اثر گشاد کننده عروق دارد که به طور موثر باعث کاهش فشار خون میشود.

دستور مصرف:

کمی تخم خشخاش و تخم هندوانه را خرد کنید

یک قاشق چای خوری از مخلوط را هر روز صبح پیش از صبحانه بخورید

عصرها نیز با شکم خالی یک قاشق چای خوری از آن را بخورید

میتوانید از روش زیر نیز استفاده کنید

دو قاشق چای خوری پر از تخم هندوانه خرد و خشک شده را بردارید

آن را با یک لیوان آب جوشانده شده مخلوط کنید

بگذارید یک ساعت در آب بماند و سپس خارجش کنید

در طول روز با فواصل زمانی منظم چند جرعه از این مایع را بخورید.

۱۷-برگ نعنا

برگ نعنا برای کاهش فشار خون بسیار مفید است. برای کاهش فشار خون، دو قاشق چای خوری پودر برگ نعنای خشک شده را در آب یا آبلیمو حل کرده و دو بار در روز بنوشید. میتوانید از آدامس های نعنایی نیز استفاده کنید و هر زمان که خواستید آن ها را بجوید.

۱۸-موز

موز ها آنقدر در درمان طبیعی فشار خون بالا موثر اند که افراد مبتلا به فشار خون بالا باید برای کنترل فشار خون خود به طور مرتب موز بخورند. موز ها منبع عالی پتاسیم هستند. پتاسیم اثر سدیم را کاهش میدهد.

باید روزانه دو موز بخورید. در کنار موز میتوانید دیگر میوه ها را نیز امتحان کنید. میتوانید میوه ها و سبزیجاتی مانند زردآلو، کشمش، اسفناج، مویز، پرتقال، کدوسبز و سیب زمینی شیرین پخته شده را خرد کرده و با کمی موز خرد شده سالاد یا کاستارد درست کنید.

۱۹-پیاز

پیاز فشار خون را کاهش می یابد چرا که سرشار از آنتی اکسدان فلاونولی به نام کوئرستین است. پیاز درمان خانگی خوبی برای فشار خون بالاست. باید روزانه یک پیاز متوسط را در رژیم غذایی خود داشته باشید. میتوانید آن را همراه غذای خود پخته یا به صورت خرد شده در سالاد میل کنید.

همچنین میتوانید یک قاشق چای خوری عسل و آب پیاز را با هم مخلوط کرده و هر روز دوباره به مدت دو هفته میل کنید. فشار خون بالای شما پایین خواهد آمد.

۲۰-تخم شنبلیله

مصرف تخم شنبلیله روش موثری برای درمان طبیعی فشار خون بالا است، چرا که تخم این گیاه دارای فیبر غذایی و پتاسیم بالایی است.

دستور مصرف:

دو قاشق چای خوری پر از تخم شنبلیله را در یک فنجان آب بریزید

آب را به مدت حدودا ۵ دقیقه بجوشانید

آب را به طور جداگانه در یک ظرف شیشه ای بریزید.

تخم های جوشانده شده را در مخلوط کن بریزید.

حالا تخم ها را مخلوط کنید تا یک خمیر به دست آید.

خمیر را دو بار در روز بخورید. یک بار پیش از صبحانه با معده خالی و یک بار هم در عصر.

این درمان خانگی را به مدت سه ماه ادامه دهید تا پیشرفت قابل توجهی را در فشار خون خود مشاهده کنید.

اگر به درستی از این درمان ها استفاده کنید میتوانید از فشار خون بالا رها شده یا سطوح فشار خون خود را تحت کنترل درآورید. اگر احساس میکنید مشکل شما حاد است به سرعت به پزشک مراجعه کرده و داروهایتان را سروقت بخورید.

مطالب مرتبط