دسته‌ها: بیماری

۱۰ نشانه های سرطان در مردان :‌ علائم سرطان مردان را بشناسید

علائم و نشانه‌ های سرطان در مردان چیست؟ چطور بفهمیم سرطان داریم؟ خون در ادرار و توده بیضه نشانه سرطان است؟ کمردرد دائمی علامت سرطان است؟ نشانه سرطان پروستات چیست؟

سرطان یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در بین مردان جوان آمریکایی است. از آنجایی که پیروی از رژیم غذایی سالم وشیوه زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، از طرفی عوامل دیگری مانند ژنتیک هستند که می‌توانند نقش مهمی در گسترش سرطان ایفا کنند. هنگامی که به سرطان به موقع تشخیص داده نشود، درمان آن مشکل خواهد بود. از همین رو دانستن نشانه‌ها و علائم سرطان می‌تواند کمک بزرگی در درمان زودتر داشته باشد و فرد شانس بیشتری برای بهبودی خواهد داشت.

از آنجایی که مردان مانند زنان به سلامتی خود اهمیت نمی‌دهند و به دلایل گوناگون از رفتن به دکتر خودداری می‌کنند، بنابراین بیشتر در معرض بیماری هستند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که درمان بیماری سرطان دشوار است، اما هنگامی که علائمی هشدار دهنده مشاهده کنید می‌توانید فوری به پزشک مراجعه کنید زیرا می‌تواند به درمان سرطان کمک بزرگی کند. به طور کلی سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ زودهنگام است.

چرا باید به نشانه‌ها دفت کنیم؟

قبل از آنکه جواب آزمایش پزشکی خود را بگیرید و منتظر آن باشید می‌توانید کمی با دقت به بدن خود نگاه کنید و به او گوش دهید تا نشانه‌های مهمی از بیماری‌های پنهانی چون سرطان به شما دهد. وقتی خودتان به تغییر در بدنتان شک کنید و بلافاصله آن را به پزشک نشان دهید می‌تواند نقش مهمی در بهبود شما داشته باشد. هنگامی که صحبت از سلامتی و رسیدن به خود می‌شود معمولا خانم‌ها بیشتر از مردان علاقه نشان می‌دهند و همیشه به دنبال شیوه‌های مختلف اعم از ورزش‌های متفاوت و رژیم‌های غذایی گوناگونی برای خود هستند.

اگرچه برای مردان هم موضوع سلامتی حائز اهمیت است اما امروزه شاید بخاطر مشغله‌های کاری یا تصورات غلط و قدیمی مردان کمتر به دکتر مراجعه می‌کنند و همچنین کمتر علائم و نشانه‌ها را جدی می‌گیرند. اما باید گفت که مردان نباید سلامتی خود را نادیده بگیرند و به هرگونه تغییر در بدن خود توجه کنند و اگر نشانه غیرطبیعی و غیرعادی در بدن خود مشاهده یا حس کردند فورا به پزشک اطلاع بدهند. همانطور که می‌دانید یکی از دلایل مرگ و میر بیماری و به ویژه سرطان است. کمی قبل بیان کردیم که سرطان بیماری است که امکان دارد نشانه واضحی نداشته باشد و علائم آن مبهم باشد.

علائم کم اهمیت را هم جدی بگیرید

شاید علائمی که از نظر شما بی اهمیت هستند خبر از یک اتفاق ناگوار را بدهند. پس تا دیر نشده است به پزشک مراجعه کنید تا علت آنها را جویا شوید. هنگامی که تغییری در بدن خود احساس می‌کنید یا نشانه‌ای در بدن ظاهر می‌شود اگر بلافاصله پزشک را در جریان بگذارید، بهتر می‌توانید به او کمک کنید تا علت را پیدا کند و اگر خدای نکرده آن علائم خبر از سرطان بدهند زودتر می‌توانید به درمان بپردازید قبل از اینکه دیر شود

در این مطلب قصد داریم در مورد نشانه‌های و علائم سرطان در مردان بیشتر صحبت کنیم و در مورد آنها توضیح دهیم. از همین رو خواندن این مطلب را از دست ندهید و به تمام مردان اطرافیان خود ارسال کنید تا دانش خود را در مورد سرطان بالا ببرند.

نشانه‌های اولیه

دانستن نشانه‌های اولیه می‌تواند کمک بزرگی در درمان بیماری سرطان کنند. از همین در ادامه فهرستی از چند نشانه مهم سرطان در مردان آورده شده است.

تغییرات روده

خونریزی مقعدی

تغییرات ادرار

خون در ادرار

کمر درد مداوم

سرفه‌های غیرمعمولی

توده در بیضه

خستگی شدید

کاهش وزن ناگهانی

توده در سینه

در ادامه بیشتر در مورد این نشانه‌ها بحث می‌کنیم.

نشانه های سرطان در مردان

تغییرات روده

مشکلات روده گاهی اوقات عادی است، اما برخی مواقع تغییرات زیاد روده می تواند نشان دهنده سرطان مقعدی یا کولون باشد که در مجموع به آنها سرطان کولورکتال می‌گویند. سرطان کولون در هربخشی از روده می‌تواند گسترش پیدا کند، در حالیکه سرطان مقعدی روی مقعد تاثیر می‌گذارد. اسهال‌ مکرر و یبوست می‌توانند یکی از نشانه‌ای سرطان باشند به ویژه اگر این تغییرات روده ناگهانی رخ دهند. این مشکلات همچنین با درد شکمی و گاز همراه است. تغییر در سایز حرکات روده می‌تواند نشانه سرطان باشد. بنابراین آن را نادیده نگرید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی مقعدی

خونریزی مقعدی ممکن است یکی از نشانه‌های اولیه سرطان مقعد باشد. زمانی نگران کننده است که خونریزی دائمی باشد یا دچار کم خونی فقر آهن باشید. همچنین ممکن است خون در مدفوع مشاهده کنید. اگرچه دلایل رایج دیگری برای خونریزی مقعدی مانند هموروئیدها وجود دارند، اگر این نشانه‌ها را دارید نباید سعی کنید خودتان تشخیص دهید. بنابراین باید با پزشک صحبت کنید و نگرانی خود را با او مطرح کنید. مردان باید در سن ۵۰ سالگی آزمایشان مخصوص سرطان روده را انجام دهند. سرطان مقعد یک نوع نادر از سرطان‌هاست که در کانال مقعد و معمولاً در سنین بالای پنجاه سال رخ می‌دهد. در این بیماری سلول‌های غیر طبیعی (سرطانی) در بافت مقعد ایجاد می‌شوند.

بخوانید: ۲۰ علائم سرطان : این نشانه های سرطان را جدی بگیرید

مقعد انتهایی‌ترین قسمت روده‌ی بزرگ و در پایین راست روده قرار گرفته که در عمل دفع مدفوع نقش به سزایی دارد. بخشی از مقعد از لایه‌های بیرونی پوست بدن و بخشی از آن از روده تشکیل شده است.کانال مقعد در حد فاصل دو دریچه قرار دارد. این دو عضله‌ی حلقوی به نام عضلات دریچه‌ای داخلی و خارجی به ترتیب به صورت غیر ارادی و ارادی فعالیت کرده و به مدفوع اجازه‌ی خروج می‌دهند.

تغییر شکل مقعد و سرطان

بنابراین تغییر شکل غیر طبیعی سلولی این نواحی مربوط به سرطان مقعد می‌شود. این سرطان می‌تواند همانند سایر بیماری‌ها از خود علایم و نشانه‌هایی بروز دهد تا فرد قبل از پیشرفت بیماری متوجه آن شود، هر چند این موضوع در تمام افراد مبتلا صدق نمی‌کند. ایجاد تومور در پوست اطراف و خارج از مقعد از دسته‌ی تومورهای پوستی محسوب می‌شود. برای پیشگیری از سرطان مقعد باید از عوامل خطرزای آن دوری کرد و با تغییر در شیوه‌ی زندگی، ترک عادات غلط مصرف دخانیات و الکل، تغذیه‌ی سالم و قرار دادن میوه و سبری در رژیم غذایی روزانه و حذف مواد غذایی خیلی چرب به حفظ سلامتی خود کمک کرد.

تغییرات ادراری

بی اختیاری و دیگر تغییرات ادراری ممکن است با بالا رفتن سن برخی مردان تجربه کنند. با این حال، این نشانه‌های خاص می‌توانند نشانه دهنده سرطان پروستات باشند. سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین مردان در سنین ۶۰ سال به بالا است.

نشانه‌های رایج ادراری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نشت ادرار

بی اختیاری ادرار

ناتوانی در ادرار کردن

تاخیر در دفع ادرار

فشار آوردن در حین ادرار

مشاهده خون در ادرار

اگر خون در ادرار خود مشاهده کردید، نباید آن را نادیده بگیرید. زیرا این یکی از نشانه‌های رایج سرطان مثانه است. این نوع سرطان در بین افرادی که قبلا سیگار می‌کشیدند و یا در حال حاضر سیگار می‌کشیند بیشتر است. پروستاتیت یا التهاب در غده پروستات، سرطان پروستات و عفونت‌های دستگاه ادراری می‌توانند باعث ایجاد خون در ادرار شوند. گفتنی است یکی دیگر از نشانه‌های پروستات می‌تواند مشاهده خون در مایع منی باشد. متخصصین تخمین می‌زنند که در حدود ۸۰% از سرطان ها با انتخاب شیوه ی مناسب زندگی قابل پیشگیری هستند.

جلوگیری از مصرف چربی‌های اشباع شده و ترانس که برای سرطان پروستات مثل ریختن نفت روی آتش هست و ترکیب کردن غذاهای محافظت کننده مثل سویا ، چای سبز و سیب زمینی در رژیم غذایی می‌تواند برای حفظ سلامتی شما مفید باشد. سویا حاوی ایزوفلاون هست که ترکیبی است که به طور خاص فعالیت ضد سرطانی دارد. چای سبز سرشار از پلی فنل‌ها است که ترکیبات ایجاد کننده سرطان رو مهار می‌کند و از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری بعمل می‌آورد و سیب زمینی و به خصوص سیب زمینی پخته شده و آب پز که منبع بسیار خوبی از لیکوپن هاست تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از سرطان پروستات دارد.

مواد لازم برای جلوگیری از سرطان پروستات

به علاوه باید توجه داشته باشید که رژیم غذایی روزانه شما باید حاوی مقدار مناسبی از آنتی اکسیدان‌ها مثل سلنیوم ( ۲۰۰ میکروگرم ) و ویتامین E به میزان ۸۰۰ واحد هم باشد که ثابت شده به صورت چشمگیری خطر ابتلا به انواع سرطان ها رو در انسان کاهش می‌دهد.

پروستات بافتی گلابی شکل است که درکف لگن مردان وجود دارد و دور مجرای ادراری آنها را فرا گرفته است این بافت پروستات از زمان طفولیت پسر بچه ها هم در بدن آنان وجود دارد و با افزایش سن در مردان حجیم تر می‌شود،به گونه‌ای که اندازه یک پروستات در یک فرد بالغ چیزی حدود ۲۰ گرم وزن دارد،پروستات به خودی خود عامل مشکل خاصی نیست اما با افزایش سن در مردان به دلایل کاملا نامعلومی شروع به بزرگ شدن می‌کند و چون مجرای ادرای از وسط بافت پروستات می‌گذرد ،این مجرا را تحت فشار قرار داده و افراد احساس اختلال در تخلیه ادرارشان دارند و علائم انسدادی نمایان می شود.

کمر درد دائمی

کمر درد یکی از دلایل شایع ناتوانی است. اما تعدادی کمی از مردان متوجه می‌شوند که می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان نیز باشد. زیرا اکثر افراد درد کمر را ناشی از خستگی و فشار کار می‌دانند و تصور می‌کنند با استراحت رفع می‌شود. اگر چه درست است برخی کمر دردها ممکن است با چند روز استراحت رفع شوند اما اگر کمر دردی دائمی دارید و نمی‌توانید درمان کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. برخی از نشانه‌های سرطان ممکن است تا وقتی بیماری در همه جای بدن گسترش پیدا کند خود را نشان دهند.

برخلاف درد گاه بی گاه ماهیچه‌ها، سرطان استخوان باعث حساسیت و ناراحتی استخوان‌ها می‌شود. از همین رو در صورت درد مداوم و شدید حتما با پزشک مشورت کنید.

سرفه‌های غیرمعمولی

سرفه برای افراد سیگاری و کسانی که آلرژی دارند و سرما خورده‌اند چیزی غیرعادی نیست. اما زمانی که سرفه‌های دائمی می‌شوند می‌تواند نشان دهنده سرطان ریه باشند. البته این احتمالات هستند و باید نزد پزشک بروید و علت را جویا شوید. اگر نشانه مرتبط دیگری مانند گرفتگی بینی یا تب ندارید، سرفه احتمالا به خاطر ویروس یا عفونت نیست. ممکن است مشکل جدی‌تر باشد پس خوددرمانی نکنید و فورا نزد پزشک بروید. گفتنی است سرفه‌ای که با خلط خون همراه است، می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان ریه در مردان باشد.

وجود توده در بیضه

سرطان‌های بیضه در مردان شیوع آن کمتر از سرطان‌های پروستات، ریه و روده است. با این حال نشانه‌های اولیه را نباید نادیده گرفت. اگر توده‌ای در بیضه‌ها مشاهده کردید می‌تواند نشان دهنده سرطان بیضه باشد. با مراجعه به پزشک، او معاینات لازم را انجام می‌دهد.

خستگی شدید

خستگی می‌تواند مربوط به بسیاری از بیماری‌ای مزمن و اختلالات پزشکی باشد. هنگامی که بیش از حد خسته هستید و حتی با استراحت کردن هم این خستگی برطرف نمی‌شود می‌تواند این معنی را بدهد که در بدن شما اتفاقاتی رخ می‌دهد. همانطور که سلول‌های سرطان رشد می‌کنند و دوباره تولید می‌شوند، بدن انرژی بیشتری از دست می‌دهد. خستگی جز نشانه‌های رایج انواع سرطان‌ها است. از همین رو اگر خستگی شدید دارید حتما نزد پزشک بروید و مشکل خود را با او در جریان بگذارید.

کاهش وزن ناگهانی

مردان برخلاف زنان زیاد به وزن خود اهمیت نمی‌دهند و از طرفی هم با بالا رفتن سن حفظ تناسب اندام مشکل می‌شود. زمانی که وزن خود را از دست می‌دهید، ممکن است آن را مثبت بدانید و خوشحال باشید. اما اگر این کاهش وزن ناگهانی باشد و بدون هیچ رژیم غذایی یا ورزشی اتفاق بیوفتد می‌تواند نشان دهنده این باشد که سلامتی شما دچار مشکل شده است و ممکن است خبر از بیماری سرطان بدهد. اگر خیلی سریع و ناگهانی مقدار زیادی از وزن خود را از دست دادید حتما بلافاصله با پزشک مشورت کنید تا علت این تغییر وزن را جویا شوید.

وجود توده در سینه

سرطان سینه تنها مخصوص زنان نیست. بلکه مردان هم ممکن است به این بیماری دچار شوند. مردان هم باید همیشه به طور منظم ناحیه سینه را بررسی کنند. زیرا اگر توده‌ای مشاهده کنند می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان سینه مردانه باشد. فورا به پزشک مراجعه کنید تا او بررسی‌های لازم را انجام دهد. ژن‌ها می‌توانند نقش مهمی در سرطان سینه در مردان ایفا کنند. اما ممکن است بخاطر قرار گرفتن در معرض تابش یا سطح بالای استروژن رخ دهد. توده‌های سینه معمولا در ۶۰ سالگی بیشتر یافت می‌شوند.

بسیاری از سرطان‌ها در مراحل اولیه به سختی تشخیص داده می‌شوند، اما برخی ممکن است تفاوت‌های قابل توجهی داشته باشند. دانستن مهم‌ترین نشانه‌ها و علائم سرطان بسیار حیاتی است زیرا به تشخیص سریع ودرمان به موقع کمک بسیاری می‌کنند. به عنوان یک قاعده کلی، اگر نشانه مشکوکی در بدن خود مشاهده کردید باید همیشه و فورا توسط پزشک معاینه شوید.

مطالب مرتبط