دسته‌ها: بیماری

۲۰ علائم سرطان : این نشانه های سرطان را جدی بگیرید

علائم سرطان چه مواردی هستند؟ چطور بفهمیم سرطان داریم؟ کاهش وزن و سرفه نشانه سرطان هستند؟ درد شکم و سردرد و ناتوانی بدن از علامت های سرطان هستند؟

تقریبا از هر سه آمریکایی یک نفر در طول زندگی‌اش مبتلا به سرطان می‌شود. با این حال علارغم، شیوع این بیماری، بسیاری از علائم آن به قدری خفیف یا ناشناخته هستند که مردم تصور نمی‌کنند که ممکن است این علائم خبر از یک بیماری خطرناک بدهند. طبق گزارش موسسه انجمن آمریکا، متاسفانه امروزه سرطان در حال افزایش است. تعداد کسانی که در آنها سرطان‌های روده، پروستات، رحم و ریه تشخیص داده می‌شود افزایش یافته است. برخی از سرطان‌ها هم نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهند تا زمانی که پیشرفت کنند.

نزدیک به ۱ میلیون نفر سالانه به سرطان تیروئید، کلیه یا پانکراس مبتلا می‌شوند. همانطور که بیان کردیم تشخیص برخی سرطان‌ها مشکل است زیرا نشانه خاصی ندارند و زمانی ممکن است فرد متوجه شود سرطان دارد که دیر شده باشد. از همین رو قبل از این سرطان زندگی‌تان را به کلی تغییر دهد بهتر است در مورد نشانه‌ها و علائم مهم سرطان که ممکن است آنها را نادیده بگیرید آگاهی کامل پیدا کنید.

در ادامه به معرفی این نشانه‌ها می‌پردازیم.

علائم سرطان

وزن خود را از دست می‌دهید

بسیاری ازافراد ممکن است با این تغییر خوشحال شوند که به یک باره وزن خود را از دست داده‌اند و به تناسب اندام رسیده‌اند. اما این تغییر ناگهانی در کاهش وزن همیشه خوشحال کننده نیست به ویژه اگر بدون رژیم یا ورزشی صورت بگیرد. در این موقع کمی نگران کننده است و باید آن را جدی بگیرید زیرا می‌تواند نشان دهنده این باشد که بدن شما با سرطان درگیر است. بسیاری از بیماران به این تغییر توجهی ندارند و آن را یک تغییر مثبت می‌پندارند. بنابراین اگر چنین اتفاقی برایتان رخ داد فوری به پزشک مراجعه کنید.

شکم‌تان شاید ورم کند

آیا تاکنون متوجه ورم شکم خود شده‌اید؟ شاید آن را عادی بپندارید و تصور کنید بخاطر بیش از حد غذا خوردن است. اگر تصور می‌کنید ناحیه شکم‌تان متورم شده است فوری به پزشک مراجعه کنید زیرا می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان پانکراس، رحم، روده، کبد و معده نیر باشد.

اشتهای خود را از دست می‌دهید

از دست دادن اشتها یکی از مشکلات رایج است و مطمئنا سخت است باور کنید این نشانه ممکن است بدین معنی باشد که شاید سرطان داشته باشید. بسیاری از مردم در چنین مواقعی به دنبال چیزهای اشتها آور هستند تا میل به غذا داشته باشند. اما اگر به طور ناگهانی دست از غذا کشیده‌اید و میل به خوردن آن ندارید، مهم است که با پزشکی صحبت کنید. در اکثر مواقع این از دست دادن اشتها زمانی رخ می‌دهد که فرد همه غذاها را دوست دارد اما نمی‌تواند بخورد. این ناگهانی بودن می‌تواند نگران کننده باشد بنابراین باید حتما نزد پزشک رفت.

شکم‌تان درد می‌کند

اگر از ناحیه شکم درد شدیدی را احساس می‌کنید که درمان نمی‌شود بهتر است با پزشک مشورت کنید. درد شکم و یا درد بالای ناف می تواند نشانه تومور معده باشد. همچنین ورم یا ایجاد مایعات در شکم نیز ممکن است ناشی از سرطان معده باشد. افرادی که دچار سو هاضمه هستند و حداقل یکی از موارد زیر را در سابقه پزشکی خود دارند, باید فورا به پزشک مراجعه کنند:

یک فامیل نزدیک که سرطان معده داشته است

مجموعه غیر طبیعی از گوارشی پیش سرطانی

التهاب لایه معده

کم خونی مزمن

معده جذب ویتامین B12 را به درستی انجام نمی دهد

سابقه زخم معده

رفلاکس معده دارید

آمارها نشان می‌دهد تقریبا ۲۰ درصد جمعیت از این مشکل یعنی رفالکس اسید رنج می‌برند. اگر به طور ناگهانی بدون تغییر در رژیم غذایی دچار این حالت شده‌اید بهتر است آن را جدی بگیرید و خوددرمانی نکنید و به پزشک مراجعه کنید. تومورهای معده، مری و کبد می‌توانند همگی باعث چنین اتفاقی شوند، بنابراین قبل از اینکه دیر شود با پزشک تماس بگیرید.

رنگ پوستت‌تان تغییر می‌کند

رنگ پوست زمانی که برنزه می‌شود یا تناژ طلایی پیدا می‌کند شاید تصور کنید مانند افراد پولداری که در سواحل حمام آفتاب می‌گیرند شده‌اید و حس خوبی داشته باشید، اما اگر این تغییر رنگ پوست به زردی یا نارنجی می‌زند دیگر این تصور پولدار بودن را از سر خود خارج کنید و فوری به پزشک مراجعه کنید زیرا نشان دهنده این است که مسائل جدی‌تری برای سلامتی‌تان رخ داده است. تومور مجرای صفرا را مسدود می‌کند و باعث می شود صفرا وارد جریان خون شود. این می‌تواند نشانه بدی باشد زیرا نشان دهنده مرحله پیشرفته سرطان است.

چشم‌ها زرد می‌شوند

اگر سفید چشم‌هایتان به رنگ زرد یا طلایی تبدیل شده است می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان باشد. زردی اغلب باعث سرطان کبد، پانکراس و روده می‌شوند و هیچ کدام نمی‌توانند برای درمان صبر کنند.

سرفه‌های مزمن دارید

سرفه کردن می‌تواند به دلایل مختلفی اعم از تغییرات آب و هوا یا سرماخوردگی رخ دهد. اما اگر دلیل خاصی برای سرفه‌های دائمی‌تان پیدا نمی‌کنید بهتر است فورا با پزشک مشورت کنید. سرفه‌های مزمن اغلب می‌توانند یکی از نشانه‌های سرطان ریه باشد.

به مشکل چیزی را به یاد می‌آورید

با بالا رفتن سن یکی از مشکلات رایج کند شدن حافظه است. به گونه‌ای که اغلب اکثر چیزها را به یاد نمی‌اورید یا نمی‌دانید کجا گذاشته‌اید. اگر به این حالت دچار شده‌اید نشان می‌دهد مغزتان عملکرد درستی از خود نشان نمی‌دهد و ممکن است یکی از نشانه‌های تومورهای مغزی باشد که موجب از دست دادن حافظه می‌شود.

ضایعات پوستی مشاهده می‌کنید

اگر لکه یا علائم جدیدی را روی پوست خود احساس می‌کنید، می‌توانند به نوعی هشدار باشند زیرا می‌توانند یکی از نشانه‌های لنفوم و لوسمی باشند. پوست سرطان بیماری است که در آن سلول های خونی (سرطان)، در بافت های پوست تشکیل می شوند انواع مختلفی از سرطان وجود دارد، که در پوست آغاز می شود. رنگ پوست، در معرض نور خورشید می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم و کراتوز فعال را افزایش دهد؛ پوست غیر ملانوم پوست و کراتوز فعال، اغلب به صورت یک تغییر در پوست ظاهر می‌شود. آزمایشات یا روش هایی که پوست را بررسی می‌کنند، برای تشخیص پوکی استخوان غیر ملانوم و کراتوز فعال استفاده می‌شود. برخی از عوامل خاص (احتمال بهبودی) و گزینه های درمان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تغییرات شخصیتی یا خلق و خوی روی می‌دهد

همانطور که می‌دانید شخصیت و رفتار هر کسی ممکن است در طول زندگی تغییر کند، اما این تغییر دلیلی ندارد و متوجه شده‌اید شخصیت و رفتارتان تغییر کرده است بهتر با پزشک مشورتی داشته باشید. تغییرات شخصیتی می‌تواند نشانه تومور مغزی باشد و حتی اگر تومور هم نداشته باشید می‌توانید با مراجعه به پزشک این حالت‌های پرخاشگری یا عصبانیت را از خود دور کنید.

به طو مکرر دچار سردرد می‌شوید

معمولا هنگام سردرد به سراغ داروهای مسکن و آرامش بخش می‌رویم. اما اگر سردردها تمامی نداشته باشند چه؟ باید این نشانه را جدی بگیرید زیرا می‌تواند یکی از نشانه‌های تومرو مغزی باشد. پس فورا با پزشک مشورت کنید.

بخوانید: سرطان :‌ هر آنچه که باید در مورد سرطان بدانید

ضعف و ناتوانی یک طرف بدن

ضعف و سستی ناگهانی یک طرف بدن اغلب با سکته همراه است. این نشانه را نادیده نگیرید و به پزشک مراجعه کنید. تومور مغزی می‌تواند باعث نشانه‌هایی مانند سکته شود.

اندام‌هایتان بی حس است

اگر بعد از این که برف بازی می‌کنید و دست‌هایتان یخ می‌زند و بی حس می‌شود می‌توان گفت اشکالی ندارد. اما اگر بدون هیچ دلیلی و یخ زدگی اندام‌هایتان بی حس است، وقت آن است که فورا با پزشک صحبت کنید. تومورهای مغزی می‌توانند باعث بی حسی اندام‌ها شوند و همچنین تومورهای پانکراس، روده می‌توانند به اعصاب آسیب بزنند. برخی مواقع در باشگاه به ما گفته می‌شود که بسیار ضعیف هستیم. با این حال اگر انجام  کارها مانند بلند کردن یک کتاب بزرگ یا بیرون آمدن از تخت خوب به صورت روزانه برای شما سخت است، این علامت می تواند نشانه بیماری سرطان باشد. مخصوصا زمانی که همراه با خستگی و تورم باشد. برای مثال بیماری سرطان ریه می تواند باعث اختلالات ماهیچه‌ای در اطراف ناحیه ی باسن شده و به دنبال آن مشکلات تعادل را داشته باشد.

طرز صحبت کردن‌تان تغییر می‌کند

اگر متوجه شده‌اید که به طور عجیب و غریب صحبت می‌کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا سرطان‌های زبان و گلو و فک می‌توانند صدای شما را عملا یک شبه تغییر دهند.

خیلی خسته هستید

اگر همیشه احساس خستگی می کنید و تصور می‌کنید از کار کردن زیاد است اما بعد از استراحت کردن و به تعطیلات رفتن باز هم این خستگی رفع نمی‌شود، می‌تواند نشانه جدی باشد. خستگی غیرطبیعی، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما اگر مدت‌هاست این حالت را دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان نیز باشد.

مشاهده توده در بیضه‌ها

به دلایل گوناگون اعم از عفونت یا کیست ممکن است بیضه‌ها تغییر کنند. اما اگر به طور ناگهانی متوجه شدید که بیضه‌هایتان تغییر کرده یا وجود توده‌ای را حس کردید بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشان سرطان بیضه باشد. این سرطان یکی از سرطان‌های رایج بین مردان زیرا ۳۵ سال است. مهم‌ترین چیزی که این بیماری را خطرناک می‌کند بدون درد بودن علائم اولیه آن است، بدین معنا که سرطان بیضه شبیه‌ترین بیماری به سرطان سینه است.

اکثر نشانه‌های اولیه ابتلا به این سرطان، تورم و غیرعادی شدن ظاهر بیضه‌هاست و خود فرد با معاینه فردی زودتر از سایرین می‌تواند پی به نشانه‌های آن ببرد. شایع‌ترین علامت بیماران بزرگ شدن و سفتی بیضه بدون درد یا لمس توده‌ای سفت در بیضه می‌باشد. بیضه مبتلا معمولاً به تدریج بزرگ شده و بیمار در بیضه احساس سنگینی می‌کند. در برخی موارد بیماران با درد حاد بیضه یا علایم درد پشت، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، سرفه، تنگی نفس، درد استخوان یا تورم اندام‌ها مراجعه می‌نمایند.

در معاینه پزشک معمولا نوعی توده سفت و بدون درد لمس می‌کند که با انجام سونوگرافی بیضه‌ها و معاینات و آزمایشات دقیق‌تر می‌تواند تشخیص قطعی را بدهد. اگر در مراجعه به پزشک تاخیر کنید، این تاخیر موجب پیشرفت و گسترش سرطان بیضه به سایر نقاط بدن می‌شود و در نتیجه درمان این بیماری سخت‌تر می‌شود. علل این تومورهای بیضه مشخص نیست اما هم عوامل مادر زادی و هم عوامل محیطی می‌توانند تاثیر داشته باشند. از همین رو هرگونه تغییر در این ناحیه بدن را جدی بگیرید.

دچار خون دماغ می‌شوید

خون دماغ علل گوناگونی دارد.  خونریزی بینی مشکلی است که می تواند شما را ناراحت کرده و یا بترساند. اکثر افراد حداقل یکبار خونریزی از بینی را تجربه می کنند. خوشبختانه در اکثر موارد خونریزی بینی نگران کننده نبوده و می‌شود آن را به راحتی درمان نمود. خون دماغ یک مشکل رایج است؛ درون بینی پر از رگ های خونی کوچک است و یکی از حساس ترین بخش های بدن است که وقتی این رگ ها مختل می‌شوند، خون از یک سوراخ بینی و یا هر دوسوراخ بیرون می‌ریزد.

خونریزی می‌تواند خفیف یا شدید باشد و می‌تواند از چند ثانیه تا بیش از ۱۰ دقیقه طول بکشد. گاهی نشانه‌هایی مانند گیجی، ضعف، پریشانی و غش می‌تواند همراه با خون دماغ باشد. هر کسی می‌تواند خونریزی بینی داشته باشد، اما در بین کودکان ۲ تا ۱۰ سال و در سنین ۵۰ تا ۸۰ رایج تر است. اگر به طور ناگهانی دچار این حالت شدید و ادامه پیدا کرد بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید. زیرا می‌تواند یکی از نشانه‌های اختلالات مغز استخوان و لوسمی باشد.

غدد لنفاوی متورم

تقریبا می‌توان گفت هر بیماری یا عفونتی که بدن دچارش می‌شود غدد لنفاوی متورم می‌شوند. اگر متوجه شدید که غدد لنفاوی‌تان متورم است اما دردی ندارد، باید فورا به دکتر مراجعه کنید. تا پزشک معاینات لازم را انجام دهد.

تب دارید

تب پایین می‌تواند نشانه خوبی باشد، در واقع بدین معنی است که بدن شما در حال مبارزه با عفونت است. اما اگر تب دارید و از بین نمی‌رود، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. ممکن اسن نشانه این باشد که بدن‌تان در حال مبارزه با سلول‌های سرطانی است. از همین رو هیچ وقت در چنین مواقعی از درمان‌های سنتی استفاده نکنید و نزد پزشک بروید. تب یک علامت شایع میان تمامی سرطان‌ است. فرد مبتلا زمانی دچار تب شدید می‌شود که سرطان در مراحل پیشرفته باشد و در تمامی بدن گسترش یابد. بی قراری و لرز از علائم شایع نیستند و معمولا در یک چهارم افراد مبتلا به لوسمی حاد دیده می‌شوند و تقریبا هرگز در نوع مزمن آن مشاهده نمی‌شود. در اغلب موارد، تب مکرر درجه‌ی پایین نشانه‌ی عفونت و ضعف سیستم ایمنی است که ممکن است ناشی از سرطان خون باشد.

مطالب مرتبط