دسته‌ها: بیماری

علائم کلسترول بالا :‌ نشانه‌های بالا رفتن کلسترول بد

علائم کلسترول بالا و نشانه‌های وجود چربی بالا در خون چیست؟ علائم سکته مغزی ناشی از کلسترول و تشخیص علائم کلسترول بالا و نشانه های حمله قلبی چیست.

کلسترول یک ماده مومی و چرب است که کبد شما تولید می‌کند . این ماده برای تشکیل غشاهای سلولی , ویتامین D و هورمون‌های خاص، حیاتی است . کلسترول در آب حل نمی‌شود , بنابراین نمی‌تواند به تنهایی از بدن خارج شود.

ذراتی که به عنوان لیپوپروتئین شناخته میشوند ، به انتقال کلسترول از طریق جریان خون کمک می‌کنند . دو نوع لیپوپروتئین اصلی وجود دارد .

لیپوپروتئین با چگالی کم ( LDL) که به عنوان ” کلسترول بد ” شناخته می‌شود , می‌تواند در شریان‌ها ایجاد و منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی شود .

لیپوپروتئین با چگالی بالا ( HDL) که گاهی اوقات” کلسترول خوب ” نامیده می‌شود , به بازگرداندن کلسترول LDL و  به حذف آن از کبد کمک می‌کند .

خوردن بیش از حد غذاهای حاوی مقادیر بالای چربی , سطح کلسترول LDL را در خون شما افزایش می‌دهد . این به عنوان کلسترول بالا شناخته می‌شود وهیپرلیپیدمی و یا هایپرکلسترولمیا نامیده میشود

اگر سطح کلسترول LDL  بیش از حد بالا باشد , یا سطح کلسترولHDL خیلی پایین باشد , ذخایر چربی در رگ‌های خونی شما ایجاد می‌شود . این رسوبات باعث می‌شود که خون کافی در رگ‌های شما جاری نشود و می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بدن به ویژه در قلب و مغز شما شود شما ویا ممکن است کشنده باشد .

علائم کلسترول بالا چیست؟

کلسترول بالا معمولا ً باعث هیچ نشانه‌ای نمی‌شود . در بیشتر موارد فقط باعث بروز حوادث اضطراری می‌شود . برای مثال حمله قلبی یا سکته مغزی می‌تواند ناشی از آسیب‌های کلسترول بالا باشد .

این اتفاقات معمولا ً تا زمانی که کلسترول بالا منجر به تشکیل پلاک در شریان‌ها شود رخ نمی‌دهند. پلاک می‌تواند شریان‌ها را باریک کند تا خون کمتری عبور کند . تشکیل پلاک , آرایش شریانی شما را تغییر می‌دهد . این امر می‌تواند منجر به عوارض جدی شود .

آزمایش خون تنها راه برای دانستن این است که میزان کلسترول شما بالا است یا خیر . این بدین معنی است که سطح کلسترول بالاتر از ۲۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر ( mg / dl ) می‌باشد. از دکتر خود بخواهید تا بعد از ۲۰ سالگی , یک آزمایش کلسترول به شما بدهد . بعد کلسترول خود را هر ۴ تا ۶ سال یک‌بار بررسی کنید .

هم چنین ممکن است پزشک شما پیشنهاد ‌کند که اگر سابقه خانوادگی کلسترول بالا داشته باشید , کلسترول خود را بیشتر کنترل کنید . یا اگر عوامل خطر زیر را دارا هستید بیشتر مراقب بالا رفتن کلسترول خود باشید:

 * دارای فشار خون بالا

* دارای اضافه وزن هستید

 * استعمال دخانیات

شرایط ژنتیکی

 وضعیتی که از طریق ژن‌ عبور می‌کند و باعث ایجاد کلسترول بالامیشود  به نام هیپرکلسترولمی امری فامیلی است . افراد مبتلا به این بیماری میزان کلسترول ۳۰۰ mg / dl  یا بالاتر دارند . آنها هم چنین ممکن است دچار گزانتوموم شوند که به صورت یک لکه زرد بر بالای پوست یا یک برآمدگی در زیر پوست شوند .

علائم بیماری عروق کرونر ( قلب )

علائم بیماری قلبی ناشی از علائم کلسترول بالا می‌تواند برای مردان و زنان متفاوت باشد . با این حال ، بیماری قلبی تنها عامل مرگ و میر هر دو جنس در ایالات‌متحده است . شایع‌ترین نشانه‌ها عبارتند از:

گلودرد ، درد قفسه‌سینه

  حالت تهوع

خستگی مفرط

تنگی نفس

درد در گردن ، فک ، ناحیه شکم فوقانی یا کمر

بی حسی یا سردی در بدن

سکته مغزی

ایجاد پلاک ناشی از کلسترول بالا می تواند شما را در معرض خطر جدی قرار دهد و خون رسانی به بخش مهمی از مغز شما کاهش یابد یا قطع شود . در این زمان سکته مغزی رخ می دهد.

نشانه‌های سکته مغزی

سکته مغزی یک وضعیت اورژانسی پزشکی است . اگر شما و یا هر کسی علائم سکته را تجربه کرده مهم است که سریع عمل کنید و به دنبال درمان پزشکی باشید. این نشانه‌ها عبارتند از:

از دست دادن ناگهانی تعادل و هماهنگی،

سرگیچه ناگهانی

عدم تقارن صورت ( پلک و دهان در یک طرف )

 ناتوانی در حرکت ، به خصوص در یک طرف بدن

گیجی

بخش بخش ادا کردن کلمات

بی حسی در صورت ، دست یا پا ، به ویژه در یک طرف بدن

تاری دید ، دید سیاه ، یا دید دوگانه

سردرد ناگهانی شدید

حمله قلبی

شریانهایی که خون قلب را تامین می‌کند ، به خاطر انباشته شدن پلاک ،  به آرامی تنگ میشود  این فرآیند ، موسوم به آترواسکلروز است  ، در طول زمان به آرامی رخ می‌دهد و هیچ نشانه‌ای ندارد . بالاخره ، یک تکه از این پلاک می‌تواند از بین برود . وقتی این اتفاق می‌افتد ، لخته خونی اطراف پلاک تجمیع شده و می‌تواند جریان خون به ماهیچه قلب را مسدود کرده و آن را از اکسیژن و مواد غذایی محروم کند .

بخوانید: فواید شیر برای بدن : انواع مواد مغذی موجود در شیر

این محرومیت منجر به ایسکمی ( خونرسانی کم ) می‌شود . وقتی قلب آسیب می‌بیند یا بخشی از قلب به خاطر فقدان اکسیژن می‌میرد ، حمله قلبی نامیده می‌شود . اصطلاح پزشکی برای حمله قلبی انفارکتوس میوکارد است .

به  گفته انجمن قلب آمریکا ، در آمریکا تقریبا ً هر ۳۴ ثانیه یک حمله قلبی رخ میدهد .

علائم حمله قلبی عبارتند از:

 تنگی، فشردن ، یا درد کشیدن در سینه یا بازوها ،

 دشواری تنفس

اضطراب یا احساس عذاب قریب الوقوع

سرگیجه

تهوع، سوهاضمه ، یا تپش قلب

خستگی مفرط

حمله قلبی یک وضعیت اورژانسی پزشکی است . اگر درمان در چند ساعت اول پس از حمله قلبی شروع نشود ، آسیب به قلب می‌تواند برگشت‌ناپذیر یا حتی مهلک باشد .

اگر شما و یا هر کسی علائم سکته قلبی را تجربه کرده .مهم است که سریع عمل کنید و به دنبال درمان پزشکی باشید

 بیماری شریانی محیطی ( PAD ) می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که پلاک در دیواره‌ای سرخرگ‌ها ایجاد شود . این امر جریان خون را در شریان‌هایی که خون را به کلیه‌ها , بازوها , شکم , زانوها و پاها تامین مسدود می‌کند.

علایم اولیه  PAD ناشی از علائم کلسترول بالا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 کمردرد

  خستگی

 درد در پاها در طول فعالیت یا ورزش ، به نام لرزش متناوب

  ناراحتی در زانو و پاها

در طول پیشروی (PAD) ، علائم بیشتر و حتی زمانی رخ می‌دهد که شما در حال استراحت هستید .

علائم کاهش جریان خون

نازک شدن ، رنگ‌پریدگی ، یا کدری روی پوست زانوها

مرگ بافت ناشی از کمبود خون با نام گانگرین

زخم روی زانوها و پاها که به آرامی بهبود نمی یابند و یا درمان نمی شوند

دردپا که در حالت استراحت هم از بین نمی رود

سوزن سوزن شدن در انگشتان پا

گرفتگی عضلات پا

ضخیم شدن ناخن ها

انگشت های پا که آبی رنگ می شود

کاهش رشد مو در پاها

کاهش دمای پایین پا نسبت به قسمتهای دیگر پا یا پای دیگر خود

افراد مبتلا به PAD دارای بیشترین خطر ابتلا به حمله قلبی ريال سکته قلبی ، یا قطع عضو هستند.

تشخیص علائم کلسترول بالا

 تشخیص کلسترول بالا ، با یک تست خون به نام  پانل چربی بسیار آسان است . پزشک شما یک نمونه خون خواهد گرفت و آن را برای آنالیز به آزمایشگاه می‌فرستد . پزشک  از شما درخواست خواهد کرد که شما حداقل ۱۲ ساعت قبل از آزمایش چیزی نخورید و یا چیزی ننوشید .

پانل چربی , کلسترول کل , کلسترولHDL , کلسترول LDLو تری گلیسرید را اندازه‌گیری می‌کند . مراکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها (CDC) منبع معتبر میگوید که این مقادیر سطوح مطلوب هستند : کلسترول LDL : کم‌تر از۱۰۰ mg / dl  

کلسترول HDL :  بالاتر از ۶۰ mg / dl

تری گلیسیرید : کمتر از ۱۵۰ mg/dl

کلسترول کلی شما به طور کلی ( حد مرزی) است اگر بین ۲۰۰ تا ۲۳۹ mg/dl باشد و اگر مقدار بالای ۲۴۰ mg/dl باشد  معمولا ً ” بالا ” در نظر گرفته می‌شود .

کلسترول LDL به طور کلی مرز بالا است در صورتیکه بین ۱۳۰ و ۱۵۹mg/dl باشد اگر بالاتر از ۱۶۰ mg/dl  باشد بالا است

کلسترول HDL :به طور کلی اگر کمتر از ۴۰ mg/dl  باشد کم است

چگونه می‌توان سطح کلسترول را کنترل کرد ؟

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که اگر شما یک بزرگ‌سال سالم در سنین بالای ۲۰ سالگی هستید , سطح کلسترول خود را هر ۴ تا ۶ سال چک کنید . اگر در معرض خطر بالای کلسترول قرار داشته باشید باید کلسترول خود را بیشتر کنترل کنید.

اگر سابقه خانوادگی از مشکلات کلسترول و یا حملات قلبی در سنین پایین داشته باشید شما همچنین ممکن است نیاز به بررسی بیشتر کلسترول داشته باشید, به خصوص اگر والدین یا پدربزرگ یا مادربزرگ شما را تحت‌تاثیر قرار گرفته اند .

چون کلسترول بالا باعث ایجاد علایم در مراحل اولیه نمی‌شود , انتخاب شیوه زندگی خوب مهم است . رژیم غذایی سالم بخورید , برنامه ورزشی خود را حفظ کنید و به طور مرتب میزان کلسترول خود را از طریق جک کردن آنها در مطب پزشک کنترل کنید .

منبع

مطالب مرتبط