دسته‌ها: نیمروز

۳۱ درمان خانگی فوری نفخ معده و شکم + مواد غذایی مفید برای نفخ

درمان خانگی نفخ معده و درمان خانگی نفخ و درمان خانگی فوری نفخ معده و شکم را در این مطلب بخوانید. مواد غذایی مفید برای نفخ را بخوانید.

آیا از رنج کشیدن از علائمی که به علت نفخ معده ایجاد شده‌اند خسته شده‌اید؟ آیا می‌خواهید در عرض چند روز وضعیت معده نفاخ را سریع درمان کنید؟ اگر به دنبال بهترین راه‌حل برای رهایی از علایم التهاب معده و یا علایم مرتبط با آن هستید این نوشته را بخوانید. این مقاله، ۳۱ درمان خانگی فوری نفخ پس از خوردن بدون هیچ گونه عارضه جانبی ارائه می‌دهد. این مقاله بهترین درمان‌ها برای خلاص شدن از شر مشکل نفخ معده از منابع معتبررا ارائه کرده است. با این وجود، تنها برای اطلاع رسانی است و هدف ارائه مشاوره پزشکی نیست.

درمان خانگی فوری نفخ

۱٫دانه رازیانه

دانه‌های رازیانه به علت داشتن ترکیبات مدر، ضد میکروبی و کاهش دهنده درد ،یکی از بهترین درمان خانگی فوری نفخ هستند. برای بهترین نتیجه می‌توانید از آن‌ها به شکل زیر استفاده کنید.

پس از خوردن یک وعده غذایی سنگین، چند دانه رازیانه را بجوید

دانه رازیانه (یک قاشق چای خوری) را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. سپس در آن را بپوشانید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را نگه دارید. آن را فشار داده تا عصاره آن به دست آید. پیشنهاد می‌شود که این چای حداقل دو بار در روز مصرف شود.

۲. نعنا

روغن نعنا نیز یک درمان خانگی فوری نفخ پس از خوردن غذا است. به خصوص این که  هم چنین به هضم غذا درمعده  کمک می‌کند و به سرعت نفخ شکم را آرام می‌کند.

برای اثرات مثبت می‌توانید از آن به شکل زیر استفاده کنید.

اولین گزینه برای برای رهایی از نفخ جویدن برگ‌های تازه نعنا است.

یک انتخاب دیگر این است که در حدود ده دقیقه یک کیسه چای نعنا را در آب‌گرم بگذارید. توصیه می‌شود که از دوتا سه فنجان چای در روز لذت ببرید.

۳. زنجبیل

زنجبیل یک گیاه عالی برای کاهش گاز و باد معده است. علاوه بر این، شامل ترکیبات گینگرولز و شوگولز است که به تسکین ماهیچه‌های روده و کاهش التهاب روده کمک می‌کنند. می‌توانید از زنجبیل به روش‌های زیر استفاده کنید.

زنجبیل (۵ تا ۶ برش نازک) را در یک فنجان آب جوش قرار دهید. فنجان را بپوشانید و بگذارید در حدود ۱۰ دقیقه بماند. کمی عسل و عصاره لیمو به آن اضافه کنید و سپس آن را تا سه بار در روز بنوشید.

گزینه دیگر خوردن زنجبیل (یک قاشق چای خوری) تازه رنده‌شده (یک قاشق چای خوری) قبل از غذا است. به سادگی می‌توانید ریشه زنجبیل را خرد کنید و سپس آن را روی غذایتان بریزید. بزرگسالان می‌توانند به طور روزانه از ریشه زنجبیل (۰.۲۵ تا ۱ گرم) استفاده کنند.

۴. چای بابونه

چای بابونه نیز یک درمان خانگی فوری نفخ است. این چای گیاهی حاوی خواص ضد التهاب و ضد انقباضی است که می‌تواند به تپش قلب و تسکین شکم کمک کند. برای نتایج فوری می‌توانید این چای را به شکل زیر تهیه کنید.

* یک کیسه چای بابونه را در یک فنجان آب جوش خیس کنید. در آن را بپوشانید و سپس به مدت ده دقیقه بگذارید بماند.

* کیسه چای را فشار دهید و سپس مقداری عسل یا عصاره لیمو را به دل‌خواه اضافه کنید.

چای را به آهستگی میل کنید. بهتر است این چای را در حدود سه بار در روز بین وعده‌های غذایی بنوشید.

۵. زیره

دانه‌های زیره  نیز به خاطر خواص ضد میکروبی، ضد تشنج و خواص ضد انقباضی، یکی از درمان‌های خانگی بزرگ برای نفخ شکم هستند.

مواد شیمیایی ;کاروون  موجود در دانه‌های زیره به بیرون آمدن گاز معده و تسکین بافت ماهیچه ای صاف و روان دستگاه گوارش کمک می‌کنند. برای نتایج سریع، شما می‌توانید مقداری از این دانه‌ها را چند بار در طول روز بجوید. یا می‌توانید با دم کردن دانه‌های خرد شده یک چای درست کنید.

۶. کدوتنبل

کدوتنبل حاوی ویتامین آ، فیبر و پتاسیم است که به هضم غذا کمک می‌کند. در نتیجه برای درمان نفخ معده بسیار خوب است. شما می‌توانید کدوتنبل (یک فنجان) را به وعده‌های خود اضافه کنید تا به کاهش گاز و ایجاد یک جریان گوارشی آرام کمک کنید. شما می‌توانیدکدوی تنبل بخارپزشده رادر یخچال  داشته باشید و آن را در غذای رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۷. دانه های بادیان رومی

دانه های بادیان رومی یکی از درمان‌های خانگی موثر دیگر برای نفخ معده هستند. به ویژه، به خاطر خواص ضد تشنج کمک می‌کنند که ارگان گوارشی شما آرام شود. به علاوه آن‌ها هم چنین به کاهش نفخ و گاز در مجرای روده به خاطر خواص ضد میکروبی و بادشکنی خود کمک می‌کنند. برای اثرات سودمند می‌توانید از آن‌ها به شکل زیر استفاده کنید.

* مصرف دانه های بادیان رومی (یک قاشق چای خوری) و جویدن آن‌ها به طور کامل.

* یا از دانه های بادیان رومی در دستور آشپزی خود استفاده می‌کنید.

مصرف این دانه‌ها در درمان مشکلات نفخ معده بسیار مفید است.

۸. قاصدک

قاصدک همچنین یکی از درمان خانگی فوری نفخ به خاطر خاصیت ادرار آور طبیعی و ملین است. به خصوص، در تسکین نفخ و باد بسیار موثر است. برای کسب بهترین تاثیرات می‌توانید از آن به شکل زیر استفاده کنید.

برگ‌های خشک قاصدک را (یک قاشق چای خوری) بردارید

آن را در یک فنجان آب جوش بریزید

۳ تا ۵ دقیقه بگذارید دم بکشد سپس آن را به خوبی تکان دهید

و بعد از اضافه کردن عسل یا لیمو به عنوان اولویت خود برای صرف چای استفاده کنید.

شما بهتر است این مخلوط را به طور مرتب استفاده کنید تا این مشکل نفخ را کنترل کنید.

۹. آب لیمو گرم

لیمو شامل مقدار خوبی از ویتامین B، C، ریبوفلاوین، فسفر، کلسیم، منیزیم، پروتئین‌ها و غیره است. برای بدست آوردن نتایج مطلوب باید از آن به صورت زیر استفاده کنید.

یک لیمو تازه بردارید و بعد آن را به سه قسمت ببرید.

این عصاره لیمو را در یک لیوان آب‌گرم فشار دهید.

آن را به خوبی هم بزنید.

توصیه می‌شود که این مخلوط را با معده خالی  صبح ها بنوشید. باید به طور مرتب این آب لیمو را برای رفع این مشکل مصرف کنید.

۱۰. روغن ترنج

این روش درمانی برای جلوگیری از نفخ معده نیز مفید است. می‌توانید از آن به شکل زیر استفاده کنید.

۴ – ۵ قطره روغن را در کف دست خود بریزید. بعد به آرامی آن را روی شکم خود بمالید. این به شما کمک می‌کند تا ناراحتی شکم را رفع کنید.

همچنین می توانید آب را بجوشانید و سپس برگ‌های خشک‌شده چای سیاه (۱ قاشق چای خوری یا یک کیسه چای سیاه) را به آن اضافه کنید. به مدت حداقل ۵ دقیقه بگذارید بماند. حالا ۱ – ۲ قطره روغن را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا حدود ۲ تا ۳ دقیقه طول بکشد. می‌توانید عسل را اضافه کنید و سپس مصرف کنید.

۱۱. زغال چوب فعال

زغال چوب فعال نیز به عنوان یکی از درمان‌های خانگی عالی برای نفخ معده به خاطر ترکیبات متخلخل در نظر گرفته می‌شود. زغال چوب فعال در حالت کپسول، قرص و پودر موجود است. برای اطلع یافتن از مقدار مناسب مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

۱۲. موز

موز نیز می‌تواند به کاهش گاز و باد کردگی ایجاد شده به علت یبوست کمک کند و به لطف منبع خوب فیبر آن، مشکل یبوست را حل کند. هم چنین موز حاوی مواد معدنی است که از نفخ جلوگیری می کند و به تنظیم سطوح مایعات در بدن شما کمک می‌کند. برای بهترین نتیجه، بهتر است به طور منظم موز بخورید تا نفخ و باد معده را از بین ببرید. به راحتی می‌توانید آن‌ها را به دسرهای پخته و سالاد میوه اضافه کرده  و یا به عنوان یک میان وعده میل کنید.

۱۳.ماساژ

ماساژ دادن بدن درقسمت روده و معده ،آنها  را وادار به بیرون کردن سریع‌تر گازها  و کمک به خلاص شدن از گاز از طریق سیستم گوارش می‌کند. می‌توانید طبق مراحل زیر ماساژ دهید.

اولین قدم این است که بر روی پشت خود دراز بکشید و سپس بدن خود را صاف کنید

* از دستان خود برای لمس کردن شکم خود در حرکات دایره‌ای شکل استفاده کنید.

* به ماساژ دادن روده‌ها و معده تان ادامه دهید تا زمانی که احساس راحتی بکنید و گاز از بین برود و باد به مدت ۱۵ دقیقه خارج شود

۱۴. ورزش کردن

ورزش کردن نیز یکی از روش‌های موثر برای جلوگیری از نفخ است. به خصوص، ورزش می‌تواند به گازهای ایجاد شه در معده کمک کند که به سرعت از سیستم گوارشی شما عبور کند.

برای رسیدن به نتایج فوری می‌توانید هر روز به پیاده‌روی، شنا کردن و یا دوچرخه‌سواری ساده بروید. این کار به بیرون راندن گاز کمک می‌کند و باعث می‌شود بدن شما به مدت طولانی تحرک داشته باشد و همین امر سبب می شود گاز از معده و روده ها به سرعت خارج شود. ورزش کردن روزانه به شما کمک می‌کند که دوباره مشکل نفخ معده را پیدا نکنید.

۱۵. استفاده از محصولات پروبیوتیک

استفاده از پروبیوتیک ها به طور منظم می‌تواند به ایجاد یک محیط سالم کمک کند. این کار به کاهش گاز دردآور یا باد کردگی کمک خواهد کرد. توصیه می‌شود که هر روز یک فنجان ماست و همچنین دیگر غذاهای تخمیری دیگر مثل کفیر، کلم برکلی، و غیره را بخورید.

۱۶. جوش‌شیرین

جوش‌شیرین نیز در درمان خانگی فوری نفخ کمک می‌کند. شما می‌توانید جوش‌شیرین (۱ قاشق چای خوری) را در یک لیوان آب به هم بزنید. آن را به درستی حل کند و بعد بنوشید. گزینه دیگر اضافه کردن جوش‌شیرین به یک آب‌میوه تا قبل از از بین رفتن گاز جوش شیرین است. سپس آن را در یک فنجان آب حل کنید. در نهایت به آرامی آن را بنوشید.

۱۷. دانه کاروم

لیست درمان‌های خانگی برای نفخ معده نیز شامل دانه کاروم است.

برای نتایج بهینه باید چند دانه کاروم  را بردارید و سپس این دانه‌ها را با نمک سیاه مخلوط کنید.

پس از آن، این مخلوط را با کمی آب ولرم مخلوط کنید.

پیشنهاد شده‌است که حداقل دو بار در روز این محلول را بنوشید تا نفخ از بین برود.

۱۸. روغن رازیانه

روغن رازیانه نیز یکی از درمان خانگی فوری نفخ است. شما باید کمی روغن رازیانه را روی شکم خود بمالید و بعد شکم را به مدت حداقل ۱۵ دقیقه ماساژ دهید. این به شما کمک می‌کند گازهای مضر را که باعث نفخ و باد کردن معده شود از شکم خارج کنید.

۱۹. روغن گل میخک

این درمان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای نفخ معده است. برای بهترین نتیجه، شما باید روغن میخک (چند قطره) را در یک لیوان آب اضافه کنید و سپس حداقل دو بار در روز بنوشید.

۲۰. آلوئه ورا

یکی از بهترین درمان‌های خانگی سریع و موثر برای نفخ معده آلوئه ورا است. این گیاه به آزاد کردن آنزیم‌های گوارشی در معده شما کمک می‌کند و تولید هیدروکلریک‌اسید را تحریک می‌کند.

داروهای خانگی موثر دیگری برای نفخ معده در این نوشتار وجود دارد، پس به خواندن ادامه دهید!

۲۱. روغن کرچک

روغن کرچک یک درمان خانگی عالی برای درمان خانگی فوری نفخ است. چیزی که شما باید انجام دهید این است که هر وقت که معده احساس تورم می‌کند، روغن کرچک را قورت بدهید (یک قاشق چای خوری).

۲۲. دارچین

یک درمان دیگر که تسکین فوری از مشکل گاز معده و نفخ را سبب می شود دارچین است.

باید یک فنجان شیر سویا را بجوشانید.

سپس پودر دارچین (نصف قاشق چای خوری) و عسل (۱ قاشق سوپ خوری) را اضافه کنید.

به آرامی این شیر داغ را مصرف کنید.

گزینه دیگر اضافه کردن پودر دارچین (۱ قاشق چای خوری) یا ۱ تکه چوب دارچین به یک فنجان آب جوش است.

درب ان را ببندید و بگذارید به مدت ۳ دقیقه دم بکشد وسپس بگذارید خنک شود. می‌توانید عسل را به عنوان مزه اضافه کنید. توصیه می‌شود که این محلول در حدود ۲ تا ۳ بار در روز مصرف شود. این یک درمان طبیعی برای از بین بردن نفخ شکم است.

۲۳. آنقوزه

آنقوزه به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای نفخ معده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای دیدن آثار خوب، باید با مخلوط کردن آسافتیدا به چند قطره آب، خمیر را درست کنید.

پس خمیر را روی شکم خود بمالید.

بگذارید در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باشد. شما به زودی از مشکل گاز خلاص خواهید شد

۲۴٫نمک سیاه

این درمان یک درمان محبوب برای نفخ معده است.

شما باید ۵ گرم پودر زنجبیل خشک‌شده, آنقوزه, نمک سیاه و پودر هل را مخلوط کنید.

سپس, این مخلوط (یک و نیم قاشق چای خوری) را برای رهایی سریع از علایم مرتبط با نفخ شکم میل کنید.

روش دیگر، استفاده از نمک سیاه در یک لیوان آب‌گرم است.

سپس عصاره لیمو (یک قاشق چای خوری) و یک مشت آنقوزه به آن اضافه کنید.

این محلول را سه بار در روز مصرف کنید. این کار به کاهش مشکل شکم کمک می‌کند.

۲۵٫تریفالا

تریفالا می‌تواند به درمان کل دستگاه گوارش کمک کند.

کاری که باید انجام دهید این است که آب‌گرم (نصف فنجان) را بردارید.

سپس عسل (نصف قاشق چای خوری) و تریفالا(نصف قاشق چای خوری) را در آن بریزید.

در وقت خواب از آن لذت ببرید.

۲۶٫برگ بو

برای استفاده از این درمان برای درمان نفخ معده, چند برگ بوی خشک را در آب بجوشانید.

آن را برای حدود ده دقیقه دم گذاشته و بعد از فشار دادن عصاره آن را نگه دارید.

بعد از نوشیدن این مایع حدود ۳۰  دقیقه باید از دراز کشیدن اجتناب کنید. در جای خود بمانید.

۲۷٫نارون آمریکایی

پوست درخت نارون آمریکایی نیز یک درمان خوب برای نفخ معده است.

چای نارون آمریکایی  و لغزنده نیز به عنوان یک وسیله دفاعی  ضد نفخ شکم عمل می‌کند.

۲۸٫داروهای گیاهی

یک قاشق چای خوری از گیاه بوصیر, بابا آدم, پودر لیمو خشک شده, بابونه و برگ یا ریشه گل قاصدک را بردارید.

سپس آن‌ها را به آب‌گرم اضافه کنید و سپس درپوش را بپوشانید.

آن‌ها را برای چند دقیقه در آب‌گرم بگذارید. بگذارید مایع سرد شود.

می‌توانید شکرقهویه ای یا شکر سفید را برای طعم اضافه کنید.

هر روز و حداقل  به مدت دو هفته برای درمان مشکلات نفخ قبل از قاعدگی مصرف کنید.

۲۹٫برگ تنبول

بعد از هر وعده غذایی, توصیه می‌شود یک برگ تنبول بخورد.

یک گل میخک در برگ‌ها بگذارید و سپس آن را تا کنید.

سپس آن را به آرامی بجوید تا شیره آن را استخراج کند.

این برگ, گازهای روده‌ای و همچنین تولید شیره هضمی را تحریک می‌کند.

۳۰٫ریشه مارشملو

مخلوطی از پپسین و مارشملو برای کاهش مشکلات هضم شامل نفخ, درد شکم, عفونت‌های شکمی, التهاب روده و نفخ شکم بسیار موثر است و به هضم مناسب و تنظیم متابولیسم کمک می‌کند.

۳۱٫هل

این درمان یکی از درمان‌های خانگی عالی برای نفخ معده است.

برای نتایج فوری, بهتر است در حدود ۵ دانه هل غلاف دار را بعد از هر وعده غذا میل کنید .

همچنین می‌توانید مقداری آب لیمو با تعدادی هل دارای غلاف برای اثرات بهتر مصرف کنید.

منبع

مطالب مرتبط