دسته‌ها: نیمروز

عوارض جانبی رانیتیدین در بارداری + نحوه عمل زانتاک

بسیاری از زنان از شکم در حال رشد و درخشان و آشکاری که با بارداری همراه است استقبال می‌کنند ، اما حاملگی می‌تواند برخی علائم ناخوشایند را نیز به همراه داشته باشد. یک مشکل رایج سوزش معده است. در این مطلب به عوارض جانبی رانیتیدین در بارداری و سوزش معده می پردازیم.

سوزش معده اغلب در اواخر سه‌ماهه اول شروع میشود و ممکن است در طول بارداری بدتر شوند . و باید بعد از این که نوزادتان به دنیا آمد از بین برود ، اما در عین حال ، ممکن است به این مساله فکر کنید که چه کاری می‌توانید برای تسکین درد انجام دهید . ممکن است وسوسه شده باشید تا داروی بدون نسخه مانند زانتاک را که به کاهش اسید کمک میکند تهیه کنید . اما قبل از اینکه این کار را انجام دهید ، باید در مورد عوارض آن در دوران بارداری بدانید

عوارض جانبی رانیتیدین در بارداری

چگونه بارداری منجر به سوزش معده می‌شود

در دوران بارداری , بدن شما بیشتر هورمون پروژسترون را تولید می‌کند . این هورمون ممکن است دریچه بین معده و مری را شل کند . بیشتر اوقات دریچه برای نگه داشتن اسید در معده بسته می‌ماند . اما در زمان بارداری ،دریچه ممکن است باز شود و اجازه دهد که اسید معده وارد مری شود . این امر منجر به تحریک و علائم سوزش معده می‌شود .

وقتی رحم منبسط می‌شود , فشار بر دستگاه گوارش شما قرار می گیرد . این امر می‌تواند اسید معده را به مری بفرستد.

درمان سوزش معده در دوران بارداری

زانتاک در هر زمانی در دوران بارداری تجویز می‌شود . داروهای دیگر جز داروهای بدون نسخه دوران بارداری نیستند ، اما تجویز زانتاک به عنوان داروی بارداری رده B توسط اداره غذاو داروی آمریکا ( FDA ) در نظر گرفته می‌شود . رده بندی B بدین معنی است که مطالعات نشان داده‌اند زانتاک برای جنین در حال رشد، مضر نیست .

با این حال ، پزشکان به طور معمول توصیه نمی‌کنند که زنان باردار به عنوان اولین درمان برای استفراغ خفیف که گاه اتفاق می‌افتد و یا کم‌تر از سه بار در هفته اتفاق می افتد از این دارو استفاده کنند . آن‌ها اغلب پیشنهاد می‌کنند رژیم غذایی خود را تغییر دهند و یا عادت‌های دیگر را تغییر دهند . اگر این کار عملی نشود ، ممکن است دارو را پیشنهاد کنند .

اولین درمان دارویی برای سوزش معده در دوران بارداری داروی بدون نسخه ضد اسید معده یا سوکرالفیت تجویزی است . این داروی ضد اسید معده فقط حاوی کلسیم است که در طول دوران بارداری ایمن تلقی می‌شود . سوکرالفیت به صورت موضعی در معده عمل می‌کنند و تنها مقدار کمی در جریان خون جذب می‌شود . این به این معنی است که خطر بسیار کمی جنین در حال رشد را تهدید می کند .

اگر این داروها کار نکنند ، ممکن است پزشک شما یک مسدود کننده هیستامین مثل زانتاک را پیشنهاد کند .

زمان عمل کردن زانتاک یا رانیتیدین

زانتاک کمی طول می‌کشد تا کار کند ، بنابراین برای جلوگیری از سوزش معده ، می‌توانید ، ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از غذا بخورید . برای سوزش معده خفیفی که گاه و بیگاه رخ می دهد ، می‌توانید یک یا دو بار در روز ۷۵ میلی‌گرم دارو مصرف کنید . اگر سوزش معده کمی داشته باشید ، می‌توانید یک یا دو بار در روز ۱۵۰ میلی‌گرم زانتاک بخورید . با دکتر یا داروساز صحبت کنید و تصمیم بگیرید که کدام مقدار برای شما مناسب تر است .

بیش از دو بار در روز زانتاک مصرف نکنید . حداکثر مقدار در هر روز ۳۰۰ میلی‌گرم است . اگر سوزش معده بعد از دو هفته درمان با زانتاک ادامه دارد ، به پزشک خود بگویید چرا که یک بیماری دیگر ممکن است باعث بروز این علائم شود.

عوارض جانبی رانیتیدین در بارداری

بیشتر مردم زانتاک را خوب تحمل می‌کنند . اما این دارو می‌تواند باعث عوارض جانبی ناخواسته شود . برخی از عوارض جانبی معمولی زانتاک نیز می‌تواند ناشی از بارداری باشد . این موارد عبارتند از:

• سردرد

• خواب‌آلودگی

• اسهال

• یبوست

زانتاک همچنین می تواند موجب گیجی و سرگیجه شود . این اثر جانبی خطرناک است زیرا ممکن است باعث زمین خوردن شما شود ، که می‌تواند به ویژه در دوران بارداری نگران‌کننده باشد . اگر سرگیجه دارید به پزشک خود بگویید .

به ندرت ممکن است زانتاک اثرات جانبی جدی داشته باشند . این اثر جانبی جدی شامل سطوح پایین پلاکت می‌شود . برای لخته شدن خون به پلاکت نیاز هست . با این وجود زمانی که مصرف دارو را متوقف میکنید سطح سلول‌های شما به حالت عادی باز خواهد گشت .

برای جذب شدن توسط بدن ، برخی داروها به اسید معده نیاز دارند . زانتاک، سطح اسید را در معده شما کاهش می‌دهد ، بنابراین می‌تواند با داروهایی که نیاز به اسید معده دارند ، تداخل داشته باشد. تداخل به این معنی است که آن‌ها برای درمان شرایط شما مثبت عمل نمی‌کنند . این داروها شامل موارد زیر هستند:

• کتوکونازول

• تتراکونازول

• هندوینور

• اتازناویر

• نمک های آهن

نحوه عمل زانتاک

زانتاک یک داروی کاهش دهنده اسید است . برای تسکین سوزش معده، سوهاضمه و ترش کردن به کار می‌رود که ممکن است به خاطر خوردن یا نوشیدن برخی غذاها و نوشیدنی‌ها ایجاد شده باشد . زانتاک نقاط قوت ویژه‌ای دارد که به عنوان داروی بدون نسخه پزشک دردسترس هستند .

زانتاک دارویی بدون نسخه و تنها یک قرص است که از راه دهان خورده می شود. جز اصلی فعال در زانتاک ، رانیتیدین است . که در دوزهای ۷۵ میلی‌گرم و ۱۵۰ میلی‌گرم وجود دارد . همچنین در اشکال مختلف به عنوان یک داروی تجویزی در دسترس است .

زانتاک به گروهی از داروها که مسدود کننده هیستامین نامیده می‌شود تعلق دارد . این دارو مقدار اسید تولید شده در معده شما را کاهش می‌دهد . این دارو از علائم سوزش معده جلوگیری می‌کند .

داروی بدون نسخه زانتاک برای جلوگیری و درمان علایم سوزش معده از سو هاضمه و ترش کردن به کار می‌رود . مقادیر بیشتر تجویز شده از این دارو برای درمان بیماری‌های جدی تر گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرند . این موارد عبارتند از زخم معده و رفلاکس معده به مری .

این دارو به حالت تهوع کمک نمی‌کند مگر این که حالت تهوع به طور مستقیم به سوزش معده مرتبط باشد . اگر شما از حالت تهوع صبحگاهی یا تهوع در دوران بارداری رنج می‌برید ، مانند بسیاری از زنان دیگر از پزشک خود بخواهید که به شما کمک کند که چگونه آن را درمان کنید .

در مورد عوارض جانبی رانیتیدین در بارداری با دکتر خود صحبت کنید

اگر در دوران بارداری با سوزش معده سر و کار دارید ، از پزشک خود این سوالات را بپرسید :

* ایمن‌ترین راه برای رهایی از سوزش معده من چیست ؟

* آیا من می‌توانم در هر زمانی در دوران بارداری از داروی بدون نسخه زانتاک استفاده کنم ؟

* چه مقدار از زانتاک باید استفاده شود ؟

* اگر زانتاک مرا تسکین ‌دهد ، تا چه زمان میتوانم از آن استفاده کنم و خطری برای من ندارد ؟

به خاطر داشته باشید، اگر هنوز از سوزش معده پس از استفاده از زانتاک به مدت دو هفته رنج می‌برید ، به پزشک خود بگویید . یک موضوع و یا بیماری دیگر می‌تواند باعث این مشکل شده باشد . اگر هم چنین مشکلات دیگری دارید به پزشک خود بگویید :

• مشکل و یا درد هنگام بلعیدن غذا

• استفراغ با خون

• مدفوع خونی یا سیاه

• سوزش معده بیش از سه ماه

این ها ممکن است علائم بیماری جدی مانند زخم یا مشکلات گوارشی جدی باشند .

منبع

 

مطالب مرتبط