دسته‌ها: نیمروز

کربوهیدرات باعث چاقی می‌شود؟ / کربوهیدرات چیست؟ + انواع

آیا کربوهیدرات باعث چاقی می‌شود؟

در این مطلب اطلاعاتی در مورد انواع کربوهیدرات و تفاوت میان آن ها می دهیم و به این سوال پاسخ می دهیم که آیا کربوهیدرات باعث چاقی می‌شود؟

غالب آدم‌ها کربوهیدرات را بد می‌دانند و به هر قیمتی که شده از آن دوری می‌کنند. اما واقعیت این است که کربوهیدرات‌های خوب هم وجود دارند. فقط باید دقت داشته باشید که کدام نوع را مصرف می‌کنید.

در حالی که بسیاری از آدم‌ها درباره کربوهیدرات‌های ساده و کربوهیدرات‌های پیچیده چیزهایی شنیده‌اند، اما شیوه‌ی دیگری هم برای دسته‌بندی کربوهیدرات‌ّها وجود دارد: کربوهیدرات‌های کامل در مقایسه با کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده. این روش دسته‌بندی باعث می‌شود که تفاوت‌ها بهتر از روش قبلی عنوان می‌شوند.

بیش تر بخوانید: آیا چاقی به دوران کودکی مرتبط است؟ / عادت‌های کودکی که می‌تواند موجب چاقی شود

تفاوت بین کربوهیدرات‌ها

برای درک آنچه در موردش صحبت می‌کنیم، اجازه دهید یک قدم به عقب بر گردیم و تفاوت‌ها را در سه شکل از کربوهیدرات توضیح بدهیم.

* نشاسته‌ها کربوهیدرات‌های پیچیده هستند. زنجیرهای قند آنها خیلی طولانی است، تجزیه و پردازش آنها و تبدیل آنها به گلوکز در بدن زمان زیادی به طول می‌انجامد. سلول‌های مختلف در بدن به این شکل قند متکی هستند تا انرژی داشته باشند. غذاهایی که حاوی نشاسته هستند، باعث می‌شوند ما احساس سنگینی کنیم زیرا بدن زمان زیادی برای تجزیه و هضم آنها نیاز دارد.

* کربوهیدرات‌های ساده به سرعت پردازش می‌شوند، ساکاروز، فروکتوز و گلوکز را به بدن ما ارائه می‌دهند. و از آنجایی که خیلی سریع پردازش می‌شوند، خیلی زود پس از مصرف‌شان گرسنه می‌شویم. این نوع کربوهیدرات هم بسته به منبع قند کاملا خوب است.

* فیبر نوعی کربوهیدرات است که ارزش غذایی واقعی ندارد. بدن ما قادر به هضم آن نیست. اما مزایای دیگری را برای بدن ما فراهم می‌کند. یکی از مزایای فیبر این است که باکتری‌ها در معده ما می‌توانند از بخشی از آن به عنوان انرژی استفاده کنند. به این ترتیب فرایند گوارش بهبود می‌یابد و حرکات روده منظم می‌شوند.

کربوهیدرات‌های کامل و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

با این دانش، اکنون می‌توانیم بحث کنیم که کربوهیدرات‌های کامل و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده چه تاثیر بر بدن ما دارند.

کربوهیدرات‌های کامل

کربوهیدرات‌های کامل در طبیعت یافت می‌شوند. میوه‌ها و سبزیجات منابع عالی این نوع کربوهیدرات هستند. این غذاها معمولا دارای فیبر و ویتامین و مواد معدنی مختلف هستند. خوردن میوه‌ها و سبزیجات معمولا سطح قند خون را در حد متعادل حفظ می‌کند. در غیر این صورت، سطح بالای قند خون می‌تواند منجر به دیابت و سایر مشکلات سلامتی شود.

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

این‌ها کربوهیدرات‌هایی هستند کالری صفر دارند و در سودا و آبجو، آب‌نبات‌ها و شیرینی‌ها یافت می‌شوند. آنها مواردی هستند که مصرف کالری شمارا افزایش می‌دهند بدون اینکه مواد مغذی مورد نیاز برای عملکردهای بدن‌تان را به شما ارائه بدهند. آنها همچنین می‌توانند باعث افزایش سطح قند خون شوند و به طور بالقوه قادرند فرد را به دیابت مبتلا کنند.

درست یا غلط – کربوهیدرات باعث چاقی می‌شود؟

نه! آنها واقعا شما را چاق نمی‌کنند. در آمریکا و در واقع هر کشور مدرنی، ترکیبی از چند عامل است که باعث می‌شود چاق شوید. مثلا آمریکایی‌ها بیشتر از کشورهای دیگر غذاهای فرآوری‌شده مصرف می‌کنند، و همین باعث افزایش نرخ چاقی در این کشور شده‌است. ما معمولا عجله‌ای غذا می‌خوریم، نوشیدنی‌های پر از قند می‌خوریم و در این میان کلی هم هله هوله پرکاری مصرف می‌کنیم!

شایعات را باور نکنید! شما برای سلامتی به کربوهیدرات‌ها نیاز دارید

خوب حالا که می‌دانید کربوهیدرات‌ها آنطور که شایعه شده، بد نیستند، بقیه را هم در جریانم بگذارید! واقعیت این است که چاقی به دلیل مصرذف کربوهیدرات ایجاد نمی‌شود. بلکه خوردن مواد غذایی ناسالم و داشتن عادات غذایی و سبک زندگی بد، مجرمین اصلی چاقی هستند! به این ترتیب بکوشید، کربوهیدرات‌های سالم را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید و از فوایدی که برای سلامتی دارند بهره‌مند شوید.

منبع: healthbenefitstimes