دسته‌ها: نیمروز

۸ درمان خانگی خارش + راه های از بین بردن خارش بدن

اگر می خواهید در مورد درمان های خانگی خارش بدن و راه های از بین بردن خارش و درمان طبیعی و فوری خارش بدن بدانید ادامه مطلب را بخوانید.

خارش پوست می تواند واقعا آزاردهنده و خسته‌کننده باشد. دلایل شایع بروز خارش پوست عبارتند از: نیش حشرات، استرس، آلرژی‌ها و اختلالات پوستی مثل اگزما و پسوریازیس. اما خوشبختانه درمان‌های خانگی و طبیعی زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد که در این نوشتار به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

۱. استفاده از روغن معطر نعنا

روغن معطر نعنا یک اثر خنک‌کننده روی پوست دارد و به همین دلیل می‌تواند درد و خارش را تسکین بدهد. روغن نعنا فلفلی هم می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد. اما یک نکته را همیشه در یاد داشته باشید و آن اینکه همه‌ روغن‌های معطر را پیش از استفاده روی پوست، با یک روغن حامل رقیق کنید.

۲. خنک کردن ناحیه دچار خارش

آکادمی درماتولوژی آمریکا توصیه می‌کند که یکی از شیوه‌های مناسب برای تسکین خارش استفاده از یک تکه پارچه خیس و خنک یا پک سرمایشی است. می‌توانید پک یا پارچه را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در ناحیه قرار بدهید تا خارش تسکین بیابد. خنک کردن در واقع التهاب ایجادکننده‌ خارش را کاهش می‌دهد. روش دیگر این است که کرم یا لوسیون مرطوب‌کننده را در یخچال قرار بدهید تا خنک شود و بعد آن را روی پوست استعمال کنید.

بخوانید: ۱۹ درمان خانگی خارش و التهاب نیش حشرات + پیشگیری

۳. پیچیدن پوست در یک پارچه مرطوب

برای انجام این درمان مطابق با مراحل زیر پیش بروید:

– ابتدا یک تکه گاز استریل را در آب گرم قرار بدهید تا خیس شود.

– گاز استریل مرطوب را دور ناحیه دچار خارش بپیچید.

– بعد یک گاز استریل خشک را روی قبلی بپیچید.

– موقع لباس پوشیدن مراقب باشید که باند را از جایش تکان ندهید.

– اجازه بدهید چند ساعت یا شب تا صبح باند دور پوست بماند.

۴. جوی دوسر کلوئیدی

جوی دوسر کلوئیدی، جویی است که خوب پودر شده و در آب حل می‌شود. ترکیب حاصل به عنوان سدی روی پوست عمل می‌کند و سبب حبس شدن رطوبت در پوست می‌شود. جوی دوسر کلوئیدی به درمان خشکی و خارش پوست کمک می‌کند.

۵. سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید استیک است که انسان‌ها از هزاران سال پیش برای ضدعفونی کردن زخم‌ها استفاده می‌کردند. مطابق با پژوهش‌های صورت گرفته، سرکه سیب به خصوص برای درمان خارش کف سر موثر است.

برای استفاده از این ماده آن را به نسبت مساوی با آب ترکیب کنید و بعد محلول حاصل را روی کف سر بمالید. وقتی که محلول خشک شد، سرتان را با آب ولرم شستشو دهید.

۶. استفاده از مرطوب‌کننده‌ها

مرطوب‌کننده‌ها مثل کرم‌ها و لوسیون‌ها می‌توانند لایه بیرونی پوست را هیدراته کنند. آنها معمولا برای کنترل اختلالات پوستی که موجب خارش می‌شوند، عالی هستند.

یک مرطوب‌کننده‌ خوب دارای نرم‌کننده و نم‌نگهدار است. نم‌نگهدار آب را به داخل پوست می‌کشد و نرم‌کننده یک لایه محافظ روی سطح پوست ایجاد می‌کند و به این ترتیب رطوبت را داخل پوست حبس می‌کند. بهترین حالت این است که مرطوب‌کننده را بلافاصله بعد از حمام استعمال کنید که پوست هنوز نم دارد.

۷. جوش شیرین

جوش شیرین دارای خواص ضد قارچ است و پژوهش‌ها نشان می‌دهند که برای درمان اختلالات پوستی مرتبط با قارچ تاثیر زیادی دارد. برای استفاده از این ماده یک چهارم فنجان جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا ترکیب قوام خمیری داشته باشد. سپس خمیر را روی نواحی دچار خارش استعمال کنید.

۸. از مواد تحریک کننده دوری کنید

کسانی که دچار خارش هستند باید از برخی مواد دوری کنند چرا که سبب بدتر شدن این اختلال می‌شوند. این مواد عبارتند از آب داغ، محصولات پوستی دارای عطر، لباس‌های پشمی.

* نکته: کسانی که در اثر استرس خارش می‌گیرند، می‌توانند برخی تکنیک‌های کاهش‌دهنده استرس را امتحان کنند از جمله یوگا و مراقبه.

منبع: medicalnewstoday

مطالب مرتبط