دسته‌ها: نیمروز

تمیز کردن دستگاه گریل : چگونه دستگاه گریل را تمیز کنیم؟

دستگاه گریل را چگونه تمیز کنیم ؟‌ تمیز کردن دستگاه گریل برقی و تمیز کردن گریل گازی به همراه توضیحات کامل را در ادامه بخوانید.

بخوانید : رژیم لاغری هفته ای نیم کیلو : چگونه در یک هفته لاغر شویم؟

اگر جز کسانی هستید که مدام از دستگاه گریل برای کباب کردن غذاها استفاده می‌کنید تمیز نگه داشتن آن بسیار مهم است زیرا هم موجب طولانی‌تر شدن و هم سلامت غذاهای شما می‌شود. فرقی نمی‌کند دستگاه گریل شما زغالی، گازی یا برقی است باید هر بار که از آن استفاده می‌کنید آن را تمیز کنید تا باکتری‌ها و ذرات باقی مانده غذا که روی آن برطرف شوند. این کار سخت نیست، شما می‌توانید خیلی راحت این کار را انجام دهید. این مطلب به شما کمک می‌کنید چگونه دستگاه گریل خود را تمیز کنید.

تمیز کردن دستگاه گریل

مرحله اول

ابتدا حرارت گریل خود را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روشن کنید. در گریل را برداشته و با روشن کردن آن تمیزکاری اولیه را شروع کنید و با داغ شدن باقی مانده‌های غذا به راحتی آنها را از سطح پاک کنید. برای این کار بهتر از یک دستکش استفاده کنید.

مرحله دوم تمیز کردن دستگاه گریل

منبع گاز را قطع کنید و میله‌های گریل را پاک کنید. برای اینکار می‌توانید از یک براش گریل یا کاردک استفاده کنید تا ذرات باقی مانده غذا که در بین لایه‌های داخلی گیر کرده‌اند را جدا کنید. گفتنی اس هیچ وقت مستقیم دست به گریل نزنید چون ممکن است هنوز داغ باشد.

مرحله سوم

در این مرحله باید با یک کاردک پلاستیکی پوشش کلاهک را تمیز کنید. برای اینکار باید برای خراشیدن ذرات باقیمانده کلاهک گریل را بردارید. در هنگام خراشیدن مواظب باشید به دست خود آسیب نزنید.

مرحله چهارم

پس از خراشیدن ذرات باقی مانده از روی سطح گریل از یک شیلنگ فشار قوی هوا برای خارج کردن ذراتی که داخل گریل ریخته شده است استفاده کنید. سپس سطح گریل را بایک دستمال پاک کنید.

مرحله پنجم تمیز کردن دستگاه گریل

توری گریل را دربیاورید و کنار بگذارید. قسمت زیرین گریل را تمیز کنید. توری را با آب و صابون بشویید. داخل گریل را از هرگونه ذغال و ذرات سوخته غذا پاک کنید.

بخوانید : برنامه کامل رژیم لاغری سیب : رژیم سیب چیست؟

نحوه تمیز کردن بدنه داخلی گریل گازی

مرحله اول

با کمک یک برس سطح صاف و بزرگ داخلی گریل را بخراشید. با توجه به نوع گریل‌تان ممکن است مشعل‌های گریل به آن متصل باشند. روی آن‌ها را هم با برس تمیز کنید. پوشش‌های مشعل را بردارید. حالا که پوشش های مشعل را برداشتید، می توانید مشعل ها را کاملا بررسی کنید. اگر دور آن ها محافظ قرار گرفته باشد، ممکن است نیاز کمی به تمیز کردن داشته باشند، پس آنها را با یک سیم فلزی یا فولادی بشویید. بعد، آن ها را به صورت آزادانه با یک رقیق کننده اسپری کنید و با یک سیم فلزی بمالید. برای اینکه از روشن شدن آن مطمئن شوید نگاهی دقیق به سوراخ های آن بیندازید. اگر سوراخ ها مسدود شده باشند، از میخ یا سنجاق برای باز کردن آن استفاده کنید.

مرحله دوم تمیز کردن دستگاه گریل

سینی یا کفه چربی را بیرون بیاورید و آن را تمیز کنید. در قسمت پایین بدنه گریل یک سینی قابل جابجایی وجود دارد که معمولا ذرات باقی مانده وسوخته غذا داخل آن میریزد و چرب است. با آب گرم و صابون آن را بشویید و بعد با یک دستمال خشک کنید و در هوای آزاد بگذارید تا خشک شود.

مرحله سوم

با کمک یک سیم ظرف شویی منحرف کننده گرمای گریل را که یک قطعه کوچک و نازک است تمیز کنید. این قطعه کمک می‌کند گرمای اضافه بیرون برود.

مرحله چهارم تمیز کردن دستگاه گریل

با شیلنگ فشار قوی هوا داخل گریل را دوباره تمیز کنید. هنگامی که داخل گریل تمیز شد شما می‌توانید با یک پارچه نرم بیرون آن را پاک کنید. ابتدا پارچه را با آب گرم خیس کنید و بعد هر بخش از گریل که لکه‌های غذا در آن باقی مانده را پاک کنید. پس از اتمام کار پوشش گریل خود را بگذارید تا از ان محافظت کند.

نحوه نگه داری از یک گریل ذغالی

مرحله اول

مشعل گریل ذغالی خود را روشن کنید و اجاز دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بسوزد. این کار باعث می‌شود تمام جرم‌ها و ذرات سوخته غذا بسوزنند. اجازه دهید آتش خاموش و گریل خنک شود. ممکن است خنک شدن گریل چند ساعت طول بکشد.

مرحله دوم

با کمک یک اسفنج خوب و آب گرم کلاهک گرما را تمیز کنید. سپس آن را بشویید و با یک پارچه خشک کنید. اکثر کلاهک‌های گریل‌های ذغالی با لعابی ساخته شده‌اند که به راحتی تمیز می‌شوند. اگر کلاهک گرما به سختی تمیز می‌شود نشان دهنده این است که باید یک کلاهک جدید تهیه کنید.

مرحله سوم تمیز کردن دستگاه گریل

میله‌های گریل را با یک برس مخصوص گریل تمیز کنید. برخی از میله‌ها ممکن است ذرات سوخته غذای زیادی به آن چسبیده باشد باید چند دفعه با کارک و اسفنج سیمی روی آن بکشید. سپس میله‌های را با آب سرد بشویید.

مرحله چهارم

یک جفت دستگش دستتان کنید و بعد ذغال‌ها را از گریل خارج کنید. تمام خاکستر‌ها و ذغال‌ها را بیرون بریزید. از یک سیم ظرف شویی برای تمیز کردن داخل محفظه ذغال استفاده کنید. سپس با اسفنج مرطوب آن را پاک و بعد خشک کنید.

نحوه تمیز کردن گریل برقی

مرحله اول

بهترین زمان برای پاک کردن گریل‌های برقی پس از آخرین باری که استفاده می‌کنید است.

قبل از اینکه شروع به تمیز کردن کنید گریل را از برق بکشید و اجازه دهید خنک شود.

ترموستات الکترولیکی را بردارید و آن را کنار بگذارید.

با یک پارچه نرم  و خشک می‌توانید ترموستات را تمیز کنید.

مرحله دوم تمیز کردن دستگاه گریل

برخی گریل‌های برقی یک سینی یا صفحه گرمایشی قایل حمل دارند.

اگر می‌توانید این صفحه را بیرون بیاورید.

سپس با آب و صابون آن را تمیز بشویید و در هوای آزاد اجازه دهید خشک شود.

مرحله سوم

اگر نمی‌توانید این صفحه را بیرون بیاورید، یک اسفنج بردارید و مقداری مایع تمیز کننده به آن بزنید.

آن را خیس کنید و بعد سینی را تمیز کنید.

دوباره اسفنج خود را خیس کنید و مجددا صفحه را تمیز کنید.

مرحله چهارم

یک اسفنج یا پارچه‌ای بردارید و آن را خیس کنید.

سپس پارچه را به سطوح خارجی گریل بکشید.

به خوبی آن را تمیز و خشک کنید تا جای لکه‌های آب باقی نماند.

بدنه گریل را با یک پارچه کاملا خشک کنید.

مرحله پنجم تمیز کردن دستگاه گریل

دستکش دستتان کنید و گریل را که قبل آن گرم کنید و به درجه۱۰۷ سانتی گراد برسانید و دوباره از برق بکشید.

یک فنجان آب داغ و یک قاشق غذاخوری تمیز کننده شیمیایی گریل را در یک کاسه بریزید.

سپس محلول را روی سطح داغ گریل بریزید و سپس با یک برس روی آن بکشید.

سریع برس را بکشید تا رنگ رفتگی از بین برود.

سپس سطح داغ را با صابون و آب گرم بشویید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود.

مرحله ششم

اجازه دهید گریل به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه خنک شود.

بعد از یک پاک کننده شیمیایی برای از بین بردن رنگ رفتگی استفاده کنید.

سطح گریل خود را با یک روغن پخت و پز پاک کنید تا در آینده برای استفاده‌ بعدی دچار تغییر رنگ نشود.