دسته‌ها: نیمروز

درمان‌ خانگی خارش پوست سر : راه های رفع خارش پوست سر

رفع و از بین بردن خارش پوست سر و راه های درمان‌ خانگی خارش پوست سر و چگونه خارش سر را در خانه و با روش طبیعی از بین ببریم

روش های درمان‌ خانگی خارش پوست سر

۱. درمان‌ خانگی خارش پوست سر با سرکه سیب

سرکه سیب خواص ضدباکتری، ضدالتهاب و ضدقارچ دارد. می‌تواند به خارش ناشی از خشکی پوست کمک کند. سرکه سیب را در مقداری آب گرم حل کنید و روی پوست سر استفاده کنید.

بخوانید :‌علت خارش گوش چیست ؟‌ + درمان خانگی خارش گوش

۲. روغن نارگیل ارگانیک

روغن نارگیل ارگانیک به طور طبیعی از نارگیل‌های رسیده به دست می‌آید. این روغن حاوی اسید لوریک است، یک چربی اشباع شده که خواص ضدمیکروبی دارد. اسید لوریک به پوست کمک می‌کند روغن نارگیل را به خوبی جذب کند. به این ترتیب سبب تسکین خارش پوست سر می‌شود. روغن نارگیل برای خارش پوست سر ناشی از اگزما نیز موثر است.

۳. روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع فلفلی می‌تواند در کاهش شوره و تسکین پوست سر و خارش ان موثر باشد. مقداری از آنرا با یک روغن دیگر، مثلا روغن زیتون، رقیق کنید و پیش از شامپو زدن پوست سر را با آن ماساژ دهید. همچنین می‌توانید پس از شامپو زدن با چای نعناع سرتان را شستشو دهید.

۴. درمان‌ خانگی خارش پوست سر با مراقبه

شاید برایتان عجیب باشد که فعالیت‌های کاهنده‌ی استرس از جمله مراقبه، می‌تواند در بهبود خارش پوست سر ناشی از اضطراب موثر باشد. همچنین می‌تواند خارش ناشی از اگزما را نیز کاهش دهد.

۵. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضدمیکروبی، ضدقارچ، و ضدعفونی کننده است. همچنین دارای اثرات ضدالتهابی است. روغن درخت چای می‌تواند سبب تحریک پوست شود پس حتما پیش از استفاده آن را رقیق کنید.

می توانید ۱۰ الی ۲۰ قطره روغن درخت چای را با یک شامپوی ملایم یا روغن زیتون ترکیب کنید و مستقیما پوست سرتان را با آن ماساژ دهید. روغن درخت چای می‌تواند خارش ناشی از شوره سر، درماتیت سبوره و شپش سر را از بین ببرد. هرگز آن را نبلعید.

۶. درمان‌ خانگی خارش پوست سر با شامپوی پیریتون روی

مطالعه‌ی گسترده‌ای نشان داد افراد مبتلا به شوره و درماتیت سبوره بیش از دوبرابر افراد عادی در پوست سر خود هیستامین دارند. این مطالعه اثرات شامپوهای حاوی پیریتون اسید را بر سطح هیستامین بررسی کرد. سطح هیستامین شرکت‌کنندگان و شدت خارش آن‌ها به طرز چشمگیری کاهش یافت.

برخی افراد با استفاده روزانه از آن‌ها نتایج بهتری دریافت می‌کنند. ممکن است برای عده‌ای بیش از حد خشک‌کننده باشد و بهتر باشد هر دو سه روز یک بار از آن استفاده کنند.

۷. سالیسیلیک اسید

شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک در درمان خارش پوست سر ناشی از پسوریازیس و درماتیت سبوره موثر است. اسید سالیسیلیک یک بتاهیدروکسی اسید است که در برگ‌های درخت همیشه‌سبز و پوسته درخت بید سفید است. این ماده خواص ضدالتهاب و ضدباکتری دارد و می‌تواند پوست را لایه‌برداری کنید. افرادی که به آسپرین حساسیت دارند نباید از آن استفاده کنند. 

۸. شامپو کتوکونازول

کتوکونازول یک عامل ضدقارچ است و در کاهش مخمر مالاسزیا موثر است. این قارچ سبب پسوریازیس پوست سر می‌شود. شامپوهای حاوی آن شوره و خارش ناشی از درماتیت سبوره را کاهش می‌دهد.

۹. درمان‌ خانگی خارش پوست سر با سلنیوم سولفاید

سلنیوم سولفاید یک داروی ضدعفونت برای درمان درماتیت سبوره است. این دارو با کاهش رشد مخمر روی پوست سر عمل می‌کند. همچنین به صورت شامپو و لوسیون در دسترس است. توصیه می‌شود به مدت یک ماه ابتدا دو بار در هفته و بعد یک بار در هفته از آن استفاده کنید.

منبع: healthline

مطالب مرتبط