دسته‌ها: نیمروز

درمان گرفتگی گوش : ۵ درمان خانگی و طبیعی گرفتگی گوش

گوش‌ها از مهمترین ارگان‌های حسی هستند که شما را با دنیا ارتباط می‌دهند. درمان گرفتگی گوش و چگونه گرفتگی گوش را از بین ببریم و راه های درمان خانگی گرفتگی گوش

بخوانید: عفونت گوش در استخر:۱۲ درمان خانگی عفونت گوش + دلایل و علائم

آنها نه تنها کمک‌تان می‌کنند که نسبت به محرک‌های متفاوت واکنش نشان بدهید بلکه در حفظ تعدل بدن‌تان هم نقش دارند. اما گاهی پیش می‌آید که این ارگان‌های مهم دچار مشکل شوند و آن وقت است که همه چیز ناخوشایند به نظر می‌رسد. به عنوان مثال گوش‌ها ممکن است در اثر سرماخوردگی یا در طول پرواز دچار گرفتکی شوند. گرفتگی گوش هم درد ایجاد می‌کند و هم سبب بروز اختلال در فعالیت‌های روزانه‌تان می‌شود. خوشبختانه این مشکل با درمان‌های خانگی که در این نوشتار گردآوری شده‌اند، قابل درمان است.

درمان‌های خانگی گرفتگی گوش

۱. سرکه سیب

سرکه سیب خواص ضدمیکروبی دارد و بنابراین می‌تواند گرفتگی گوش ناشی از سرماخوردگی را درمان کند. برای انجام این درمان جهت رفع گرفتگی گوش یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری آب مقطر مخلوط کنید و بعد با استفاده از یک قطره‌چکان تمیز، سه تا چهار قطره از محلول را در گوش آسیب‌دیده بریزید. گوش را با یک تکه پنبه پوشش بدهید و سرتان را در جهت مخالف خم کنید. بعد از ۵ دقیقه پنبه را دربیاورید. انجام این درمان ۱ تا ۲ بار در روز کافی است.

۲. درمان گرفتگی گوش با روغن درخت چای

خواص ضدالتهابی این روغن التهاب درون گوش را از بین می‌برد و خواص ضدمیکروبی آن با عفونت‌ها مبارزه می‌کند. برای انجام این درمان ۴ تا ۵ قطره روغن را داخل یک کاسه آب داغ بریزید. بعد روی کاسه خم شوید به طوری که گوش‌تان در معرض بخار آب باشد. روی سرتان حوله بیندازید تا بخار پخش نشود. ده دقیقه در این حالت بمانید. این درمان را یک تا دو بار در روز انجام بدهید.

۳. هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید نوعی سرمنولیتیک است که می‌تواند به نرم شدن موم گوش و حذف راحت آن کمک کند. این ماده می‌تواند به اندازه قطره‌های گوش برای درمان گرفتگی ناشی از جمع شدن موم در گوش موثر باشد. یک قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید ۳٪ را با همین مقدار آب مقطر مخلوط کنید و با استفاده از قطره‌چکان سه قطره از محلول را در گوش آسیب‌دیده بریزید. بگذارید ۵ دقیقه بماند و بعد با یک تکه پارچه، گوش را تمیز کنید. می‌توانید این درمان را به مدت ۴ تا ۵ روز و روزی یک بار انجام بدهید تا گوش کاملا تمیز شود، فقط یادتان باشد قبل از انجام این درمان با پزشک مشورت کنید. در صورت وجود عفونت در گوش این درمان را انجام ندهید.

۴. کمپرس گرم

گرما هم درد را تسکین می‌دهد و هم موم را شل کرده و خروج آن را تسهیل می‌کند. برای انجام این درمان کمپرس گرم را ۵ تا ۱۰ دقیقه زیر گوش آسیب‌دیده بگذارید یا گوش آسیب‌دیده را در معرض بخار آب قرار بدهید. انجام این درمان دو تا سه بار در روز کافی است.

۵. درمان گرفتگی گوش با قرقره با آب نمک

قرقره کردن به رفع احتقان مجاری بینی یا گرفتگی گوش ناشی از سرماخوردگی کمک کند. ۱ قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب گرم خوب مخلوط کنید. با استفاده از محلول آب و نمک قرقره کنید. شما می‌توانید این درمان را هر چند بار که دوست دارید در طول روز انجام بدهید.

منبع: stylecraze

مطالب مرتبط