دسته‌ها: نیمروز

درمان زانو درد : راه های خانگی درمان زانو درد در سالمندان و جوانان

درمان زانو درد و درمان خانگی زانو درد و راه های از بین بردن درد زانو و درمان های خانگی زانو درد سالمندان و جوانان را در ادامه بخوانید.

بخوانید:‌درمان خانگی آب آوردن زانو: راه های تشخیص و درمان آب آوردن زانو

درد زانو اختلال شایعی است که می‌تواند هم در اثر مشکلات کوتاه مدت و هم در اثر مشکلات بلند مدت رخ بدهد. بسیاری از مشکلات کوتاه مدت زانو به دخالت پزشکان نیاز ندارند و فرد می‌تواند کم کم با رعایت یک سری نکات بهبود بیابد. درمان‌های خانگی هم می‌توانند تاثیر مثبتی روی تسکین درد زانو داشته باشند. در این نوشتار با برخی درمان‌های خانگی زانودرد آشنا خواهیم شد.

۱. درمان زانو درد با فعالیت فیزیکی

ورزش کردن می‌تواند توسعه آرتروز را که یکی از دلایل شایع زانودرد است، به تاخیر بیندازد. فعال بودن به لحاظ فیزیکی می‌تواند سلامت بافت غضروفی را بهبود دهد و همچنین شیوه حمایت بدن را از مفاصل تقویت کند. ایروبیک در آب یکی از بهترین ورزش‌هایی است که می‌توانید انجام بدهید زیرا روی زانو فشار وارد نمی‌کند.

۲. کاهش وزن و رژیم غذایی

کسانی که اضافه وزن یا چاقی دارند بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات زانو و در نتیجه متحمل شدن زانودرد قرار دارند. داشتن اضافه وزن سبب می‌شود که فشار بیشتری هم روی زانو باشد. کاهش وزن به تسکین درد زانوی بلند مدت از جمله  درد ناشی از آرتریت کمک شایانی می‌کند. داشتن اضافه وزن التهاب را در سراسر بدن افزایش می‌دهد و زانو هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

۳. داروها

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و دیگر داروها می‌توانند به تسکین درد زانوی ناشی از آرتریت کمک کنند. برخی از این داروها باید در مطب پزشک دریافت شوند و برخی دیگر را در خانه هم می‌توانید مصرف کنید. داروهای موثر برای تسکین زانودرد عبارتند از دیکلوفناک، ‌ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، هیالورونیک اسید داخل مفصلی و کورتیکواستروئیدهای داخل مفصلی که از میان این داروها، مواردی که به مفصل تزریق می‌شوند، از همه موثرتر هستند.

۴. ماساژ

ماساژ حتی در صورتی که توسط خودتان انجام شود می‌تواند به تسکین درد زانو کمک کند. حتی ماساژ دادن عضلات ران هم می‌تواند درد زانو را تسکین بدهد.

۵. درمان زانو درد با ماساژ با روغن

روغن‌های معطر می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد که ماساژ دادن با روغنی که حاوی زنجبیل یا پرتقال است به تسکین درد و بهبود عملکرد زانوی کسانی که از درد متوسط تا شدید رنج می‌بردند، کمک می‌کند. روغن‌های زیادی هستند که برای تسکین درد زانو می‌توانید از آنها استفاده کنید از جمله روغن بابونه، پرتقال و زنجبیل.

۶. کمپرس گرم و سرد

استفاده از گرما و سرما برای درمان درد موثر است و اعتقاد بر این است که این درمان، درد مفصل ناشی از آرتریت را درمان می‌کند.

– گرما عضلات را شل و روان می‌کند و به این ترتیب خشکی زانو کاهش می‌یابد. می‌توانید از کیسه آب گرم یا پد گرمایشی استفاده کنید.

– یخ پیچیده شده لای پارچه، می‌تواند درد، التهاب و تورم را کاهش دهد.

۷. درمان زانو درد با طب سوزنی

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که طب سوزنی می‌تواند به زانودرد افراد مبتلا به آرتروز کمک کند. عده‌ای از شرکت‌کنندگان در این مطالعه ۲۳ جلسه طب سوزنی واقعی دریافت کردند و عده‌ای هم ۲۳ جلسه غیرواقعی طب سوزنی را پشت سر گذاشتند. آمار تسکین درد زانو در کسانی که طب سوزنی واقعی روی‌شان انجام شده بود، بالاتر از باقی شرکت‌کننده‌ها بود.

منبع: medicalnewstoday

مطالب مرتبط