دسته‌ها: نیمروز

۷ نوع سرطان با بالاترین احتمال زنده ماندن/ سرطان سینه چقدر خطرناک است؟

اگرچه هنوز هیچ درمانی برای سرطان وجود ندارد، ولی شناسایی و درمان این بیماری در مراحل اولیه، به میزان قابل توجهی دورنمای آینده فرد را بهبود می‌بخشد. سرطان‌ها با نرخ بقای نسبی ۵ سال عبارتند از: ملانوما، لنفوم هاجکین، و سینه، پروستات، بیضه، گردن و سرطان تیروئید. در این مقاله، به هفت نوع سرطان نگاهی می‌اندازیم که بالاترین نرخ بقای نسبی ۵ سال را دارند. این نرخ‌های بقا ابتدائا برای سرطان‌هایی است که پزشک در مرحله‌ی اولیه تشخیص داده است.

۱. سرطان سینه

نرخ بقای نسبی ۵ سال برای سرطان سینه مرحله ۰ و ۱ در حد ۹۹-۱۰۰ است. بنابراین، افرادی که به این مرحله و نوع سرطان دچار هستند تقریبا ۱۰۰ درصد احتمال بقا حداقل ۵ سال دارند تا مانند افرادی شوند که هیچ مشکل پزشکی نداشته‌اند.

۲. سرطان پروستات

سرطان پروستات دارای ۹۹ درصد نرخ نسبی بقای ۵ سال در مراحل ۱ و ۲ است. سرطان پروستات یا به آهستگی رشد می‌کند یا اصلا رشد نمی‌کند، و قابل درمان هستند. سرطان پروستاتی که از نظر  اندازه رشد نمی کنند، اگر پزشک آن‌ها را آسیب‌رسان و مضر در نظر نگیرد، ممکن است مستلزم درمان نباشند.

۳. سرطان بیضه

نرخ نسبی بقای ۵ سال برای سرطان بیضه برای تومورهایی که درون بیضه قرار دارند ۹۹ درصد و برای تومورهایی که در آن ناحیه قرار دارند و به بافت یا گره‌های لنفاوی نزدیک بیضه‌ها سرایت می‌کنند ۹۶ درصد است. در مراحل اولیه‌ی سرطان بیضه، پزشکان می‌توانند یک یا هر دو بیضه را برای درمان آن مسئله بردارند.

۴. سرطان تیروئید

سرطان تیروئید دارای نرخ بقای نسبی ۵ سال ۹۸-۱۰۰ درصدی برای مراحل ۱ و ۲ است. تیروئید غده‌ای است در گردن که هورمون‌هایی را برای حمایت از عملکرد بدن تولید می‌کند.

اکثر سرطان‌های تیروئید به آهستگی رشد می‌کنند، که زمان بیشتری را برای درمان فراهم می‌کند. حتی زمانی‌که سرطان به بافت‌های اطراف در گلو گسترش پیدا می‌کند، حذف غده تیروئید می‌تواند یک روش مؤثر برای ریشه‌کن کردن آن باشد.

۵. ملانوما

ملانوما دارای نرخ بقای نسبی ۵ سال، بین ۹۲ و ۹۷ درصد، به ترتیب، در مراحل ۱A و ۱B است.

۶. سرطان گردن رحم

سرطان گردن رحم دارای نرخ بقای نسبی ۵ سال ۹۳ درصد در مراحل ۰ و ۱A است. تشخیص زودهنگام این سرطان توسط پزشک به او اجازه می دهد تا از پیشرفت یا رشد سلول‌های سرطانی به دیگر نواحی بدن جلوگیری کند. حتی در مراحل بعدی سرطان گردن رحم، سلول‌های سرطانی با نرخ بسیار پایینی رشد می‌کنند. درنتیجه، درمان مؤثر خواهد بود.

۷. لنفوم هاجکین

لنفوم هاجکین دارای نرخ بقای نسبی ۵ ساله در حدود ۹۰ درصد در مراحل ۱ و ۲ است.

نرخ بقای نسبی بالای لنفوم هاجکین به پاسخ مناسب آن به درمان پرتودرمانی بستگی دارد. این امر به این معنی است که نرخ بقا برای افرادی که به شکل‌های پیشرفته‌تری از سرطان مبتلا هستند همچنان بالا باقی می‌ماند. بااین‌حال، دیگر انواع لنفوم به خوبی به درمان پاسخ نمی‌دهند.

مطالب مرتبط