دسته‌ها: رپرتاژ

نحوه عیب یابی بخاری گازی

اگر بخاری گازی شما هوای سرد خارج می کند احتمالا عوامل مختلفی می توانند مشکل ساز باشند که شاید خودتان هم بدون کمک متخصص از عهده آن بربیایید. برای شروع باید از موارد ساده شروع کرده و بعد مشکلات جدی تر را بررسی کنید. اگر با این موارد مشکل رفع نشد با متخصص تماس بگیرید.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید هزینه تعمیر بخاری را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال تعمیرکاران بخاری در تهران باشید می‌توانید درخواست تعمیر بخاری ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

ابزار لازم

  • چراغ قوه
  • پیچ گوشتی
  • انبر
  • فیلتر جدید

 

روش کار

هربار یکی از موارد را بررسی کنید. شاید خودتان بتوانید با بررسی این موارد مشکل را حل کنید.

 

دریچه گرما را باز کنید

در بیشتر موارد با باز کردن دریچه گرما مشکل حل می شود. خانواده هایی با بچه های کوچک می دانند که کمی تکان خوردن دستگاه می تواند دریچه گرمایشی را ببندد. اگر این مشکل ادامه دار باشد با حبس شدن گرما، بخاری خود به خود خاموش می شود.

بسته شدن این دریچه ها هم می تواند مشکل ساز باشد. چون فشار وارد بر دستگاه را افزایش داده و طول عمر آن را کاهش می دهد. این موضوع فشار هوای دریچه ها را افزایش داده و خروج هوا را بدتر می کند. بهتر است حداقل ۸۰ درصد دریچه ر باز بگذارید تا از این مشکل پیشگیری شود.

تنظیمات ترموستات را بررسی کنید

مطمئن شوید تنظیمات روی گرماست نه سرما، و فن هم روی تنظیمات خودکار قرار دارد. بعد ترموستات باید روی بالاترین دما قرار داده باشد تا گرما خارج شود. اگر تنظیمات ترموستات صحیح باشد، باید باتری، فیوز و مدار شکن خوب کار کند و قطعات ترموستات تمیز باشد. گرد و خاک توی ترموستات هم می توانند مشکل ساز باشند. خوشبختانه رفع این مشکل آسان است. شاید لازم باشد ترموستات را تعمیر کنید.

نرسیدن نیرو به ترموستات هم می تواند مشکل ساز باشد.

مطمئن باشید جریان وصل است

پس از اطمینان از اینکه ترموستات خوب کار می کند باید مطمئن شوید جریان وصل است. فیوز و مدارشکن را بررسی کنید. مطمئن شوید که کلید روشن است. ممکن است حین تعمیر و نگهداری کلید روی حالت خاموش قرار بگیرد.

 

تنظیمات را ریست کنید

اگر بخاری دکمه ریست دارد (دکمه قرمز جلو، کناره یا پشت)، آن را فشار دهید. اگر جریان وصل باشد گرما دوباره در خانه وارد می شود. گاهی اوقات با فشردن دکمه ریست مشکل حل می شود. این دکمه وِیژگی خاموش روشن خودکار را کنترل کرده و اگر زیاد داغ شود یا مشکلات دیگری وجود داشته باشد این دکمه خاموش می شود. اگر بخاری دائم خاموش شود مشکلات دیگری دارد، مثل بسته شدن فیلتر هوا یا دریچه.

 

روکش در را بررسی کنید

اگر به تازگی فیلتر هوا را تعویض کرده اید یا کارهای دیگر انجام داده اید، شاید در باز بوده یا به خوبی بسته نشود. در این صورت می توانید با بستن در مشکل را حل کنید.

 

فیلتر را بررسی کنید

یکی از رایج ترین دلیل خراب بودن بخاری ها کثیف بودن فیلتر است. این موضوع جریان هوا را مخدوش کرده و به داغ شدن دستگاه و خاموش شدن خودکار آن منجر می شود. در صورت کثیف بودن فیلتر، آن را تعویض کرده، دکمه ریست را فشار داده و ببینید از دستگاه گرما خارج می شود یا نه. به طور مرتب، حداقل ماهی یک بار، فیلتر را عوض کنید تا دستگاه خوب کار کند. چون کثیف بودن فیلتر می تواند دستگاه را خراب کند.

 

فندک را بررسی کنید

شاید مشکل از فندک باشد. ابتدا مطمئن شوید فندک روشن است. بعد فلکه را خاموش کرده و پنج دقیقه صبر کنید. اگر دکمه ریست وجود دارد، فلکه را در حالت فندک قرار دهید و سی ثانیه آن را فشار دهید. اگر فندک روشن نشد، چند دقیقه صبر کنید و این کار را تکرار کنید، این بار ۴۵ تا ۶۰ ثانیه صبر کنید.

بعد از روشن شدن فندک فلکه گاز را در حالت روشن قرار دهید. اگر روشن نماند، شاید مشکل از ترموکوپل یا موتور باشد. می توانید این قطعات را خودتان عوض کرده یا از متخصص کمک بگیرید.

سنسور شعله را تمیز کنید

سنسور شعله با حفظ جریان گاز شعله را روشن نگه می دارد. کثیف بودن سنسور شعله بر عملکرد دستگاه تاثیر می گذارد. این سنسور به صورت میله ای در پشت دستگاه و در مسیر شعله قرار دارد. برای تمیز کردن آن بخاری را خاموش کرده، سنسور را برداشته و گرد و خاک روی آن را تمیز کنید. دوباره سنسور را وصل کرده و بخاری را روشن کنید.

مشکلات اصلی

اگر هیچ کدام از این مشکلات وجود نداشته و عامل خراب بودن دستگاه نشده باشند، پس حتما مشکل جدی تر است. بسیاری از دستگاه های جدید صفحه کامپیوتری با نورهای ال ای دی دارند که مشکل را نشان می دهد. بسیاری از آنها انرژی بهینه مصرف کرده و برقی هستند. به همین دلیل باید تعمیر آنها را به متخصص واگذار کنید. برخی از جدی ترین مشکلات عبارتند از:

  • خراب بودن فندک متناوب: در دستگاه های گرمایشی جدید به جای فندک های ایستادی قدیمی فندک های متناوب وجود دارد که به ترموستات وصل است. اگر فندک روشن نمی شود باید این مشکل را حل کنید.
  • خراب بودن مشعل: در دستگاه های جدید و مقرون به صرفه گازی، خراب بودن مشعل می تواند اجازه دهد فندک متناوب روشن باشد، اما مشعل روشن نمی ماند. بنابراین باید آن را رفع کنید.
مطالب مرتبط