خلاصه کتاب See You on the Internet : خودتان را در اینترنت ببینید

مشخصات کتاب

عنوان: See You on the Internet: Building Your Small Business with Digital Marketing

نویسنده: Avery Swartz

سال انتشار: ۲۰۲۰

مقدمه

کسب و کارتان را با دیجیتال مارکتینگ رشد دهید. یکی از مزایای اینترنت برای کسب و کارها این است که می‌توانند بدون هزینه یا با هزینه بسیار کم به تعداد زیادی از مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنند. اما بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ چیزی فراتر از ساختن یک وب سایت و یا چند پست در شبکه‌های اجتماعی است. برای این کار باید اهداف کسب و کار در نظر گرفته شود، راهبردها طراحی شوند و معیارهایی مانند نرخ تبدیل بازدید به مشتری و نرخ بازدید و ایمپرشن که به سادگی می‌توانند ما را گمراه کنند مورد بررسی قرار بگیرند.

 

این خلاصه در مورد دیجیتال مارکتینگ در پلتفرم‌های مختلف، پتانسیل هر کدام از آنها برای کسب و کارتان و نیز بهترین راه برای کار با این پلتفرم‌ها اطلاعاتی مختصر و مفیدی ارائه می‌دهد.

 

در این خلاصه می‌خوانید:

 

بهترین راه برای راه اندازی وب سایت

 

چرا پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند گروه‌های مدرسه است

 

وجه اشتراک کازینو و تبلیغات چیست؟

 

بخش اول

 

حضور آنلاین کسب و کار شما با تملک بخشی از اینترنت برای خودتان شروع می‌شود. برای اکثر مردم اینترنت اولین منبع جستجو پیرامون کالاها و خدماتی است که تمایل دارند دریافت کنند. به همین دلیل آنلاین شدن برای هر کسب و کاری ضرورت است. اگر کسب و کاری سایت یا ایمیل نداشته باشد بخش بزرگی از مشتریان خود را از دست خواهد داد.

 

حضور کسب و کار در فضای مجازی نه تنها به مردم این امکان را می‌دهد که اطلاعات بیشتری در مورد شما کسب کنند بلکه وجهه شما را نیز معتبرتر می‌کند. شروع ساختن این اعتبار نیز با خرید یک دامنه شروع می‌شود.

 

آدرس ایمیل یا نام وب سایت چیزی است که مردم توسط آن شما را پیدا خواهند کرد بنابراین باید مشابه نام کسب و کارتان باشد. برای مثال دامنه ویکی پدیا wikipedia.org است.

 

شما می‌توانید دامنه‌های مختلف دیگری که با نام کسب و کارتان مشابه است یا به آن مربوط است را نیز ثبت نمایید. این کار باعث می‌شود که دیگران نتوانند دامنه‌ای مشابه نام کسب و کار شما را برای خود ثبت کنند. بنابراین باید ابتدا تحقیق کنید که نام کسب و کارتان چقدر منحصربه فرد است. نویسنده حوزه کودکی را می‌شناسم که دامنه‌ای به نام خود و با پسوند ca خریداری کرد و پس از آن فهمید که یک بازیگر فیلم‌های پورن نیز دامنه‌ای همنام و با پسوند com در اختیار دارد. می‌توانید تصور کنید که چقدر ناراحت کننده بود!

 

پس از ثبت دامنه باید سراغ خرید هاست برای سایت خود بروید.

 

اگر دامنه به منزله خانه شما باشد هاست مکانی است که می‌خواهید دامنه را در آن بنا کنید. خوشبختانه بعضی از شرکت‌هایی که دامنه ثبت می‌کنند می‌توانند هاست نیز به شما بفروشند و خدمات فنی و پشتیبانی را نیز انجام دهند.

 

برای هاست ایمیل نیز می‌توانید از Google’s G Suite یا Microsoft’s Office 365  استفاده کنید که مورد اول هم ارزان است و هم می‌تواند تا حد زیادی به جلوگیری از اتلاف وقت شما با اسپم‌ها کمک کند. مورد دوم نیز برای کسب و کارهایی که از نرم افزارهای مایکروسافت برای مدیریت روزانه‌شان استفاده می‌کنند مناسب است.

 

 

پس از انجام این کارها تقریبا همه چیز برای شروع کار آماده است. وب سایت شما به محتوا نیاز دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

بخش دوم

 

وب سایت‌های کسب و کار باید همه جا در دسترس و برای گروه هدف جذاب باشند. وب سایت یک دارایی ارزشمند برای هر کسب و کار است و فضایی است که می‌توانید با مشتریان خود رابطه داشته باشید و کالا و خدمات خود را در آن بفروشید.

 

نکات زیادی است که باید در هنگام برنامه ریزی برای راه‌اندازی وب سایت به آنها توجه کنید. می‌توانید از یک طراح و برنامه نویس خوشنام برای ساخت آن استفاده کنید و یا خودتان توسط پلتفرم‌هایی مانند وردپرس آن را بسازید. اگر علاوه بر معرفی خدمات و محصولات می‌خواهید فروشگاه هم داشته باشید می‌توانید از قالب مخصوص فروشگاه استفاده کنید و یا بخشی از سایت را به شکل فروشگاه طراحی کنید. همچنین می‌توانید محصولات خود را در مارکت پلیس‌های اینترنتی به فروش بگذارید.

 

هر کسب و کاری نیازهای خودش را دارد. اما فارغ از این که چگونه سایت را راه اندازی می‌کنید و یا چه قابلیت‌هایی دارد هر کسی باید بتواند به راحتی با آن کار کند.

 

هر کسی که وارد سایت شما می‌شود باید بتواند به راحتی بخش‌ها و اطلاعات مورد نظر خود را کسب کند. به دلیل این که بسیاری از مردم از طریق گوشی به اینترنت دسترسی دارند قالب و سایت شما باید توانایی کوچک شدن و یا طراحی ریسپانسیو داشته باشد که کار با موبایل نیز در آن راحت باشد. اگر از قالب‌های آماده نیز استفاده می‌کنید باید به این نکته توجه کنید که حتما نسخه موبایل نیز داشته باشند.

 

همچنین وب سایت شما باید برای افراد دارای معلولیت نیز قابل کار کردن باشد و بتوانند راحت در آن جستجو کنند و یا از آن استفاده نمایند. می‌توانید به این منظور از راهنمای دسترسی به محتوای آنلاین یا WCAG 2.0 استفاده نمایید. در برخی از کشورها این مقررات حتما باید رعایت شوند.

 

یکی دیگر از جنبه‌های وب سایت شما محتوا است. همان چیزی که بازدیدکننده وب سایت شما به خاطر آن در سایت حاضر شده است. محتوای شما باید بازار هدفتان را جذب کند. به خدمات یا محصولاتی که می‌خواهید ارائه کنید خوب فکر کنید و سپس به صورت جذاب آن را برای مخاطب خود تشریح کنید. برای مثال وکیل خانواده‌ای که از اصطلاحات خسته‌کننده و علمی در سایت خود استفاده می‌کند احتمالا مشتریان زیادی به خود جذب نخواهد کرد. راهبرد بهتر این است که خیلی ساده‌تر و قابل فهم‌تر در مورد کارهایی که ‌می‌تواند انجام دهد و یا حتی پرونده‌هایی که حل کرده است مطالب مختلفی منتشر کند.

 

علاوه بر مرتبط بودن، مطلب شما باید مخاطب را درگیر کند. از مطالب طولانی خودداری کرده و با مطالب کوتاه، مرتبط با مشتریان و گیرا می‌توانید مخاطب را بیشتر جذب کنید. استفاده از عکس‌های با کیفیت می‌تواند مطالب شما را بهتر کند. می‌توانید از یک عکاس بخواهید برای شما عکس بگیرد، از سایت‌های حرفه‌ای خریداری نمایید و یا از عکس‌های رایگان اما حرفه‌ای استفاده کنید. دست آخر این که همواره باید مطالب و وب سایت خود را به روزرسانی کنید تا مخاطبان دوباره به شما سر بزنند.

 

بخش سوم

 

استفاده از کلیدواژه‌های مناسب شما را در موتورهای جستجو بالاتر می‌آورد و بیشتر به دیگران نمایش داده می‌شوید. این که مخاطبان از مطلب شما لذت ببرند و برایشان کاربردی باشد یک مساله است اما چطور باید دفعه اول به مطالب شما دست پیدا کنند؟اینجا همان جایی است که دانش سئو به کار می‌آید.

 

زمانی که فرد در گوگل جستجو می‌کند فهرستی از مطالب مرتبط به او نمایش داده می‌شود و سئو به شما کمک می‌کند که سایت‌تان جزو مطالب نمایش داده شده باشد. خوشبختانه به کارگیری این دانش چندان سخت نیست.

 

سئو را می‌توانیم به دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم کنیم. سئو داخلی به معنی بهبود محتوا و کدهای صفحه است و سئو خارجی به لینک‌های بیرونی و نیز فاکتورهای بیرونی دیگر اشاره دارد. دقیقا مانند خوب لباس پوشیدن. همان طور که شیک پوشی باعث جلب توجه دیگران می‌شود بهینه شدن آن برای موتورهای جستجو نیز باعث بهبود وضعیت رتبه آن خواهد شد. موتور جستجوی گوگل بر مبنای کلیدواژه جستجو می‌کند و شرایط و قوانینی برای جستجوی اطلاعات وجود دارد. برای مثال زمانی که کسی می‌خواهد از دانمارک پیرامون صندلی و مبل جستجو کند عبارت مبلمان اسکاندیناویایی را تایپ می‌کند.

 

اگر مطلب، عنوان صفحه و حتی توضیح عکس‌های شما حاوی کلیدواژه مدنظر باشد سئو داخلی شما بهبود پیدا می‌کند. برای پیدا کردن کلیدواژه مناسب می‌توانید از ابزارهای آنلاینی که به این کار اختصاص دارند استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند که کلیدواژه پرطرفدارتر را پیدا نمایید.

 

اگر سئو داخلی مثل شیک پوشی باشد سئو خارجی مثل معرفی شدن شما به دیگران از طریق دوستانتان است.

 

زمانی که سایت‌های دیگر به شما لینک می‌دهند گویی که مهر تاییدی بر مجوز افزایش رتبه شما در گوگل زده‌اند. هر چه این سایت‌های پربازدیدتر باشند نیز بهتر است. کافی است لینک به سایت‌تان از طرف اکانتی در توییتر را با سایتی مانند CNN مقایسه کنید. گوگل به دومی توجه بیشتری خواهد کرد.

 

استفاده از مطالب باکیفیت باعث می‌شود سایت‌های دیگر به شما لینک دهند اما راه‌های دیگری نیز برای بهبود سئو خارجی وجود دارد. شرکت کمپ تک برای پیاده‌سازی دیجیتال مارکتینگ با نوشتن یادداشت مهمان در دیگر بلاگ‌ها و ایجاد روابط با سازمان‌ها، بلاگرها و اینفلوئنسرهای سئو خارجی را بهبود بخشید. این روابط به معنی قراردادن لینک شما در همه این وب سایت‌ها است.

 

آخرین و شاید ساده‌ترین کار برای بهبود سئو این است که به موتور جستجو اجازه دهید مکان شما را پیدا کند. گوگل کسب و کارهای اطراف را به جستجوگران نشان می‌دهد بنابراین می‌توانید با ساخت Google My Business profile و وارد کردن آدرس، شماره تماس، ساعات کاری و چند تصویر به صورت رایگان این قسمت از سئو را نیز بهبود ببخشید.

 

بخش چهارم

 

برای موفقیت در شبکه‌های اجتماعی، باید شبکه‌ اجتماعی مرتبط با بازار خود را پیدا کنید و از قواعد جلب نظر کاربران پیروی نمایید. به برندهایی که دوست دارید، محصولاتی که هر روز مصرف می‌کنید و حتی سوپرمارکت فکر کنید. احتمالا همه آنها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و اگر ندارند ضروری است که اقدام به راه اندازی آن کنند. هر کسب و کاری با هر مقیاس و بودجه‌ای می‌تواند و باید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کند اما این راه بایدها و نبایدهایی نیز دارد.

 

شبکه‌های اجتماعی مانند گروه‌های دوستی در مدرسه است و هر کدام از پلتفرم‌های آن روند و اعضای خاصی دارد. بنابراین باید به آن شبکه اجتماعی بپیوندید که بازار هدف شما بیشتر در آن قرار دارد. بزرگترین شبکه اجتماعی یعنی فیس بوک از هر جنس و سن و سلیقه‌ای عضو دارد اما بیشتر در میان افرادی با سن بالاتر مشهور است و ۲۰ ساله‌ها کمتر در آن حضور دارند. به خاطر تمرکز اعضای این شبکه بر روی پست‌های دوستان و اقوام احتمالا کار تجاری در آن برای شما سخت خواهد بود. لینکدین اما کاملا بر مبنای شبکه‌سازی کاری بنا شده است و برای کسب و کارهایی که می‌خواهند خدمات و محصولات خود را ارائه دهند کاملا مناسب است.

 

در توییتر بیشتر افرادی با سنین ۲۵ سال تا ۵۵ سال حضور دارند اما می‌توانید زیاد با آنها تعامل کنید. یوتیوب نیز خانه جوانان محسوب می‌شود و بر روی وید‌ئوهای خلاقانه تمرکز دارد. زنان زیر ۵۰ سال عمده مشتریان اینستاگرام هستند و پینترست نیز مانند آن می‌باشد.

 

پلتفرم‌های مختلف را ارزیابی کنید تا مورد مناسب برای خودتان را کشف نمایید. اگر به این نتیجه رسیدید که یکی از این پلتفرم‌ها به کار شما و کسب وکارتان نمی‌آید آن را حذف کنید و بر روی دیگری متمرکز شوید.

 

پس از آن که یک یا دو پلتفرم مناسب برای کسب و کارتان را یافتید وقت آن رسیده که در مورد انتشار پست در آنها فکر کنید.

 

نویسنده معتقد است که ۸۰ درصد مطالب منتشر شده در شبکه‌ اجتماعی‌تان باید واقعا اجتماعی باشد. می‌توانید پیرامون کارمندانتان محتوا قرار دهید، ویدئوچت‌های تعاملی داشته باشید و یا محتواهای مرتبط تولید شده توسط مخاطبان‌تان را به اشتراک بگذارید. بقیه‌ محتواها باید در مورد خود کسب و کارتان باشد. چیزهایی مانند لینک به وب سایت، نظرات تاییدی خریداران و یا کدهای تخفیف. فراموش نکنید که هر شبکه‌ای مختصات خود را دارد و باید طبق فرمت معمول و پذیرفته شده توسط کاربران آن فعالیت نمایید.

 

اگر در مورد تولید محتوای مناسب برای شبکه‌های اجتماعی نگرانی دارید ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. با نوشتن دستورالعمل‌های شبکه اجتماعی  می‌توانید مطمئن باشید فارغ از آن که چه کسی اکانت شما را مدیریت می‌کند، همواره محتوا، لحن و تعامل با مخاطب در وضعیت خوبی قرار خواهد گرفت. همچنین می‌توانید با برنامه ریزی پیرامون نحوه انتشار مطالب و زمان آن انتشار آن و حتی استفاده از ابزارهای برنامه ریزی انتشار خودکار مطالب، از مرتب به روز شدن اکانت‌های خود مطمئن شوید.

 

بخش پنجم

 

بازاریابی ایمیلی به معنی ارزش قائل شدن برای مشتریان و مترصد فرصت بودن برای جذب آنها است. به نظرتان در چند خبرنامه ایمیلی تاکنون عضو شده‌اید؟ با توجه به تعداد زیاد کسب و کارهایی که از این روش استفاده می‌کنند احتمالا حدس آن برایتان سخت است اما همین دلیلی است بر این که بازاریابی ایمیلی چقدر پراستفاده است.

 

بازاریابی ایمیلی به پول یا فناوری زیادی نیاز ندارد و به کسب و کارها اجازه می‌دهد که هر اطلاعات مرتبطی که در راستای اهداف و نیازهایشان است را برای مخاطبان ارسال کنند. این مطالب می‌تواند شامل خبرهای محصولات جدید یا چشم اندازه کسب و کار و یا پیشنهاد ویژه برای جذب مشتریان باشد.

 

ساخت فهرست بازاریابی ایمیلی نیز کار ساده‌ای است. می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی از مخاطبان بخواهید در آن عضو شوند و یا در وب سایت‌تان بخشی مخصوص به این کار قرار دهید و یا حتی به مشتریان حضوری فرم مخصوصی برای این کار ارائه کنید. اما برای این که در ادامه موفق باشید باید بتوانید مطالب ارزشمندی را برای مخاطبان ارسال کنید.

 

هر ایمیلی که ارسال می‌کنید باید برای مخاطب و نیز کسب و کارتان مفید باشد. باید از مطالبی استفاده کنید که هم در راستای اهداف کسب و کارتان باشد و هم برای مخاطب جذاب به نظر برسد. این کار را باید حتی پیش از ثبت نام برای خبرنامه ایمیلی انجام دهید تا مخاطبان بدانند در حال ثبت نام برای دریافت چه چیزی هستند.

 

از خودتان بپرسید که دوست دارید واکنش مخاطب به ایمیل‌های‌تان چه باشد؟ شاید می‌خواهید با دیگران به اشتراک بگذارند، خرید کنند و یا از وب سایت شما بازدید نمایند. محتوای ایمیل شما باید مخاطب را به انجام این کار ترغیب کند. برای مثال اگر می‌خواهید مخاطبان محصوص جدید شما را خریداری کنند باید به همراه آن کد تخفیف ویژه‌ای نیز ارسال کنید.

 

برای این که بدانید چه چیزی بیش از همه مخاطب شما را جذب می‌کند باید تاکتیک‌های متفاوتی را امتحان کنید. این مساله نه فقط در مورد محتوای ایمیل بلکه نوع فرستادن آن نیز هست.

 

برخی از کلمات پس از موضوع ایمیل می‌تواند موجب جذب مخاطب شود در حالی که ارسال ایمیل در زمان نادرست باعث می‌شود مخاطب هرگز آن را باز نکند. برخی از پلتفرم‌های ارسال ایمیل به شما اجازه می‌دهند که دو نوع ایمیل بفرستید و بازخوردهای هر یک را با دیگری مقایسه کنید.

 

برای فهم بهتر در مورد رفتار مخاطبان و بازخوردهای آنها می‌توانید آنها را به سایت خود راهنمایی کنید تا پس از آن بفهمید که خرید می‌کنند و یا این که تنها به دیدن مطالب و کارهایی از این قبیل می‌پردازند.

 

بخش ششم

 

برای برنده شدن در رقابت تبلیغات آنلاین بهترین پلتفرم را انتخاب کرده و به مخاطب چیزی را بدهید که می‌خواهد.

 

روزانه چشمتان به چند تبلیغ می‌افتد؟ به نوشته نیویورک تایمز اگر در شهر زندگی می‌کنید روزانه به ۵ هزار تبلیغ برخورد می‌کنید. تبلیغات آنلاین، دستگاه‌های مختلف و گوشی‌ها و… را نیز اضافه کنید تا بفهمید که عملا توسط تبلیغات احاطه شده ایم.

 

احتمالا برای هر کسب و کاری فکر این که در این وضعیت برجسته باشد و به چشم بیاید نیز ترسناک و ناامید کننده است. اما ممکن است. برخی از پایه‌های تبلیغات آنلاین با بازاریابی ایمیلی مشترک است. هر کمپین تبلیغاتی باید اهداف کسب و کار شما را دنبال کند و مردم را به چیزی دعوت کند که برایش ارزش قائل هستند. اگر هدف تبلیغات شما و ارزشی که به مخاطب می‌دهد روشن باشد سوال بعدی این است که این تبلیغات باید در کدام پلتفرم انجام شود.

 

کسب و کارهای کوچک گزینه‌های محدودی پیش‌روی خود دارند که هر کدام مزیت‌هایی دارد. تاکنون هنگام جستجو در گوگل متوجه تبلیغات‌ آن شده‌اید؟ تبلیغاتی که در صفحه جستجو و نیز سایتی که از آن بازدید می‌کنید دیده می‌شود. این تبلیغات توسط گوگل ادز انجام می‌شود و به خاطر مرتبط بودن با موضوع جستجوی کاربران تاثیر زیادی دارد.

 

در فیس بوک و یا اینستاگرام نیز احتمالا تبلیغات فیس بوک را دیده‌اید. در این پلتفرم‌ها می‌توانید بر حسب سن، جنسیت یا علایق کاربران تبلیغات مشخصی را نمایش دهید. همچنین یکی دیگر از راه‌های تبلیغات استفاده از بنر در سایت‌های دیگر است.

 

هر کدام از این راه‌ها برای شما هزینه‌هایی دارد. ممکن است برخی از انها بر مبنای تعداد کلیک و برخی بر مبنای تعداد بازدید پول بگیرند.

 

به خاطر همین باید برای تبلیغات در این پلتفرم‌ها باید با احتیاط گام بردارید. در ابتدا هزینه کمی را برای پلتفرم‌های مختلف اختصاص دهید و پس از آن که فهمیدید کدام یک از آنها برای کسب و کار شما بهتر است هزینه بیشتری در آن پلتفرم کنید. مدلی شبیه به کازینو که باید مقداری از هر بازی را انجام دهید تا بفهمید در کدام بهترید.

 

بخش هفتم

 

به معیارهایی که بر کسب و کار شما اثرگذار است توجه کنید. در قسمت‌های قبلی پیرامون راه‌های تبلیغات آنلاین و دیجیتال مارکتینگ گفتیم اما حالا وقت آن رسیده که بدانید واقعا کسب و کار شما رشد کرده است یا نه؟ جواب از میان اعداد مشخص می‌شود. چه در پلتفرم‌ها چه در وب سایت شما به اعداد و معیارهای مختلفی دسترسی دارید که یک یا چندتای آنها تعیین می‌کند که به هدف خود رسیده‌اید یا خیر؟

 

برای سنجش وب سایت خود آن را به گوگل آنالتیکس متصل نمایید. این ابزار می‌تواند در مورد تعداد و نوع مخاطبان و نیز بخش‌های پرطرفدار وب سایت به شما اطلاعات زیادی دهد. علاوه بر این شما می‌توانید بفهمید مخاطبان شما از چه طریقی به سایت‌تان دسترسی پیدا کرده‌اند. گوگل آنالتیکس همچنین می‌توانید موارد خاص مورد نظر شما مانند عضویت در فهرست ایمیل و یا خرید محصول را بررسی کند و آمار آن را ارائه دهد.

 

شبکه‌های اجتماعی نیز سیستم آماردهی مختص به خود را دارند که از طریق آنها می‌توانید تعداد افراد، نوع رفتار آنها مانند لایک و کامنت و یا کلیک بر روی آدرس سایت‌تان را ارزیابی کنید.

 

بسته به این که چه هدفی دارید معیارها و آمارهایی که زیر نظر دارید نیز متفاوت است. برای مثال اگر فروش محصول برایتان مهم است باید ببینید چه تعداد خرید خود را در سایت کامل کرده‌اند. شما حتی می‌توانید بفهمید که چه تعداد از خریداران از کدام یک از راه‌های تبلیغاتی به سایت شما آمده‌اند. اگر هدف‌تان تبلیغ برندتان است باید تعداد افرادی که در سایت و یا شبکه‌های اجتماعی از شما بازدید کرده‌اند را به عنوان معیار در نظر بگیرید.

 

اما همه معیارها اینترنتی نیست و ممکن است تلفن‌هایی که به کسب و کارتان می‌شود افزایش پیدا کند یا افراد بیشتری از فروشگاه‌تان بازدید کنند. به صورت مرتب این آمار را رصد کنید و با هفته‌های پیش از کمپین و یا رقبا به مقایسه بگذارید. باید بفهمید که کدام بخش کار موفقیت آمیز و کدام بخش فاقد موفقیت بوده و آن را اصلاح کنید. با رشد کسب و کارتان و تغییر هدف‌های آن ممکن است به روش‌های متفاوتی برای بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ نیاز داشته باشید.

 

جمع بندی

 

پیام اصلی کتاب

دیجیتال مارکتینگ باید همواره مبتنی بر نیاز و هدف کسب و کار بنا شود. جهت و هدف کار خود را انتخاب کرده و بهترین پلتفرم برای آن را انتخاب کنید. هر کدام از گزینه‌ها را که انتخاب کنید باید مطالب‌تان برای مخاطب ارزشمند باشد و آنها را به تعامل با شما ترغیب کند.

 

توصیه کاربردی

برای دستیابی به جمعیت مشتریان بیشتر روابط خود را افزایش دهید. پیدا کردن شریک تبلیغاتی و یا افرادی با حوزه مشترک کاری می‌تواند مخاطبان آنلاین شما را افزایش دهد. در حالی که به بلاگرها و صاحبان کسب و کارهای مرتبط با کسب و کارتان اطمینان می‌دهید که رقیب آنها نیستید سعی در معرفی و شناساندن خودتان به آنها کنید. می‌توانید برای آنها مطلب بنویسید یا در پادکست و ویدئوهای تولیدی آنها حضور پیدا کنید و در عوض با گرفتن لینک از آنها اعتبار بیشتری پیدا کنید. از طرف مقابل به آنها نیز فرصت این همکاری را بدهید.

مطالب مرتبط