خلاصه کتاب آمازون : Amazon

مشخصات کتاب

عنوان

Amazon How the World’s Most Relentless Retailer Will Continue to Revolutionize Commerce

نویسنده

Natalie Berg  and Miya Knights

سال انتشار

۲۰۱۹

 

مقدمه

 

چرا آمازون توانست دنیای خرده‌فروشی را در دستان خود بگیرد؟  زمانی که می‌خواهید هدفون بخرید و یا برای سگ خود قلاده تهیه کنید به کجا سر می‌زنید؟‌ هدیه لحظه آخری تولد نامزد خود را از کجا تهیه می‌کنید؟

 

روز به روز افراد بیشتری به این سوال یک پاسخ یکسان می‌دهند: آمازون.این فروشگاه ۵۰۰ میلیون محصول برای فروش دارد که بسیاری از آنها شامل گزینه‌هایی مانند خرید با یک کلیک، تحویل در همان روز و قابلیت بازگرداندن کالا را دارند و به همین خاطر به فروشگاه مسلط بر فضای فروش آنلاین تبدیل شده است.

 

 

آمازون تبدیل به دومین کمپانی ارزشمند دنیا شده است و و جف بزوس بنیانگذار آن به ثروتمندترین فرد جهان.چطور طی ۲ دهه فروشگاه فروش کتاب کوچکی در سیاتل توانست به یک امپراطوری تبدیل شود؟

 

در این خلاصه کتاب پیرامون راهبردها، تکنیک‌ها و خوش‌شانسی‌هایی که باعث موفقیت آمازون شد می‌خوانید.همچنین خواهید فهمید که خرده‌فروشی‌ها چگونه در عصر دیجیتال رشد کردند و آینده فروش برای مشتریان و فروشندگان چگونه خواهد بود و دیگر کمپانی‌ها چطور می‌توانند در کنار این غول خرده‌فروشی به کار خود ادامه دهند؟

 

در این خلاصه می‌خوانید:

 

اولین راز موفقیت آمازون

 

چرا فروشگاه‌های آنلاین در حال ایجاد فروشگاه‌های فیزیکی هستند؟

 

کسب و کار‌های دیگر در دنیای آمازون چگونه رشد می‌کنند؟

 

بخش اول

 

آمازون تنها یک خرده فروش آنلاین نیست به همین خاطر موفق‌ترین خرده فروش جهان است.

 

اینترنت چند قانون ساده دارد که تازه‌ترین آنها این است: هر چیزی که در جهان وجود دارد را احتمالا می‌توانید از آمازون بخرید.

 

فروشگاه کتاب آنلاینی که سال ۱۹۹۷ در گاراژی واقع در سیاتل بنا شده بود حالا میلیون‌ها کالا را در طبقه‌بندی‌های مختلف به فروش می‌رساند.از کالاهای مد روز تا وسایل الکترونیکی و ورزشی و اخیرا، با یک کلیک می‌توان مواد غذایی را نیز خریداری کرد.

 

آمازون از یک سو خود فروشنده، ارائه دهنده خدمات و پشتیبانی است و از سوی دیگر به فروشندگان دیگر اجازه می‌دهد که در مارکت پلیس این فروشگاه کالاهای خود را در معرض فروش بگذارند.در عین حال سراغ نقش‌های دیگری نیز رفته است.آمازون تاکنون و به آرامی بیش از ۱۰۰ برند متعلق به خود از لباس تا قهوه را توسعه داده است.این فروشگاه کالاهای الکترونیکی تولید خود که برجسته‌ترین آنها کیندل و دستیار صوتی است را نیز می‌فروشد.همچنین آمازون کردیت‌کارت‌ و درگاه مخصوص به خود و نیز فضای ابری را نیز به همراه دیگر قابلیت‌ها در اختیار مشتری می‌گذارد.

 

چرا با وجود این که پایه و اساس این فروشگاه یعنی فروش اینترنتی به خوبی کار کرده است همچنان در این طیف وسیع از شاخه‌های مختلف سرمایه گذاری کرده است؟

 

همه این بخش‌های جزئی از راهبرد آمازون است که از اصل چرخ لنگر پیروی می‌کند.منطق این کار نیز مشخص است: قیمت پایین و سرویس خود مشتریان بیشتری را جذب می‌کند.مشتریان بیشتر منجر به فروش بیشتر می‌شوند و فروش بیشتر فروشندگان بیشتری را جذب می‌کند.هر چه این فروشندگان بیشتر باشند درآمد آمازون نیز بیشتر خواهد شد که باعث می‌شود این شرکت بر روی کاهش قیمت و بهبود خدمات دوباره سرمایه‌گذاری کند.

 

هر کدام از بخش‌های این چرخه بیشتر تقویت شوند در نهایت منجر به انرژی گرفتن کل چرخه خواهد شد و کمپانی به موفقیت بیشتری دست پیدا خواهد کرد.

 

به همین خاطر آمازون مرزهای خرده‌فروشی سنتی را با خلق بی امان ایده‌های جدید زیر پا گذاشت.برای مثال برای جلب مشتریان بیشتر امکانات تفریحی خود را بیشتر کرد: آمازون موزیک و آمازون ویدئو به کاربران ویژه این امکان را می‌دهد که به هزاران موسیقی و فیلم و سریال دسترسی داشته باشند.برای جذب فروشندگان بیشتر سرویسی مانند FBA را ارائه کرد که نگه‌داری و حمل کالای دیگر فروشندگان را بر عهده می‌گیرد.

 

در بسیاری از موارد انرژی بخشیدن به این چرخه توسط محصولات و خدمات جدید در ابتدا هزینه زیادی دارد.در واقع آمازون در ۸ سال اول ضررده بود و بر صبر و حسن نیت سرمایه‌گذاران خود تکیه می کرد.اما امروز چرخ آمازون به راه افتاده است و تقریبا غیرممکن است که بتوان آن را متوقف کرد.

 

بخش دوم

 

موفقیت آمازون بر پایه وقف کردن خود برای مشتریان به وجود آمد.

 

شما نمی‌توانید بدون مشتری خرده فروشی راه بیاندازید.آمازون این نکته را بیش از هرکسی می‌دانست و همین باعث شد که راهبرد اصلی خود را از روز اول بر پایه مشتری بنا کند.در واقع توجه تام و تمام به مشتری اولین اصل از ۱۴ اصل رهبری آمازون است.

 

این اصل را می‌توانید در توسعه مدام محصولات و خدماتی ببینید که روز به روز تحویل آنها سریع‌تر، آسان‌تر و در دسترس‌تر می‌شود.به طور میانگین آمازون سالانه ۶ درصد از سودسالانه خود را بر روی بهبود سیستم فروش آنلاین سرمایه گذاری می‌کند که بسیار بیشتر از ۱تا۲ درصد معمول در این صنعت است.فقط در سال ۲۰۱۷ این کمپانی ۲۰ میلیارد دلار بر روی تحقیق و توسعه هزینه کرد.

 

این سرمایه‌گذاری سنگین برای مشتریان آمازون را پیشگام ایجاد تحول و انقلاب در دنیای فروش آنلاین کرده است.برای مثال خرید با یک کلیک را در نظر بگیرید که هرگونه معطلی برای مشتری در فرایند تکمیل خرید را از بین می‌برد.سال‌ها امتیاز این ابتکار در دستان آمازون بود و مزیت بزرگی نسبت به رقبا برای این شرکت محصوب می‌شد.

 

آمازون همچنین باعث شد که تحویل دو روزه به معیاری برای خرده‌فروش‌های آنلاین تبدیل شود.سال ۲۰۰۵ این شرکت شروع به فرایند تحویل سریع‌تر بسیاری از کالاها برای مشتریان وفادار خود کرد.دیگر خرده‌فروش‌ها مانند والمارت و تسکو مجبور شدند که خود را با این معیار جدید وفق دهند.

 

هر ابتکار و ابداع محصول و خدمات توسط آمازون پیشینه‌ای در نظر مشتریان دارد.در ملاقات‌های مختلف از کارمندان آمازون خواسته می‌شود که مانند یک نشست معرفی محصول، کالا یا خدمات پیشنهادی خود را معرفی کنند.این کار باعث می‌شود که نگاه خریداران به این خدمت یا محصول بهتر درک شود.

 

آمازون همچنین از دیتای فراوان کاربران خود نیز استفاده می‌کند.از آنجا که نیمی از جستجوها برای خرید آنلاین کالا در آمازون انجام می‌شود دریایی از اطلاعات در اختیار آمازون است.این مساله به آمازون امکان آن را می‌دهد که دقیقا چیزی را ارائه دهد که مشتری می‌خواهد، حتی پیش از آن که مشتری بداند چه می‌خواهد.

 

ابداعات روزانه به سود مشتری باعث شده که بسیاری از فروشندگان چاره‌ای جز فروش در این سایت نداشته باشند و مشتریان وفادار همیشگی پیدا کند.این وقف خود برای مشتری باعث شده در بسیاری از موارد مشتریان نیز خود را وقف آمازون کنند.برای باز کردن این موضوع به بخش ویژه آمازون می‌پردازیم.

 

بخش سوم

 

اشتراک ویژه آمازون ستون فقران مدل تجاری این کسب و کار است.

 

انگیزه‌هایی مانند کارت تخفیف و یا برنامه‌های وفاداری عمری به درازای خرده فروشی دارند.با توجهی که آمازون به مشتری دارد تعجبی ندارد که سیستم وفاداری مخصوص به خود یعنی آمازون پرایم را داشته باشد.

 

در ابتدای معرفی این امکان در سال ۲۰۰۵ قیمت آن ۷۹ دلار در سال بود و باعث می‌شد که کاربر بتواند طیفی از کالاها را دو روزه و رایگان تحویل بگیرد.اما طی این سال‌ها مزیت‌های آن بیشتر و وسیع‌تر شد.

 

حالا و با اشتراک سالانه ۱۱۹ دلاری کاربران می‌توانند ۱۰۰ میلیون کالا از کالاهای آمازون را بسیار سریع و یا حتی در همان روز سفارش تحویل بگیرند، پیشنهاد‌های ویژه دریافت کنند، گزینه‌هایی مانند تحویل موادغذایی داشته باشند و با دسترسی نامحدود به سرویس ویدئو و موزیک به ۲ میلیون موسیقی و سریال‌ها و فیلم‌های مختلفی دسترسی پیدا کنند.

 

حرکت به سمت امکانات سرگرم کننده نتیجه خوبی برای آمازون داشت.برای مثال در ژاپن پس از اضافه شدن ویدئو به سرویس ویژه کاربران این سرویس ظرف سه ماه ۱۶ درصد رشد کردند.

 

عجیب اینجاست که مبلغ سرویس ویژه هزینه‌های آن را به صورت کامل پوشش نمی‌دهد و برای این که هزینه حمل سریع برای آمازون صفر شود باید هزینه سرویس ویژه به ۲۰۰ دلار افزایش پیدا کند.

 

اما مانند بخش‌های دیگر کار آمازون، صحبت از یک نما و تصور بزرگ است.آمازون می‌داند که جذب کردن مشتریان وفادار و همیشگی با سرگرمی، خدمات عالی و در دسترس بودن در درازمدت نتیجه خود را خواهد داد.این را در نظر بگیرید که مشتریان سرویس ویژه آمازون به صورت میانگین ۵ براب دیگر مشتریان این شرکت خرید انجام می‌دهند و همین جا است که می‌توانید بفهمید چرا سرویس ویژه قلب این کسب و کار است.

 

اعضا حالا حتی می‌توانند با گزینه پرایم دی همان روز سفارش خود را تحویل بگیرند.این گزینه در تابستان در دسترس است که خرید‌ها معمولا کمتر است و با پیشنهادهای ویژه مشتریان بیشتر جذب می‌شوند.سال ۲۰۱۷ این گزینه باعث ۲.۷ میلیارد فروش شد.

 

با وجود برخی از پیشنهاد‌های ویژه در پرایم دی هدف این گزینه لزوما کمتر خرج کردن مشتری نیست.این گزینه صرف زمان، انرژی و تلاش توسط مشتری را نیز بهینه می‌کند و به همین خاطر است که آمازون به گزینه اصلی خرید تبدیل می‌شود.

 

این راهبرد جواب داد و سال ۲۰۱۸ آمازون ۱۰۰ میلیون کاربر ویژه داشت.طی سال‌های آتی نیز احتمالا این تعداد افزایش می‌یابد.

 

بخش چهارم

 

آمازون مبتکر کلیدی تلفیق فروش آنلاین و آفلاین است.

 

شکی نیست که رشد فروش آنلاین باعث بحران در فروش سنتی شد.در حالی که طی ۵ سال گذشته فروش آنلاین دو برابر شده است فروشگاه‌های سنتی آمریکا و اروپا در حال بسته شدن هستند.۲۰ خرده فروش سنتی بزرگ در سال‌های گذشته مجبور به اعلام ورشکستگی شده‌اند.

 

جالب اینجاست که در همین سال‌ها آمازون اولین فروشگاه فیزیکی خود را افتتاح کرد.سال ۲۰۱۵ آمازون فروشگاه کتابی در سیاتل راه‌اندازی کرد و سال ۲۰۱۸ آمازون گو یا همان سوپرمارکت بدون صندوقدار افتتاح گردید.از آن زمان فروشگاه‌های آمازون در سراسر جهان در حال افتتاح هستند.چرا با وجود افزایش خیره‌کننده فروش آنلاین آمازون بر روی فروشگاه‌های فیزیکی سرمایه‌گذاری می‌کند؟

 

در حالی که فروش آنلاین خرده فروشی سنتی را تحت تاثیر قرار داد اما مشخص کرد که برخی از جنبه‌های آن با فروش آنلاین قابل ارائه نیست.توانایی لمس، حس و امتحان کردن یک محصول مخصوصا در مواردی مانند پوشاک و موادغذایی که آمازون علاقه زیادی به تسلط بر آن دارد بااهمیت است.علاوه بر این، با وجود تلاش برای تحویل هرچه سریع‌تر، فروش آنلاین همچنان نمی‌تواند مثل زمانی که از خانه بیرون می‌رویم و فورا چیزی را می‌خریم عمل کند.فروش فیزیکی همچنین نوعی امکان دیده‌شدن به برند را می‌دهد که در فروش آنلاین بسیار سخت است.گزینه‌ای مانند دیدن تعداد زیادی مشتریان همزمان در یک فروشگاه فیزیکی در فروشگاه‌های آنلاین وجود ندارد.

 

به همین خاطر کمپانی‌هایی مانند آمازون به فکر افتتاح فروشگاه‌های فیزیکی افتاده‌اند.این کار بازتابی است از عادات مشتریان در عصر دیجیتال.

 

با گسترش تلفن‌های هوشمند مرز میان خرید آنلاین و آفلان کم رنگ شده است.برای مثال فردی که می‌خواهد کفش بخرد ابتدا به صورت آنلاین مشخصات آن را بررسی می‌کند و بعد به فروشگاه می‌رود.پس از انتخاب حضوری احتمالا دوباره تلفن خود را بررسی می‌کند تا اگر آن نوع کفش با سایز مشخص قیمت کمتری در فروشگاه‌های اینترنتی دارد از آنجا خریداری کند.

 

مساله مهم برای مشتری آنلاین بودن یا آفلاین بودن خرید نیست بلکه او می‌خواهد بدون زحمت و دردسر خریدی لذت بخش داشته باشد.

 

فروشگاه‌های فیزیکی که این خرید ترکیبی را امکان پذیر کنند آینده روشنی دارند و البته این مساله تنها درباره خرده فروشی صدق نمی‌کند.آمازون نشان داد که در مورد فروش مواد غذایی وجود فروشگاه‌های فیزیکی مهم است.

 

بخش پنجم

 

آمازون با خرید Whole Foods جای پای خود در بازار مواد غذایی را محکم کرد.

 

سال ۲۰۱۷ آمازون در اطلاعیه‌ای شگفت‌انگیز اعلام کرد که شرکت Whole Foods که سوپرمارکت ارگانیک و زنجیره‌ای مشهوری در آمریکا است را خریداری کرده است.

 

حتی متخصصان کسب و کار باتجریه نیز از این حرکت تعجب کردند.در آن زمان اغلب خرده‌فروش‌هایی که وارد حوزه موادغذایی می‌شدند استقبال خوبی از سوی مردم دریافت نمی‌کردند. سال ۲۰۰۷ آمازون خدمات تحویل مواد غذایی را در سیاتل راه‌اندازی کرد.با وجود گسترش این خدمات به اروپا و آمریکا روند استقبال از آن کند بود.

 

با این وجود آمازون با فروش کتاب کار خود را آغاز کرد آن هم به خاطر این که در روزهای اولیه گسترش اینترنت یکی از چیزهایی بود که مردم با خیال راحت آن را خریداری می‌کردند.طی سال‌های بعد مردم به تدریج کالاهای مختلفی را به صورت آنلاین خریداری کردند اما غذا همچنان یکی از سخت‌ترین چیزها برای فروش در اینترنت بود.

 

حتی ورود به بازار آفلاین موادغذایی نیز دشوار بود.حاشیه سود موادغذایی کم است و امکانات ویژه برای نگه‌داری و حمل در زنجیره تولید مواد غذایی کار را سخت‌تر می‌کند.با این حال نتیجه کار سودی زیاد است چرا که همگان به غذا و مواد غذایی نیاز دارند.

 

عجیب نیست که آمازون اشتیاق زیادی برای ورود به این حوزه داشت.با تبدیل شدن به فروشگاهی در دسترس و راحت برای مواد غذایی وارد این صنعت شد اما سال ۲۰۱۷ فهمید که برای رقابت در این حوزه باید فروشگاه فیزیکی داشته باشد.

 

خرید Whole Foods به ۳ دلیل کاری منطقی در این راستا بود.سوپرمارکت ارگانیک زنجیره‌ای همان چیزی بود که آمازون برای بهتر شدن به آن نیاز داشت: محصولات تازه یا فاسدشدنی.دوم این که آمازون مشتریانی وفادار و با درآمد بالا دارد.سوم این که ۵۰۰ فروشگاه این کمپانی در آمریکا و انگلیس اگر چه زیاد است اما تجربه‌ای قابل مدیریت برای آمازون خواهد بود.

 

پس از ان آمازون شروع به تلفیق فروش آنلاین و آفلاین در حوزه مواد غذایی کرد.مشتریان ویژه نقش مهمی در این راهبرد داشتند.در مناطقی خاص مشتریان ویژه می‌توانستند ۵ درصد از خرید خود را دوباره در حساب خود دریافت کنند و اجناس درخواستی از فروشگاه‌های Whole Foods را در کمتر از دو ساعت تحویل بگیرند.

 

زمانی که آمازون راهبرد کلی فروش موادغذایی خود را اعلام کرد، توسعه سوپرمارکت‌ها در سراسر جهان با تحویل سریع و راحت‌تر از گذشته جزئی از آن بود.

 

بخش ششم

 

به عنوان یک شرکت فناورانه، آمازون مدام در حال توسعه و بهبود ابزارهای خدمت به مشتریان است.

 

اگر می‌خواهید در عصر اینترنت خرده‌فروشی موفق شوید باید به فناوری مسلط باشید.آمازون همان قدر که خرده فروش است، یک کمپانی فناوری است.

 

در واقع یکی دیگر از اصول رهبری آمازون ساده‌سازی و ابتکار است.در طول دهه‌های گذشته این کمپانی کارهای زیادی بر روی مواردی مانند هوش مصنوعی، ربات‌ها، پهپادها، اسکن سه بعدی، واقعیت افزوده و ماشین‌های بدون راننده کرده است.

 

نتیجه این راهبرد در حال مشخص شدن است.در سال ۲۰۱۲ آمازون شرکت اصلی تامین کننده ربات‌های انبار این شرکت یعنی کیوا سیستم را خریداری کرد.در آن زمان ربات‌ها ۲۰ درصد کار این کمپانی را برعهده داشتن و آمازون با خریداری کیوا این اطمینان را پیدا کرد که این عدد ۲۰ درصد هیچ گاه کاهش پیدا نمی‌کند و افزایش می‌یابد.

 

فروشگاه‌های بدون صندوقدار نیز یک انقلاب در سیستم «بردار و برو» بود که مشتری را تشخیص داده و مبلغ مورد نیاز برای پرداخت را مشخص می‌کرد.دیگر خرده فروشان در حال تلاش برای پیاده‌سازی این مدل هستند.

 

دستیار صوتی آمازون که سال ۲۰۱۵ معرفی شد نیز یکی دیگر از محصولات راهبرد فناوری محور این شرکت بود.این دستیار صوتی که مجهز به دستیاری مجازی با نام الکسا است به مشتریان اجازه می‌دهد که علاوه بر شنیدن موزیک و نوت برداری بتوانند بدون نیاز به تایپ از آمازون خرید کنند.

 

آمازون همچنین همواره در حال بهبود فناوری موجود در سیستم خرید خود است.الگوریتم‌های جستجو و پیشنهاد محصولات این شرکت با توجه به اطلاعاتی که از مشتریان کسب می‌کند به روز می‌شود و در نتیجه آن، سال ۲۰۱۷ حداقل ۳۵ درصد خرید‌ها در نتیجه پیشنهادات ارائه شده به مشتری بود.

 

افراد زیادی خبر ندارد که آمازون فضای ابری نیز در اختیار شرکت‌های دیگر می‌گذارد.آمازون وب سرویس در ابتدا برای پشتیبانی از ساختار‌های خرده فروشی این شرکت تاسیس شد اما امروزه مشتریانی مانند نت فلیکس، ناسا و نرداستورم دارد و حاشیه سود آن با شرکتی مانند استارباکس برابری می‌کند.

 

البته که همه تلاش‌های جدید آمازون با موفقیت روبه رو نشده است.یکی از چیزهایی که باعث شده آمازون این چنین مقاوم شود درس گرفتن و تلاش پس از شکست‌ها است.یکی از بزرگترین شکست‌های این کمپانی آمازون فایر بود که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و پس از بازخوردهای منفی زیاد آمازون قیمت آن را تنها پس از یک ماه به ۹۹ سنت کاهش داد.

 

آمازون در حال گسترش امپراطوری خود و ورود به بخش‌هایی مانند غذا و پوشاک است و مشتاق به استفاده از فناوری‌ها و ابداعات جدید است و مخصوصا در حوزه تحویل به مشتری ریسک‌های مهم‌تری را خواهد پذیرفت.

 

بخش هفتم

 

آمازون برای برآورده کردن انتظارات رو به رشد و همیشگی مشتریان به افزایش زیرساخت‌های لجستیکی خود ادامه می‌دهد.

 

آمازون با معرفی امکان سفارش با یک کلیک و تحویل دو روزه پیشگام افزایش انتظارات مشتریان در عصر دیجیتال بود.آمازون باعث شده است که امروزه مشتریان خرید آنلاین را به خاطر تحویل سریع و رایگان ترجیح دهند.

 

با راه‌اندازی آمازون پرایم در سال ۲۰۱۴ کار برای دیگر خرده‌فروش‌ها سخت تر شد.آمازون در ۳۰ شهر آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن به کاربران پرایم این امکان را می‌داد که کالاهای مختلفی را ظرف دو ساعت تحویل بگیرند.

 

مدت زمان کوتاهی پس از راه‌اندازی آن، ساعت ۱۰ شب کریسمس یک مشتری از منچستر پلی استیشن، جواهر و ادکلین سفارش داد و ساعت ۱۱ سفارش خود را تحویل گرفت.

 

آمازون حالا این امکان را نیز به مشتریان می‌دهد که مشترک برخی محصولات خاص مانند لوازم مورد استفاده در کارهای روزمره خانه و یا محصولات آرایشی شوند و با قیمت کمتر و به صورت منطم آنها را دریافت کنند.همه این موارد به معنی سرعت بخشیدن و راحت‌تر کردن کار برای مشتری است اما فشار زیادی را نیز بر روی زنجیره تولید و توزیع آمازون می‌گذارد.

 

نیمی از جمعیت آمریکا در مسافت کمتر از ۲۰ مایلی مراکز توزیع آمازون قرار دارند که انبارهای اصلی این شرکت هستند.از اینجا ربات‌ها و یا کارمندان آمازون کالاها را برای رساندن به مشتریان تحویل می‌دهند.

 

یکی دیگر از مراکز آمازون مراکز دسته بندی کالاها است که آنها را بر حسب مناطق و کد پستی مرتب می‌کنند و روز به روز به تعداد مراکز پرایم در مناطق پرجمعیت‌تر افزوده می‌شود.مراکزی که کالاهای کمتری دارند اما به مشتریان نزدیک‌تر می‌باشند.

 

آمازون همچنان برای تحویل کالاهای خود با ۲۰ شرکت حمل مختلف همکاری می‌کند اما به دنبال مدیریت بیشتر این زنجیره است.سال ۲۰۱۵ آمازون برنامه فلکس را راه اندازی کرد که به شرکت‌های کوچک‌تر امکان حمل کالاهای آمازون را می‌داد.

 

آمازون لاکرز جایی است که بسته‌ها نگه‌داری می‌شود و خدمات کلیک و برداشتن به مشتریان اجازه می‌دهد از فروشگاه‌های همکار آمازون کالای خود را تحویل بگیرند.پهپادها نیز به افزایش و بهبود روند تحویل کالا کمک می‌کنند.

 

آمازون دائما در حال گسترش و سرعت بخشیدن به فرایند تحویل کالاهای خود است و به سمت حوزه‌های پیچیده‌ای مانند مواد غذایی حرکت می‌نمایند.این شرکت در همین راستا امکانات لجستیکی خود را برای تطبیق پیدا کردن با نیاز مشتریان بهبود می‌بخشد.

 

بخش هشتم

 

خرده‌فروشانی که می‌خواهند در عصر دیجیتال موفق شوند باید چیزی را بفروشند که آمازون نمی‌تواند آن را به دست مشتری برساند.

 

رشد آمازون و گسترش آن در تقریبا تمام حوزه‌های تجاری باعث شده بسیاری از صاحبان کسب و کار نگران آخرالزمان پیشروی خرده‌فروش‌ها شوند.

 

علاوه بر این طیف فروش و نیز انعطاف آمازون باعث می‌شود که بتواند تغییر در نوع خرده فروشی مدرن را به دلخواه خود ادامه دهد و با ابداعات مشتری محور تمام این صنعت را به هم بریزد.اما این مساله بدان معنی نیست که بقیه هیچ شانسی در برابر این غول ندارند.

 

در کنار بسته شدن و ورشکستگی بسیاری از خرده فروش‌ها، تغییر در مجبط این تجارت فرصتی برای کسب و کارها ایجاد می‌کنند تا بتوانند نقطه قوتی برای خود، مخصوصا در حوزه‌هایی که آمازون امکان آن را ندارد ایجاد کنند.

 

آمازون سریع و در دسترس است اما نمی‌تواند تجربه‌ای خاص یا خنده دار و هیجان آور برای خریدار فراهم کند.

 

این همان فرصت پیشروی کسب و کارهای دیگر است.تحقیقات نشان می‌دهند که مردم تمایل دارند به جای صرف پول برای چیزها، برای تجربه‌ها هزینه کنند.به طور مثال نسل جدید در مقایسه با نسل قبل هزینه بیشتری برای رشد فردی، رستوران و کنسرت می‌کنند.

 

به همین خاطر در عصر آمازون کسب و کارهای مختلف باید در مورد این که جامعه هدف‌شان چه کسانی هستند و چگونه می‌توانند تجربیاتی منحصر به فرد برای آنها ایجاد کنند ایده‌هایی شفاف داشته باشند.این بدان معنی است که باید بر روی جامعه و جنبه‌های فراغت مانند تجربه خرید حضوری، تلفیق خرید با فعالیت‌هایی مانند یادگیری، همکاری و غذاخوردن تمرکز کنند.

 

برای مثال فروشگاه جان لویس به مشتریان اجازه می‌دهد که شب را در فروشگاه بمانند و یا اپل در فروشگاه‌های خود بر روی کلاس‌ها و برنامه‌های مختلف برای خریداران تمرکز کرده است.

 

در نهایت این که آمازون تنها یکی از روند‌های روبه رشد در نتیجه تغییر خرده فروشی در عصر دیجیتال است.یکی از دلایل رشد آمازون این است که قبل از دیگران این تغییرات را فهمید و به رسمیت شناخت.در حالی که آمازون به رشد خود ادامه می‌دهد، کسب و کارهای دیگری که با این تغییرات وفق پیدا کرده و دست به ابتکار بزنند موفق خواهند شد.

 

بخش نهایی

 

پیام اصلی کتاب

 

پس از دو دهه از آغاز تجارت آمازون کارهای مختلفی که برای رشد این شرکت انجام شد منجر به موفقیت بی نظیر آن شده است.آمازون به عنوان یک شرکت فناورانه خواسته مشتریان را اصل در نظر گرفته و بر مبنای آن دست به ابتکار و ابداعات مختلف می‌زند تا خرده فروشی را راحت‌تر، سریع‌تر و بهتر کند و همین انتظارات را نیز بالا می‌برد.آمازون به حوزه‌های مختلف وارد می‌شود و به محلی برای فروش تبدیل شده است که فروشندگان مختلف نمی‌توانند نسبت به آن بی اعتنا باشند.در آینده دیگر خرده‌فروش‌ها باید خود را با انجام کارهایی متمایز کنند که آمازون قادر به انجام آن نیست.

 

مطالب مرتبط