بهترین و بدترین مواد غذایی برای زخم معده : چه چیزهایی بخوریم و نخوریم؟

بهترین و بدترین مواد غذایی برای زخم معده

بهترین و بدترین مواد غذایی برای زخم معده چیست؟ چه مواد غذایی باعث بدتر شدن کرونا می‌شود؟ چه مواد غذایی برای زخم معده خوب است؟

در گذشته پزشکان فکر میکردند مواد غذایی خاصی میتوانند باعث ایجاد زخم های گوارشی شوند. اما امروزه میدانیم که علت زخم های گوارشی چیزهای دیگری همچون مصرف داروهای مسکن به صورت طولانی مدت یا آلودگی به باکتری هلیکوباکتر پیلوری است. با وجودی که مواد غذایی علت یا درمان زخم های گوراشی نیستند، برخی از غذاها میتوانند باعث تشدید درد شده و برخی دیگر سرعت درمان را افزایش دهند.

بهترین و بدترین مواد غذایی برای زخم معده :‌ بهترین ها

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک ها

مواد غذایی همچون ماست، میسو، کیمچی، کلم ترش، کامبوچا، و تمپه غنی از باکتری های «مفیدی» به نام پروبیوتیک ها هستند. این باکتری ها میتوانند با کمک به مبارزه علیه عفونت هلیکوباکتر پیلوری یا افزایش اثربخشی داروها، برای زخم معده مفید باشند.

بخوانید: ۹ درمان خانگی زخم معده : روش های علمی و ثابت شده

مواد غذایی غنی از فیبر

سیب، گلابی، بلغور جو دوسر، و دیگر مواد غذایی سرشار از فیبر به دو طریق برای زخم های گوارشی مفید هستند. فیبر میتواند مقدار اسید معده را کاهش داده و در عین حال سبب کاهش نفخ و درد شود. پژوهش ها نشان داده است که رژیم غذایی غنی از فیبر میتواند به پیشگیری از زخم های گوارشی نیز کمک کند.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین ویتامین آ بالایی دارد، و شواهد نشان داده است که این ماده مغذی میتواند به کوچک شدن زخم های معده کمک کرده و در پیشگیری از آن ها نیز مفید باشد. از دیگر مواد غذایی حاوی ویتامین آ میتوان به اسفناج، هویج، گرمک و جگر گاو اشاره کرد.

بهترین و بدترین مواد غذایی برای زخم معده

فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای قرمز سرشار از ویتامین ث است، این ویتامین به چند روش از ایجاد زخم های گوارشی جلوگیری میکند. اولا، ویتامین ث در بهبود زخم نقش قابل توجهی بازی میکند. افرادی که ویتامین ث کافی دریافت نمیکنند بیشتر مستعد ابتلا به زخم های گوارشی هستند. وبتامین ث در مرکبات، توت فرنگی، کیوی، و بروکلی نیز یافت میشود.

بهترین و بدترین مواد غذایی برای زخم معده : بدترین ها

شیر

در گذشته پزشکان به افراد توصیه میکردند برای درمان زخم های گوارشی شیر بنوشند. این امر مربوط به زمانی بود که هنوز داروهای بهتری مانند داروهای سرکوب کننده اسید، در دسترس نبودند. امروزه میدانیم که شیر نمیتواند به پیشگیری از زخم معده یا درمان آن کمک کند. درواقع، شیر میتواند با افزایش اسید معده، مضر هم باشد.

الکل

اگر مستعد زخم های گوارشی یا مبتلا به آن هستید، بهتر است مصرف الکل را محدود کرده یا کاملا آن را کنار بگذارید. پژوهش ها نشان داده است که مشروبات الکلی دستگاه گوارش را تحریک کرده و میتوانند به آن آسیب برسانند. الکل سبب بدتر شدن زخم معده میشود.

غذاهای چرب

هضم غذاهای چرب بیشتر زمان میبرد، که میتواند منجر به درد و نفخ شکم شود- که برای افرادی که زخم معده دارند خبر خوبی نیست. اگر این غذاها معده شما را بدتر میکنند، از آن ها فاصله بگیرید.

غذاهای تند : بستگی دارد

برای مدت زیادی، پزشکان تصور میکردند که غذاهای تند علت اصلی زخم های گوارشی هستند. اکنون میدانیم که اینگونه نیست. با این حال مصرف غذاهای تند علائم برخی افراد را تشدید میکند. در صورتی که غذاهای تند موجب بدتر شدن درد شما میشوند از آن ها دوری کنید.

بهترین و بدترین مواد غذایی برای زخم معده

مرکبات: بستگی دارد

در ابتدا، ممکن است به نظر منطقی باشد که مواد غذایی اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی زخم های گوارشی را بدتر کنند. اما شواهد قوی ای برای حمایت از هرگونه اثر منفی این مواد غذایی بر زخم های گوارشی وجود ندارد. با این حال، هر یک از ما رابطه منحصر به فردی با خوراکی ها داریم، بنابراین اگر مواد غذایی اسیدی علائم شما را بدتر میکنند از آن ها دوری کنید.

شکلات: بستگی دارد

شکلات فواید بالقوه زیادی برای سلامت افراد به همراه دارد. اما اغلب در افرادی که به زخم های گوارشی مبتلا هستند ایجاد ناراحتی میکند، اگر خوردن شکلات علائمتان را تشدید میکند، مصرف آن را به بعد از بهبود زخمتان موکول کنید.

کافئین: از پزشکتان بپرسید

پژوهش ها درباره اینکه آیا کافئین – به ویژه قهوه – زخم های گوارشی را بدتر میکند یا خیر نتایج در هم آمیخته ای به همراه داشته اند. با این حال اغلب توصیه میشود که در صورت ابتلا به زخم گوارشی مصرف کافئین را قطع کنید. در این باره با پزشکتان مشورت کنید، اما ممکن است تا زمانی که کافئین علائمتان را بدتر نمیکند، نیازی نباشد آن را کنار بگذارید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *