ویروسی شدن کامپیوتر : چگونه بفهمیم کامیپوتر ویروسی شده است؟

ویروسی شدن کامپیوتر

ویروسی شدن کامپیوتر باعث اشکالات زیادی می شود بنابراین باید مراقب آن باشیم. در این مطلب می خوانید که چگونه بفهمید کامپیوتر ویروسی شده است.

ویروسی شدن کامپیوتر

همه ما تقریبا ویروس‌های کامپیوتر و دیگر بدافزارها را می‌شناسیم و می‌دانیم که می‌توانند موجب مشکلاتی فاجعه آمیز برای کامپیوترها شوند. برخی بدافزارها اینقدر خودشان را تکثیر می‌کنند تا فضای در دسترس در هارد درایو شما پر شود و کامیپوتر شما ضعف می‌کنند. نوع دیگر داده فاسد وجود دارند که کامپیوترتان را ناپایدار می‌کند. تعدادی از آنها سعی می‌کنند از برنامه‌های ایمیل تان برای توزیع کد مخرب برای هرکسی که در فهرست مخاطبین شما قرار دارد استفاده کنند. همیشه احتمال وجود یک هکر یا ردیاب است که از بدافزارها برای دسترسی بیشتر از راه دور به کامپیوترتان داشته باشند. هیچ کسی نمی‌خواهد که کامپیوترش به ویروس آلوده شود از همین رو باید از نرم افزارهای ضد ویروس مطمئن استفاده کنیم. شما می‌توانید از ورود بدافزارها به کامپیوتر خود جلوگیری کنید اگر مراقبت باشید و از چند تله دور بمانید. اگر نرم افزار ضد ویروس‌تان مرتب آپدیت شود خطری شما را تهدید نمی‌کند.

ویروسی شدن کامپیوتر

اما زمانی که کار از کار گذشته است و ویروسی شدن کامپیوتراتفاق افتاده باشد چه باید کرد؟ ممکن است در چنین حالتی نرم افزار آنتی ویروس‌ تان آپدیت نشده است توسط یک سری کد به خطر افتاده است. ممکن است حواستان نبوده و روی لینکی تصادفی کلیک کرده‌اید و ویروس را وارد کامپیوتر خود کرده‌اید. یا کسی دیگر از کامپیوترتان استفاده کرده است و برخی بدافزار را اشتباهی دانلود کرده است.

چگونه باید بفهمیم که کامپیوتر توسط ویروس‌ها آسیب پذیر شده است؟

اگر نرم افزار آنتی ویروس قوی و به روزی دارید، احتمالا پیغامی مبنی بر این برنامه از کامپیوتر شما اسکن می‌گیرد دریافت می‌کنید که این موجب می‌شود ویروس شناسایی شود. اما اگر در مواقعی که نرم افزار آپدیت نشده و ویروس برنامه آنتی ویروس شما را بی خاصیت کرده است در این موقع چه باید کرد؟ آیاد نشانه‌ای که باعث شود بفهمیم ویروس‌ها حمله کرده‌اند وجود دارد؟ در حقیقت، چندین نشانه وجود دارد که حضور بدافزارها در کامپیوترتان را نشان می‌دهند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بخوانید: حذف جیمیل : آموزش دیلیت کردن حساب کاربری Gmail

تصور کنید که برنامه آنتی ویروس از حضور ویروس‌ها هشداری نداده است. در چنین مواقعی، اگر کامپیوتر ناپایدار شده باشد می‌تواند نشانه ‌ای از چیزی اشتباه باشد. برخی بدافزارها فایل‌ها مهمی که موجب اجرای درست کامپیوتر می شوند را آلوده می‌کنند که باعث هنگ شدن کامپیوترتان می‌شوند. معمولا این مشکل زمانی رخ می‌دهد که سعی دارید برنامه خاصی را اجرا کنید یا فایل مخصوصی را باز کنید که به شما می‌گوید چیزی اطلاعات شما را خراب کرده است و این می‌تواند بدافزار باشد.

ویروسی شدن کامپیوتر

کند اجرا شدن کامپیوتر

آیا کامپیوترتان به نظر می‌رسد که به آرامی و مانند همیشه اجرا نمی‌شود؟ این می‌تواند نشانه بدافزار باشد زیرا کد مخربی شروع به آسیب زدن به عملکرد پردازش کامپیوترتان کرده است. اگر برنامه کاربردی سنگینی را اجرا نمی‌کنید اما کامپیوترتان عملکردش آهسته است ممکن است نشانه‌ی ویروس در کامپیوتر باشد.

عدم دسترسی به درایوها

اگر پیغام‌های عجیبی مبنی بر اینکه نمی‌توانید به درایو خاصی دسترسی داشته باشید مشاهده کنید می‌تواند نشانه ویروسی شدن کامپیوتر باشد. به همین ترتیب برنامه‌هایی که اجرا نمی‌شوند و فایل‌هایی که اجرا نمی‌‌شوند می‌توانند نتیجه آلودگی باشند. دیگر شاخص‌های وجود ویروس در کامپیوتر سخت افزارهایی مانند پرینتر هستند که به دستورات پاسخ نمی‌دهند. اگر هیچ یک از این نشانه‌ها وجود ویروس را تایید نکرد، آنها پیشنهاد می‌کنند که ممکن است چیزی با دستگاه شما همخوانی ندارد.

ثابت نبودن سایز فایل ها

اگر متوجه شوید که سایز فایل حتی زمانی که به آن دسترسی ندارید ثابت نیست، می‌تواند نشانه دیگری از ویروسی شدن کامپیوتر باشد و در نهایت اگر به منوها دسترسی دارید و ظاهر آنها عجیب یا غیرطبیعی هستند، شما می‌توانید قربانی حمله بدافزارها شده باشید.

مهم است که به یاد داشته باشید ویروس‌های کامپیوتر ممکن است باعث یکی از مشکلاتی که مطرح کردیم شوند. اگر مطمئن هستید که کامپیوترتان آلوده به ویروس شده است به دنبال روش‌هایی برای خلاص شدن از شر آنها باشید. زیرا ممکن است اطلاعاتتان را از دست بدهید.

پیام پاپ آپ و ویروسی شدن کامپیوتر

نکته آخر باید بگوییم که در هنگام وب گردی ممکن است پیام‌های پاپ آپی را مشاهده کنید مبنی بر اینکه در کامپیوتر شما ویروس یافت شده است و باید این نرم افزار را دانلود کنید. در چنین مواقعی مراقب باشید و این پیام‌ها را نادیده بگیرید. زیرا این نرم افزارها خود می‌توانند ویروس اصلی باشند که با دانلود کردن به کامپیوتر خود آسیب می‌زنید. اگر پیامی را از خود برنامه آنتی ویروس دریافت نکردید بنابراین اعتماد نکنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *