خراب شدن هارد : ۴ نشانه خرابی هارد کامپیوتر

خراب شدن هارد

نشانه ها و علائم خراب شدن هارد چیست ؟‌ چطور بفهمیم هارمان خراب شده است؟ صدا دادن هارد نشانه خرابی است؟ هنگ شدن کامپیوتر و خرابی هارد.

درایو هارد یکی از اجزای مهم هر کامپیوتر محسوب می‌شود که تمام اطلاعات اعم از تصاویر، ویدئو‌ها، بازی، فیلم ها و نرم افزارهایی که برایمان مهم هستند و می‌خواهیم همیشه آنها را نگه داریم در هارد ذخیره می‌کنیم. هاردها تاریخچه ای قدیمی و طولانی دارند که از گذشته در ابعادی بزرگ و سنگین وارد جامعه و تکنولوژی شدند و طی سالیان به ابعادی کوچکتر رسیدند.هارد دیسک ها که در گذشته به آن دیسک گردان ثابت گفته می شد یک حافظه دائمی برایذخیره سازی اطلاعات به شمار می آید که این اطلاعات بر روی یک سطح آلومینیومی یا شیشه ای که با لایه ای مغناطیسی پوشانده شده و به نام پلاتر معروف می باشد؛ ذخیره می شود و توسط هدهایی برای خواندن و نوشتن ، اطلاعات شناسایی می شوند.

قدمت هارد کامپیوتر

قدمت هارد دیسک به سال ۱۹۵۰ میلادی برمی گردد که از دیسک هایی با قطر ۲۰ اینچ یا حدودا ۵۰ سانت برای ذخیره کردن اطلاعات استفاده شده بود. در سالهای بعدی این قطر ضخیم رو به کاهش رفت و تا قبل از دهه ۸۰ میلادی این ضخامت به ۸ اینچ حدود ۲۰ سانت رسید که به دلیل بزرگی و سنگینی و همچنین مصرف انرژی بالا تنها مناسب برای مراکز حفاظت شده و دفاتر بزرگ بود و در محیط های صنعتی و یا خانه قابل استفاده نبود. این هارد ها به دلیل نیاز به منبع تغذیه ای با ولتاژ بالا در میکروکامپیوترها قابل استفاده نبودند تا این که  شرکت سیگیت پس از سال ۱۹۸۰ هارد دیسک ۵ مگابایتی خود را در ابعاد ۵٫۲۵ اینچی بیرون فرستاد.

خراب شدن هارد

در سالهای اولیه دهه ۸۰ هارددیسک هایی که برای میکرو کامپیوترها طراحی و تولید می شدند با نام کمپانی تولید کننده این هاردها به فروش نمی رفتند و به عنوان قسمتی از یک مجموعه بزرگتر توسط OEM ها به فروش می رفتند.

انواع دلایل خراب شدن هارد

مانند هر دستگاه الکترونیکی، هارد دیسک هم از نوع خارجی و داخلی است. معمولا میانگین عمر حافظه داخلی یک کامپیوتر ۵ الی ۱۰ سال است و حافظه خارجی آن ۳ تا ۵ سال عمر می‌کند که با با توجه به شرایطی که قرار می‌گیرند مانند رطوبت یا عوامل خارجی و تغییرات مدت زمان که دوام می‌آورند فرق می‌کند.

بخوانید: مشاهده مصرف رم برنامه‌ ها : کدام برنامه رم بیش‌تری مصرف می‌کند؟

از آنجایی که هارد دیسک خارجی این روزها بسیار رایج شده است و خیلی راحت هم قابل حمل هستند، ممکن است به مرور زمان دچار آسیب شوند و عمر آنها کم شود و شاید خیلی دیر متوجه این موضوع شوید. به همین دلیل سعی داریم در این مقاله شما را با چند نشانه آشنا کنیم که از وضعیت خطرناک هارد دیسک شما خبر می‌دهند بنابراین باید آنها را جدی بگیرید تا هارد شما و در نتیجه اطلاعاتتان از بین نرود.

هنگ کردن و خرابی هارد

یکی از نشانه‌های مهم خراب شدن هارد دیسک زمانی است که کامپیوتر شما مدام هنگ می‌کند و سرعت آن کند می‌شود و یا اینکه صفحه آبی مرگ (Blue Screen of Death) را مشاهده می‌کنید. این نشانه‌ها همیشه ظاهر نمی‌شوند اما اگر این مشکلات را پس از آنکه نصب جدیدی را انجام می‌دهید یا حالت Safe Mode ویندوز با آنها رو به رو شوید می‌تواند نشان دهنده خرابی هارد دیسک شما باشد.

خراب شدن هارد

باز نشدن فایل و خراب شدن هارد

یکی از دیگر نشانه‌ها زمانی است که فایل‌ها باز نمی‌شوند و آنها را درهم برهم مشاهده می‌کنید حتی در مواقعی که بدون هیچ خطایی ذخیره شده‌اند.

بد سکتورها

بسیاری از بد سکتورها (bad sectors) می‌توانند نشان دهنده خراب شدن هارد دیسک باشند. بد سکتور (Bad Sector) به قسمت‌هایی از حافظه گفته می‌شود که معمولاً به دلیل آسیب دیدن فیزیکی، توسط هارد و در نتیجه سیستم عامل غیرقابل استفاده شده است. معمولا شناسایی بد سکتورها در زمانی که مقدار زیادی از دیسک استفاده شده است کار مشکلی است. برای بررسی بد سکتورها در ویندوز باید از طریق My PC به پارتیشن درایو مراجعه کنید و روی راست کلیک کرده و به بخش Properties بروید. سپس به قسمت tools رفته و روی گزینه Error checking کلیک کنید. برای بهینه سازی، روی Optimise و بعد defragment drive کلیک کنید.

ویندوز مایکروسافت همچنین در زمان پر شدن فرمت‌ها یا وقتی که از فرمان chkdsk استفاده می‌کند بد سکتورها را بررسی می‌کند.

خراب شدن هارد و صدای عجیب و غریب کامپیوتر

اگر از هارد دیسک خود صدایی عجیب غریبی شنیدید، می‌تواند نشان دهنده این باشد که درابو کاملا خراب شده است. صدای تکرار شده را کیک مرگ می‌نامند. از آنجایی که نمی‌توانید خرابی هارد دیسک را پیش بینی کنیم و برای آن آماده باشیم بهتر است همیشه از اطلاعات خود بکاپ بگیرید یا در مواقع اضطراری از هارد درایو دیگری استفاده کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *