۶ رایج ترین نشانه و علائم قانقاریا + انواع قانقاریا

علائم قانقاریا

همانطور که می‌دانید بیماری قانقاریا یکی از انواع بیماری‌های بسیار شایع در میان مردم است که تقریبا می‌توان گفت اغلب مردم در زندگی خود گرفتار آن شده اند. این بیماری که با نام نکروز گانگرینی نیز شناخته می‌شود یکی از انواع بیماری نکروز به شمار می‌رود و هر یک از انواع آن دارای علائم قانقاریا هستند.

دلیل ایجاد این بیماری معمولا عدم وجود گردش خون کافی در بافت‌های بدن است. علاوه بر این شناسایی این بیماری در حالت عادی امری دشوار است زیرا انواع متفاوتی برای بیماری قانقاریا شناسایی شده است که عبارتند از قانقاریای خشک، قانقاریای تر، قانقاریای گازی، قانقاریای داخلی، و نکروزان التهابی غلاف کف. آیا تابحال می‌دانستید که هر یک از انواع قانقاریا علایم و نشانه‌های مخصوص به خود را دارد؟ علاوه بر این هر شخصی که از بیماری قانقاریا رنج می‌برد علایم متفاوتی را ممکن است تجربه کند. بدین ترتیب اکنون آیا تمایل دارید که بدانید علایم شایع قانقاریا در پاها ( ران ها) و دست‌ها چیست؟ اگر پاسخ شما مثبت است ادامه این مقاله را مطالعه کنید و علایم رایج این بیماری که ممکن است شما نیز به آن مبتلا باشید را بشناسید.

۶ رایج ترین نشانه و علائم قانقاریا

۱. علائم قانقاریا – قانقاریای خشک

هنگامی که سخن از علایم شایع قانقاریا به میان می‌آید بهتر است در ابتدا به علایم رایج قانقاریای خشک پرداخته شود. اما پیش از آغاز بحث پیرامون علایم قانقاریا در دست‌ها و پاها، در این مورد، نکته ای است که باید به آن توجه کرد و از آن آگاهی داشت. یکی از انواع قانقاریا که معمولا دست‌ها و پاهای افراد را درگیر خود می‌کند نوع قانقاریای خشک است.

افرادی که از بیماری دیابت و یا بیماری‌های مرتبط با رگ‌های خونی یا بیماری‌ها خودایمنی رنج می‌برند شانس بالاتری برای ابتلا به قانقاریای خشک را دارند. این بیماری زمانی بیشتر می‌شود که گردش خون در یک ناحیه از بدن آسیب دیده و دچار مشکل شود. به طور کلی زمانی که فردی به بیماری قانقاریای خشک مبتلا می‌شود مشاهده خط سرخ بر روی پوست وی بسیار آسان خواهد بود و این رد سرخ بر روی بافت‌های آسیب دیده علامت گذاری می‌کند.

به علاوه این ناحیه از بدن در هنگام قرار گرفتن در معرض سرما دچار کرختی و خواب رفتگی می‌شود. در صورت ابتلا به بیماری قانقاریای خشک در برخی از نقاط بدن، در صورتی که این بافت بدن از بین برود بدن احساس دردناکی را تجربه خواهد کرد. البته این در حالی است که بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه و مخصوصا افراد پیر هیچ احساس دردی را تجربه نمی کنند. به علاوه ناحیه آسیب دیده از بافت‌های بدن به مرور زمان دچار تغییر رنگ شده و از رنگ قرمز به رنگ قهوه ای یا مشکی تغییر رنگ می‌دهد. سپس این بافت مرده در بدن انسان در هم میپیچد و از بافت‌های سالم بدن خود را جدا می‌کند و کم کم حالت افتاده شدن از بدن را پیدا می‌کند.

۲. علائم قانقاریا تَر

قانقاریای تر که اغلب با نام قانقاریای مرطوب نیز شناخته می‌شود یکی از انواع اصلی این نوع بیماری به شمار می‌رود. هنگامی بحث پیرامون علایم قانقاریا مطرح می‌شود در حقیقت بدین معنی است که باید علایم قانقاریای تر نیز مورد توجه قرار داشته باشد. به طور یقین قانقاریای تر تفاوت‌هایی با قانقاریای خشک دارد. این نوع بیماری هم سبب ایجاد عفونت در بدن می‌شود. به بیان دیگر علایم قانقاریای تر و علایم قانقاریای خشک شبیه به هم نیستند. به طور کلی علایم این نوع قانقاریا با ورم ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته آغاز می‌شود و پس از آن بافت محل آسیب دیده دچار گندیدگی می‌شود.

در حالی که در قانقاریای خشک تنها درد بسیار اندکی احساس می‌شود در قانقاریای تر فرد مبتلا احساس کاملا متفاوتی را تجربه می‌کند. درد بیماری قانقاریای تَر بسیار بیشتر است. علاوه بر این در صورتی که فرد مبتلا به قانقاریای تَر باشد پوست وی به تدریج رنگ خود را تغییر می‌دهد. پوست بیمار مبتلا به قانقاریای تَر از رنگ سرخ به قهوه ای یا مشکی تغییر رنگ پیدا می‌کند.

این عارضه سپس سبب ایجاد بوی تعفن عفونت در بدن فرد مبتلا می‌شود. علاوه بر این افراد مبتلا به بیماری قانقاریای تَر برخی علایم دیگر نیز دارند که نشان دهنده ابتلا به این عارضه است. برای مثال ممکن است فرد مبتلا از دمای بدن بالا یا تب نیز رنج ببرد. در چنین مواردی دمای بدن بیمار مبتلا حدود ۳۸ درجه سانتیگراد یا ۱۰۰ درجه فارنهایت است یا حتی ممکن است دمای بدن وی بیشتر نیز باشد. علاوه  بر این به محض ابتلا به قانقاریای تَر فرد صداهای خرد شدن را احساس می‌کند که این صدا از نواحی درگیر شده هنگامی که تحت فشار قرار می‌گیرند بلند می‌شود.

۳. قانقاریای داخلی- علائم قانقاریا

در صورتی که از قانقاریا رنج می‌برید احتمالا شانس ابتلا به قانقاریای داخلی را نیز خواهید داشت. این نوع از قانقاریا می‌تواند ارگان‌های داخلی بدن یا بافت‌های داخلی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این نوع قانقاریا با سایر انواع قانقاریا بسیار متفاوت است چرا که این نوع قانقاریا هیچ نوع علامتی که در بیرون از بدن قابل مشاهده باشد را ندارد.  در این نوع بیماری تب شایع ترین علامتی است که قابل مشاهده است. علاوه بر این احساس درد شدید یکی دیگر از علایم قانقاریای داخلی است.

در صورت ابتلای فرد به بیماری قانقاریای داخلی و بدتر شدن اوضاع بدنی وی این بیماری باید در اولین فرصت درمان شود. علاوه بر این در صورتی که فرد برخی علایم همچون زخم یا تاول داشته باشد که بهبود نمی یابند، رنگ پوست وی تغییر کرده یا پوستش ضخیم، کرخت، سرد  و بی رنگ شده باشد و بوی تعفن عفونت از زخم‌ها استنشاق بشود به سرعت باید به بیمارستان مراجعه کرده و به پزشک متخصص خود را نشان دهد چرا که این بیماری زندگی وی را تهدید می‌کند.

۴. علائم قانقاریا گازی

قانقاریای گازی بیماری نادری است اما در صورت ابتلا بسیار خطرناک است. این بیماری اغلب زمانی رخ می‌دهد که آسیب وارد شده به بدن به داخل ارگان‌های داخلی یا ماهیچه‌ها نفوذ کند. این بیماری اغلب در نتیجه بیماری تروما عارض می‌شود. در صورتی که فردی از عارضه قانقاریای گازی رنج ببرد علایم متعددی را می‌تواند داشته باشد. برای مثال سطح پوست وی ممکن است در ابتدای بیماری ظاهری طبیعی و معمولی داشته باشد. اما پس از مدتی رنگ پوست کمرنگ شده و به سوی خاکستری سوق می‌کند و در نهایت به رنگ کبود ( تلفیق قرمز و بنفش) در می‌آید.

علاوه بر این در اغلب موارد بیماران مبتلا به قانقاریای گازی هنگامی که فرد روی پوست خود نزدیک محل تحت عارضه فشار می‌دهد صدای خرد شدن را می‌شنود که به علت گاز تولید شده توسط نوعی باکتری این صدا تولید می‌شود. در برخی دیگر از موارد ترشحاتی مایع از ناحیه آسیب دیده خارج می‌شود. اما این ترشحات واقعا از ترشحاتی که در قانقاریای تَر از بدن خارج می‌شود متفاوت است. این ترشحات دارای بوی ناخوشایندی نیستند. یک نکته مهمی که در این مورد باید به آن توجه داشت این است که قانقاریای گازی بسیار خطرناک بوده و برای سلامتی بسیار تهدید برانگیز است. بدین ترتیب در صورتی که فردی علائم قانقاریا گازی را در خود مشاهده کرد باید بلافاصله برای چک کردن خود به بیمارستان مراجعه کند.

۵. نکروزان التهابی غلاف کف ( فاسیت)

در صورتی که به دنبال کسب اطلاعاتی پیرامون علایم بیماری قانقاریا هستید باید از علایم نکروزان فاسیت که یکی از انواع اصلی قانقاریا است اطلاع پیدا کنید. این نوع قانقاریا می‌تواند بر هر یک از بخش‌های بدن تاثیر بگذارد به طوری که موارد بسیار زیادی از بروز این عارضه در دست ها، بازو‌ها، پاها و حتی ران‌ها نیز مشاهده شده است حتی ناحیه پرنیوم که ناحیه بین مقعد و ناحیه تناسلی بانوان است نیز از این عارضه در امان نبوده است، ناحیه لگن که یکی از نواحی مرکزی بدن بین بدن و پاها است نیز امکان تجربه این عارضه را داشته است. در صورتی که فردی از عارضه نکروزان فاسیت رنج می‌برد احتمال درد داشتن وی بسیار زیاد است. علاوه بر این، سرخی  و ورم از جمله علایم این بیماری هستند.

در صورت پیشرفت این بیماری پوست فرد بیمار سفت و به تدریج سرخ شده و این سرخی به تدریج افزایش می‌یابد. در این نوع عارضه محل تحت آسیب به وضوح قابل مشاهده است و مرز بین منطقه تحت آسیب و مناطق سالم کاملا قابل تمایز است. در برخی موارد پس از گذشت ساعت‌ها و یا روزها، علایم این نوع قانقاریا بدتر می‌شود. پوست فرد رنگ خود را تغییر داده و متمایل به چشکی و یا بنفش می‌شود. علاوه بر این تاول‌هایی جدی بر روی پوست بیمار ظاهر می‌شود و ناحیه تحت آسیب این عارضه صدای خرد شدن از خود ساطع می‌کند. در مورد برخی افراد ترشحاتی نیز خارج می‌شود که مانند آب حاصل از ظرفشویی از ناحیه آسیب دیده خارج می‌شود.

۶. شوک سپتیک یا شوک عفونی

یکی از انواع اصلی قانقاریا شوک عفونی یا شوک سپتیک نام دارد. در حالت عادی این شوک در نتیجه بیماری قانقاریا و در صورتی که از نوع باکتریایی بوده و این باکتری وارد جریان خون شده باشد، عارض می‌شود. افزون بر این این بیماری می‌تواند سیستم‌های بسیاری را در بدن تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند سبب تغییرات فشار خون و کاهش فشار خون تا حدی که بسیار خطرناک است شود. در چنین حالتی منظور از شوک دقیقا حالتی است که به سبب کاهش شدید فشار خون عارض می‌شود.

به طور کلی شوک سپتیک حقیقتا سلامت و حیات انسان را تهدید می‌کند. بدین ترتیب در صورت بروز عارضه شوک سپتیک فرد باید به سرعت به بیمارستان رسانده شود. همانند سایر انواع قانقاریا شوک سپتیک هم علایم خود را دارد. برخی از این علایم عبارتند از: ضربان قلب سریع ولی ضعیف، پوست سرد کرخت وخشک، احساس سبکی سر، کوتاه شدن نفس ها، افزایش ضربان قلب، اسهال، استفراغ و تغییر موقعیت ذهنی فرد و بوجود آمدن عوارضی همچون سرگیجه و سردرگمی.

نتیجه گیری

به طور کلی می‌توان قانقاریا را در شش گروه دسته بندی کرد که عبارتند از قانقاریای خشک، قانقاریای تَر، قانقاریای گازی، قانقاریای داخلی، شوک سپتیک و نکروزان فاسیت. هر یک از انواع این بیماری علایم ویژه خود را دارد. در صورتی که هر فردی از هر یک از انواع این بیماری رنج می‌برد و یکی ازعلایم قانقاریا که عنوان شد  را در ران پا و دست‌ها مشاهده می‌کند باید به بیمارستان مراجعه کرده و از لحاظ سلامتی چکاپ شود تا بهترین درمان برای این شرایط انتخاب شود.

در صورت داشتن یکی از انواع این علایم و تظاهر به ندیدن این علایم، ریسک تهدید زندگی فرد به واسطه ابتلا به این بیماری به شدت افزایش می‌یابد. به بیان دیگر در صورت عدم رسیدگی به این بیماری ارگان‌های درگیر از بین می‌روند.

به علاوه پس از مطالعه این مقاله امید است که دانش خوانندگان از این بیماری به صورت جدی افزایش پیدا کرده باشند. در صورت مشاهده هر یک از انواع علایم این بیماری، علایم را جدی گرفته و در پیگیری مساله تردید نکنید. کارشناسان مربوطه قادر خواهند بود در اولین فرصت پاسخ سوالات شما در این حوزه را ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *