تفاوت بین کلسترول خوب و کلسترول بد +‌سطح کلسترول مناسب

غذاهایی که کلسترول بالا دارند

تفاوت بین کلسترول خوب و کلسترول بد چه چیزی است؟‌ عوامل ایجاد کلسترول بالا چه چیزی است و نحوه تشخیص کلسترول بالا چگونه است؟

کلسترول یک ماده مومی است که بدن برای محافظت از اعصاب , ساختن سلولهای بنیادی و تولید هورمون‌های خاص استفاده می‌کند . کبد تمام کلسترول را نیاز دارد . همچنین بدن کلسترول را مستقیما ً از غذایی ( مانند تخم‌مرغ , گوشت و محصولات لبنی ) که می‌خورید دریافت می‌کند. کلسترول خیلی زیاد می‌تواند اثرات منفی بر سلامتی شما داشته باشد .

تفاوت بین کلسترول خوب و کلسترول بد چیست؟

لیپوپروتئین با چگالی کم ( LDL) کلسترول بد نام دارد . لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) معمولا ً کلسترول خوب نامیده می‌شود که کلسترول را از جریان خون حذف می‌کند .

این امر توضیح می‌دهد که چرا کلسترول LDL برای بدن بد است و چرا سطح بالایی از کلسترول HDLخوب است . برای مثال , اگر سطح کلسترول بدن شما به خاطر سطح بالای LDL بالا باشد , ممکن است در خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته باشید . اما اگر سطح کلسترول بدن شما به خاطر سطح بالا HDL بالا باشد , احتمالا ً در خطر قرار نخواهید داشت.

تری گلیسرید نوع دیگری از چربی در خون شماست . زمانی که کالری زیادی بدن شما دریافت میکند  , کالری زیاد به تری گلیسیرید در بدنتان تبدیل می‌شود .

تغییر سبک زندگی ( رژیم غذایی و ورزش ) می‌تواند سطح کلسترول , LDLو تری گلیسرید را کاهش و HDL را افزایش دهد.

سطح کلسترول من چقدر باید باشد ؟

سطح کلسترول ایده‌آل شما بستگی سابقه ابتلا به بیماری قلبی دارد .

سطح کلسترول کلی – کم‌تر از ۲۰۰ بهترین است , اما بستگی به سطح HDL و LDL کلسترول شما دارد

سطح کلسترول LDL – کمتر از ۱۳۰ بهترین است اما این مقدار بستگی به سابقه ابتلا به بیماری قلبی شما دارد

سطح کلسترول HDL – ۶۰ یا مقدار بالاتر آن خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش میدهد.

سطح تری گلیسیرید – کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر بهترین است.

تفاوت بین کلسترول خوب و کلسترول بد

علایم کلسترول بالا

اغلب هیچ نشانه ای وجود ندارد که به طور خاص به کلسترول بالا مرتبط باشد . بنابراین میتوانید کلسترول بالایی داشته باشید و آن را ندانید

اگر کلسترول بالا دارید , بدن شما ممکن است کلسترول اضافی را در شریان‌های خود ذخیره کند . سرخرگ‌ها , رگ‌های خونی هستند که خون را از قلب شما به بقیه بدن حمل می‌کنند . تجمع کلسترول در سرخرگ‌ها به عنوان پلاک شناخته می‌شود . در طول زمان , پلاک می‌تواند سخت شود و شریان‌ها را باریک ترکند . رسوبات بزرگ پلاک کاملا ً می‌توانند یک شریان را مسدود کنند . پلاک‌های کلسترول نیز می‌توانند باز شوند که منجر به تشکیل لخته خونی می‌شود که جریان خون را مسدود می‌کند .

اگر یک شریان که خون را به ماهیچه‌های قلب ارسال می‌کند , مسدود ‌شود , شما می‌توانید یک حمله قلبی داشته باشید . اگر شاهرگ که خون را به مغز شما ارسال می‌کند مسدود شود , می‌توانید سکته مغزی کنید .

بسیاری از مردم متوجه نمی‌شوند که  کلسترول بالا دارند تا زمانی که از این حوادث خطرناک میشوند .

چه چیزی باعث کلسترول بالا می‌شود؟

کبد شما کلسترول را تولید می‌کند، اما شما نیز کلسترول را از غذا می‌گیرید . خوردن بیش از حد غذاهایی که چربی بالایی دارند می‌توانند سطح کلسترول شما را افزایش دهند.

اضافه‌وزن و عدم تحرک  نیز منجر به کلسترول بالا می‌شود . اگر اضافه‌وزن دارید ، شما احتمالا ً سطح بالاتری تری گلیسیرید دارید . اگر شما هرگز ورزش نمی کنید و به طور کلی فعال نیستید ، می‌تواند HDL شما ( کلسترول خوب ) پایین باشد.

بخوانید:‌ کلسترول : هر آنچه که باید در مورد کلسترول بدانید

در ادامه تفاوت بین کلسترول خوب و کلسترول بد باید توجه کنید که تاریخچه خانوادگی شما نیز بر سطح کلسترول شما تاثیر می‌گذارد . تحقیقات نشان داده‌اند که کلسترول بالا معمولا ً در خانواده‌ها ارثی است . اگر یکی از اعضای خانواده شما کلسترول بالا داشته باشید  ، شما ممکن است مبتلا به آن شوید

سیگار کشیدن باعث افزایش کلسترول بالا می‌شود ، چون HDL شما ( کلسترول خوب ) را کاهش می‌دهد .

کلسترول بالا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

شما نمی‌توانید تشخیص دهید که آیا کلسترول بالایی دارید ، بدون اینکه آن را چک کنید . یک آزمایش خون ساده سطح کلسترول شما را نشان خواهد داد .

مردان ۳۵ سال و بالاتر و زنان ۴۵ سال وبالاتر و افراد مسن کلسترول خود را باید چک کنند . مردان و زنان ۲۰ سال و باتر و افراد مسنی سابقه بیماری‌های قلبی دارند نیز باید کلسترول خود را چک کنند . نوجوانان باید در صورتی که داروهای خاصی را مصرف میکنند یا سابقه خانوادگی کلسترول بالا دارند ، باید چک شوند . از دکتر خود بپرسید که چگونه باید کلسترول خود را کنترل کنند .

عوامل خطر بیماری‌های قلبی عبارتند از:

*سیگار کشیدن .

*فشار خون بالا .

*سن بالا

* یک عضو خانواده ( والد یا خواهر یا برادر ) بیماری قلبی داشته باشد.

*اضافه وزن یا چاقی .

*عدم تحرک

آیا می‌توانید از کلسترول بالا جلوگیری کنید یا از آن اجتناب کنید؟

انتخاب‌های غذای سالم و ورزش کردن دو راه مهم برای کاهش ریسک ابتلا به کلسترول بالا است .

سعی کنید غذاهای کمتری با چربی‌های اشباع‌شده ( مثل گوشت قرمز و بیشتر محصولات لبنی ) بخورید . وچربی‌های سالم‌تر , مانند آن‌هایی که در گوشت‌های بدون چربی , آواکادو , آجیل و محصولات لبنی کم‌چرب وجود دارند , انتخاب کنید . وغذاهایی که شامل چربی ترانس هستند ( مانند غذاهای سرخ‌شده و بسته‌بندی‌شده ) را از رژیم غذایی خود حذف کنید . به دنبال غذاهایی بگردید که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند . این غذاها شامل سالمون , شاه‌ماهی , گردو و بادام هستند .

برنامه ورزش شما می‌تواند یک چیز ساده باشد . هر چیزی که از بی تحرکی شما جلوگیری کند موثر خواهد بود . بروید قدم بزنید . یک کلاس یوگا انتخاب کنید . دوچرخه‌سواری کنید تا تحرک داشته باشید . شما حتی می‌توانید یک ورزش تیمی را امتحان کنید . هدف این است که هر روز ۳۰ دقیقه فعالیت داشته باشید . انجام این کار به بالا بردن سطح کلسترول خوب (HDL)شما کمک می‌کند

درمان کلسترول بالا

اگر کلسترول بالایی دارید ، ممکن است نیاز داشته باشید که کمی سبک زندگی خود را تغییر دهید   . اگر سیگار می‌کشید ، ترک کنید . مرتب ورزش کنید . اگر اضافه‌وزن دارید ، از دست دادن پنج تا ۱۰ پوند می‌تواند به بهبود سطح کلسترول شما و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند . و مقدار زیادی میوه ، سبزیجات ، غلات سبوس‌دار و ماهی مصرف کنید.

تفاوت بین کلسترول خوب و کلسترول بد

 

چه دارویی برای پایین آمدن کلسترول استفاده کنید؟

بسته به عوامل خطر شما ، پزشک شما ممکن است به همراه تغییرات سبک زندگی ، دارو را پیشنهاد کند .

زندگی با کلسترول بالا

 اگر کلسترول بالایی دارید ، دو برابر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی برای شماوجود دارد . به همین دلیل است که سطح کلسترول شما چک می‌شود ، به خصوص اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی داشته باشید . تلاش برای کاهش کلسترول بد (LDL ) خود از طریق رژیم غذایی خوب ، ورزش و دارو می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامت کلی شما داشته باشد.

سوالاتی که باید از پزشک خود درباره تفاوت بین کلسترول خوب و کلسترول بد بپرسید:

 آیا من در معرض خطر بیماری قلبی هستم ؟

چگونه باید کلسترول خود را چک کنم ؟

سطح کلسترول من باید چه میزان باشد ؟ منظورتان چیست ؟

برای بهبود سطح کلسترول و سلامت قلب چه تغییراتی در سبک زندگی خود باید انجام دهم ؟

 آیا این احتمال وجود دارد که من به داروی کاهش کلسترول نیاز داشته باشم ؟

عوارض و فواید استفاده از این داروها کدامند ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *