خواب راحت و عمیق :‌ برای خواب راحت چه کنیم؟

خواب راحت و عمیق

اهمیت خواب بسیار زیاد است. در این مطلب پیرامون خواب راحت و عمیق و راه های عمیق و بهتر خوابیدن توسط یوگا و جدول حل کردن و راه های دیگر خواب خوب بخوانید.

رایج ترین سوالی که به خواب مربوط میشود، این است که چرا در وهله اول به «خوابیدن» نیاز داریم؟

طبق تحقیقاتی علمی، خوابیدن با حسابی سر انگشتی نقشی حیاتی در حفظ سلامتی بدن بر عهده دارد. تگرچه افراد زیادی خوابیدن را یک فعالیت منفعل میپندارند، در واقع زمانی که میخوابیم بدنمان به حمایت از کارکردهای مربوط به سلامت مغز میپردازد. اینکه در طول روز چه کاری انجام میدهیم، و اینکه چه حسی زمان بیداری داریم بستگی به کیفیت خوابمان دارد. دریافت خواب کافی میتواند به بهبود سلامت جسم و روان، و کیفیت سبک زندگی بیانجامد. آیا اخیراً با مشکلاتی در رابطه با بیخوابی مواجه بوده­اید و خواهان ارتقاء وضعیت خوابتان به سطحی بالاتر هستید؟ به خواندن ادامه این مطلب بپردازید و هفت راه ارتقاء خواب را از امشب ببینید.

خواب راحت و عمیق

۷ راه برای داشتن خواب راحت و عمیق

۱-یک برنامه روزانه خواب بریزید

با تنظیم برنامه‌­ای روزانه برای خوابتان، شما مغزتان را هر شب «مجبور» به خوابیدن، و هر صبح بیدار شدن در ساعتی مشخص می‌کنید. مغز ما به سادگی با یک برنامه روزانه سازگار میشود و هر گاه به مدت چند روز شروع به خوابیدن در ساعتی مشخص کنید، اقدام به پذیرش دستورات شما برای داشتن خواب راحت و عمیق می‌کند. به غیر از خوابیدن و بیدار شدن در یک ساعت مشخص، زمانی که برنامه‌­ای برای خوابتان تنظیم می‌کنید، باید فعالیت های ثابتی را هر شب قبل از خواب انجام دهید تا مغزتان به طور کامل، به این برنامه خو بگیرد.

۲- قبل از خوابیدن یوگا تمرین کنید یا به باشگاه بروید

 تمرین یوگا ساعاتی قبل از خواب منجر به بهبود در کیفیت خوابتان شده و به شما در شکست دادن بیخوابی بخاطر اثرات آرامش بخشی که بر ذهن و بدنتان دارد، کمک میکند. اگرچه، اگر بخواهید که فعّالیت ورزشی شدیدی انجام دهید که بدنتان را خیلی خسته می‌کند و نیاز دارید که بهتر و عمیق تر بخوابید، می‌توانید سه ساعت قبل از خواب به باشگاه بروید و در آنجا تمرین کنید.

۳- از غذاها و نوشیدنی هایی که مغزتان را تحریک میکند، پرهیز کنید

مردم نوشابه، سیگار، الکل، قهوه، نوشیدنی­ه‌ای انرژی­‌زا یا غذاهایی را مصرف می‌کنند که باری بر دوش معده می‌گذارد، که نتیجه‌­اش تشدید بیخوابی است، مخصوصاً نسبت به کسانی که از مصرف این اقلام پرهیز می‌کنند. ارتقاء وضعیت خواب به معنای قطع هر غذا یا نوشیدنی­ است که سبب تحریک مغزتان شده و می‌تواند شما را بیش از زمان تعیین شده بیدار نگه دارد.

بخوانید: انواع تعبیر خواب

۴- کتاب بخوانید یا جدول حل کنید

کتابی خوب انتخاب کرده و به خودتان اجازه بدهید که از واقعیت فرار کنید، هر شب قبل از اینکه به خواب بروید. نه تنها اینکار منجر به بهبود خوابتان میشود، بلکه همچنین سبب کسب فواید مطالعه هم میشود. حل کردن جدول هم یک گزینه است، زمانی که نوبت به پیدا کردن سرگرمی قبل از رفتن به خواب برسد، چون بازی های معماگونه نه تنها موجب خستگی مغزتان می‌شوند، بلکه باعث ارتقاء سلامت روان و چابکی ذهنی نیز خواهند شد.

خواب راحت و عمیق

۵- سکس بر هر دردی دواست

سکس همیشه حلّال مشکلات است، حتی وقتی کار به مسئله‌­ی خواب راحت و عمیق برسد. طبق تحقیقات دانشمندان، سکس قبل از خواب بدون شک به ارتقاء کیفیت خواب می انجامد و به درمان بیخوابی کمک می‌کند. چگونه؟ حین سکس، بدن به شکل طبیعی نوروپپتیدهایی به نام اندورفین ترشح میکند که نیروی محرکه حالتی طبیعی به نام سرخوشی است. و میدانیم که سرخوشی استرس را کاهش داده که اغلب اوقات دلیل اصلی بی‌خوابی‌ست، که ما را به این نتیجه می‌رساند که سکس برای خواب شما مفید است.

۶- محیطی ایده ­آل برای خوابتان دست و پا کنید

ایجاد محیطی ایده ­آل برای خواب راحت و عمیق می‌تواند خوابتان را بهبود ببخشد. آنچه در ابتدا نیاز دارید، خلاص شدن از شر هر گونه نور است. نورهای مینیمال را فراموش کنید چون بدنمان به اندازه کافی در طول روز اشعه خورشید و نور جذب میکند. خلاص شدن از شر همه چراغ ها در اتاق خوابتان خیلی مهم است چون در تاریکی غدد پینه­آل (کاجی یا صنوبری هم نامیده میشوند) ملاتونین ترشح میکنند که هورمون ها و دمای بدن را تنظیم میکند. به یاد داشته باشید که حتی کوچکترین نور مصنوعی هم، مانند نور شماره های روی ساعت بیدارباشتان (با چسب بپوشانید)، سبب اخلال در این فرآیند و بی‌خوابی می‌شوند.

۷-به موسیقی آرام گوش داده و خیالپردازی را تمرین کنید

برای آنهایی که ترجیح می‌دهند کاری غیر از مطالعه شبانه برای داشتن خواب راحت و عمیق انجام دهند، تمرین های کششی، یوگا، سکس ویا گوش دادن به موسیقی آرام بهترین راهکار برای ارتقاء خواب است. اگر عاشق باران هستید می‌توانید از فایل های صوتی یک ساعته که صدای باران و ماودی قطرات آن را ضبط کرده‌­اند استفاده کنید که ثابت شده است صدای بارش قطرات آن تاثیر بسزایی در آرامش مغز دارد. یک روش مدرن دیگر برای ارتقاء کیفیت خواب شما، خیال‌بافی در بیداریست. هرگز این کلمه را نشنیده‌­اید؟ نمیدانید چه لعبتی را از دست داده‌­اید! یک شخص خیال‌باف کسیست که با چشمان باز رویا میبیند. چطور ممکن است؟ موسیقی آرامی پخش کنید که از آن حرف زدیم، و به درون جهان خیال شیرجه بزنید. احساسات گرم و دلچسب بدنتان را فرا میگیرند و مغزتان به مانند یک کودک به خواب خوش فرو میرود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *