درمان‌ خانگی برونشیت : راه های درمان برونشیت

برونشیت چیست و چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد؟ آیا می توان برونشیت حاد را در خانه درمان کرد؟ راه های درمان‌ خانگی برونشیت را بشناسید.

بخوانید : ۲۶ درمان خانگی برونشیت کودکان و بزرگسالان

برونشیت یک بیماری تنفسی شایع است که در اثر ویروس، باکتری، مواد محرکی مانند دود و سایر ذراتی که باعث تحریک لوله‌های برونش می‌شوند، به وجود می‌آید. این لوله‌ها هوا را از بینی و دهان به ریه‌ها می‌فرستند.

شما می‌توانید بدون درمان پزشکی هم برونشیت حاد خود را درمان کنید. در بسیاری از موارد، علائم در عرض دو هفته بهبود می‌یابند. بسیار مهم است که این علاائم را در همان اوایل ظهورشان درمان کنید. با مراقبت درست از خودتان باید بتوانید مشکل را خیلی زود از بین ببرید اما اگر متوجه شدید که علائم بیماری‌تان بدتر می‌شوند بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

درمان‌ خانگی برونشیت

۱. زنجبیل

برخی محققان شواهدی پیدا کرده‌اند مبنی بر اینکه زنجبیل اثرات ضدالتهابی علیه عفونت دستگاه تنفس دارد.  برای استفاده از زنجبیل جهت درمان برونشیت می‌توانید زنحبیل خشک را بجوید، از نوع تازه آن برای تهیه چای استفاده کنید، آن را به غذاها اضافه کنید یا به صورت کپسول آن‌ را بخورید. البته مصرف زنجبیل طبیعی بسیار بهتر از فرم مکمل یا کپسول است. خوردن این ماده در حد اعتدال مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر باردار هستید، دیابت و مشکلات قلبی دارید یا مبتلا به اختلالات خونی هستید، مکمل یا کپسول زنجبیل مصرف نکنید.

۲. درمان‌ خانگی برونشیت با سیر

سیر فواید بیشماری برای سلامتی دارد. مطابق با مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، سیر برای مهار رشد ویروس ایجادکننده برونشیت بسیار موثر است. سیر طبیعی برای این منظور بهترین است اما می‌توانید آن را به صورت کپسول هم مصرف کنید.

۳. زردچوبه

زردچوبه فعالیت آنتی‌اکسیدانی بدن را افزایش می‌دهد و به این ترتیب می‌تواند علائم برونشیت را کاهش داده سیستم ایمنی‌تان را بهبود بدهد. برای استفاده از این ماده برای تهیه چای، طبخ غذاها و ترشی‌ها استفاده کنید. مصرف زردچوبه به صورت کپسول هم گزینه دیگری است که در اختیار دارید.

درمان‌های خانگی برونشیت

۴. درمان‌ خانگی برونشیت با بخار

بخار می‌تواند خلط داخل مجاری را شل کند و به این ترتیب آن را راحت‌تر خارج می‌کنید. آسان‌ترین راه برای بخار گرفتن رفتن به حمام است. روش دیگر این است که یک حوله دور سرتان بیندازید، روی یک کاسه آب داغ خم شوید و بخار آب را استنشاق کنید.

۵. آب نمک

قرقره کردن با آب نمک می‌تواند به شل شدن خلط و کاهش درد گلو کمک کند. یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و با استفاده از این محلول قرقره کنید. دقت کنید آن را نبلعید. می‌توانید این درمان را هر چه‌قدر که دوست دارید تکرار کنید.

۶. خواب

خواب کافی داشته باشید و به بدن‌تان اجازه بدهید که استراحت کند. ممکن است خوابیدن در حالی که سرفه می‌کنید دشوار باشد، اما دقت کنید که هیچ کار غیرلازمی انجام ندهید. وقتی درخواب عمیق هستید، بهبودی می‌یابید و سیستم ایمنی بدن‌تان تقویت می‌شود.

۷. درمان‌ خانگی برونشیت با تغییرات سبک زندگی

داشتن یک سبک زندگی سالم نه تنها ارتباط مستقیمی با پیشگیری از بیماری‌ها دارد بلکه در صورتی که بیمار باشید، به بهبود سریع شما کمک می‌کند. یک بیماری کوچک ممکن است پیامی از بدن شما باشد که می‌خواهد بگوید، درنگ کنید و به خودتان سخت نگیرید. برخی تغییرات در سبک زندگی که روی بهبود اوضاع سلامتی‌تان موثر خواهد بود عبارتند از:

– سیگار نکشید و از دود سیگار دوری کنید.

– به محیط‌های آلوده نروید.

– زمانی که در فضاهای آلوده هستید، ماسک بزنید.

– سیستم ایمنی‌تان را با یک رژیم غذایی سالم تقویت کنید.

– ورزش کنید.

– دست‌ها را به طور مرتب بشویید.

منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *