درمان کهیر با روش های طبیعی و خانگی + عوامل ایجاد کهیر

درمان کهیر با روش های طبیعی و خانگی و انواع درمان های کهیر و دلایلی که باعث ایجاد کهیر در پوست می شوند و چگونه خارش کهیر را از بین ببریم.

بخوانید: ۲۹ بهترین درمان خانگی آلرژی در بزرگسالان وکودکان

کهیر نوعی راش است که روی بدن ایجاد می‌شود و اغلب با نوعی واکنش آلرژیک ارتباط دارد. دیگر دلایل بروز کهیر روی پوست عبارتند از:

– استرس

– داروها

– نیش حشرات

– نور خورشید

– سرما

– عفونت

کهیر معمولا بعد از ۲۴ ساعت خود به خود درمان می‌شود اما در صورتی که علائم زیر را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید:

– گیجی

– تورم گلو یا صورت

– دشواری در تنفس

اینها علائم واکنش شدید آلرژیک هستند و مراقبت اورژانسی را ایجاد می‌کنند.

درمان کهیر

۱. کمپرس سرد

استفاده از سرما روی پوست می‌تواند هر گونه تحریکی را از بین ببرد. برای انجام این درمان یک بسته سبزی یخ‌زده را از فریزر بردارید و لای حوله بپیچید. بعد آن را به مدت ده دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار بدهید. می‌توانید این درمان را در صورت لزوم تکرار کنید.

۲. با محلول ضد خارش حمام کنید

محصولات ضدخارش زیادی هستند که با استفاده از آنها می‌توانید حمام کنید از جمله جوی دوسر یا یکی دو مشت جوش شیرین.

۳. از محصولاتی که پوست را تحریک می‌کنند پرهیز کنید

برخی از صابون‌ها ممکن است پوست را خشک کنند و  خارش ناشی از کهیر را افزایش بدهند. حتما از صابون ضدحساسیت استفاده کنید که عطر و مواد شیمیایی تحریک‌کننده ندارند.

۴. فندق افسونگر

این گیاه دارویی می‌تواند تحریک و سوزش را از بین ببرد. برای انجام این درمان ۵ تا ۱۰ گرم از پوست فندق افسونگر را به یک فنجان آب اضافه کنید. ترکیب را میکس کنید و بعد بجوشانید. سپس آن را صاف کنید و اجازه بدهید کمی خنک شود. این محلول را می‌توانید چند بار در روز مانند ماسک استفاده کنید.

درمان کهیر

۵. آلوئه‌ورا

این گیاه دارویی خواص درمانی زیادی دارد. اگرچه نوعی ضدالتهاب است اما می‌تواند سبب درماتیت شود بنابراین ابتدا آن را در قسمتی از پوست‌تان تست کنید. در صورتی که آلوئه‌ورا مشکلی روی پوست‌تان ایجاد نکرد، می‌توانید آن را چند با در روز روی کهیرها بمالید. حتما دستور روی بسته را دنبال کنید.

داروهای بدون نسخه برای درمان کهیر

۶. لوسیون کالامین

محصولاتی که حاوی کالامین هستند می‌توانند به تسکین خارش و خنک کردن پوست کمک کنند. شما می‌توانید لوسیون کالامین را مستقیما روی پوست بمالید. برای استفاده از آن حتما ابتدا قوطی را تکان دهید، مقداری از لوسیون را روی پنبه بزنید و بعد پنبه را مستقیما روی کهیر بگذارید و اجازه بدهید خشک شود.

۷. دیفن‌هیدرامین

این ضدحساسیت خوراکی با اثرگذاری به صورت داخلی، راش و سایر علائم از جمله خارش را کاهش می‌دهد. حتما دوز قید شده روی بسته را رعایت کنید. این دارو معمولا در عرض چند ساعت کهیر را از بین می‌برد و علائم بهبودی را در همان روز اول استفاده شاهد خواهید بود.

۸. فکسوفنادین، لوراتادین و سیتریزین

این داروهای ضد حساسیت معمولا در ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف تاثیر خود را می‌گذارند. آنها همچنین کمتر از دیفن‌هیدرامین سبب بروز خواب‌آلودگی می‌شوند. باید دوز مشخصی از این داروها را به طور مرتب مصرف کنید تا کهیر به طور موثری درمان شود بنابراین بهتر است با پزشک مشورت کنید. او می‌توانید در مورد دوز مورد نیاز شما، راهنمایی‌تان کند.

منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *